I ett svagt ögonblick vid vid avtalandet av nya badrummet bestämdes det att jag själv skulle fixa färdigt taket i nya badrummet och det börjar väl bli dags nu. Där sitter gipsskivor nu. Hur går jag tillväga och vad behövs för att få det färdigt?

Spackla skivskarvarna och skruvhuvuden och sen måla allt? Behöver jag något för att armera spacklingen? Och så funderar jag på övergången mellan tak och vägg. Behövs det något i den vinkeln eller plattsättarn drar i fog sista springan?
 
Det är väl spackling (med remsa) och målning (med våtrumsfärg) precis som du beskriver det.

Ska det monteras taklist så är ju det optimala att du gör målningen efter att plattsättaren har monterat tätskiktet. Då kan folien dras upp lite över skarven vägg/tak, och sedan målar du över skarven.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Och spackla med speciellt våtrumsspackel!

Viktigt att använda våtrumsgrund före sista skiktet med våtrumsfärg också.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Tack för tipsen!
 
Det är inte lätt att dra upp folien över taket, den är oftast svår att vika 90[SUP]o[/SUP]. Man använder ju de tunnare banden för hörn så troligen vill inte plattsättaren böka med det.

Efter att kaklet är satt så kan du antingen sätta en smyglist (om plattorna är dåligt skurna) eller latexfog. Sätt inte silikon mellan vägg/tak för det kan du inte måla över sen.

Det kan ta ett par omgångar med spacklande och slipande innan du är nöjd, så börja i tid! :) Du vill troligen ha det klart och taket målat innan man börjar sätta plattor, annars får du ju sätta papp i hela badrummet!

 
Var i färgaffären o fick med mig hem våtrumsspackel,våtrumsfärg o självhäftande glasfiberremsa. Har börjat lite smått o tänkte höra med er om detta blir rätt?

Först spackla skarvar o skruvhuvd
Sen slipa
På med remsan över skarvar
Spackla o slipa i omgångar
Måla
ImageUploadedByByggahus.se1399645335.333094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du självhäftande glasfiberrämsa, ska du verkligen spackla skarvarna först då?

På med remsan över skarvar (med papper har man spackel under remsan också, man sätter remsan i mjukt spackel.)
Spackla o slipa i omgångar
Måla
Svär
Spackla och slippa lite till
Måla
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Andreas Lundgren skrev:
Har du självhäftande glasfiberrämsa, ska du verkligen spackla skarvarna först då?

På med remsan över skarvar (med papper har man spackel under remsan också, man sätter remsan i mjukt spackel.)
Spackla o slipa i omgångar
Måla
Svär
Spackla och slippa lite till
Måla
Tur det blev fikasugna då så slapp jag spackla understa omgången!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.