Jag funderar på om det går att göra om min sommarstuga så den går att bo i på vintern. Den har indraget vatten, toa och dusch och jag kommer rådgöra med rörmokare om den biten. Men när det gäller tex fasaden så tänker jag att man måste byta fönster och tilläggsisolera. Hur mycket isolering behövs i väggarna som minimum? Hur är det med fuktspärr. Kan man byta fasad och i samband med det sätta på fuktspärr eller måste det göras inifrån? En annan knepig fråga är taket. Som ni ser på bilden är taket väldigt lågt, särskilt i spetsarna. Räcker utrymmet för att isolera tillräckligt? Vilken typ av takisolering är bäst, finns det kanske någon som är effektiv utan att ta så mkt utrymme? Har man fuktspärr även i tak?
Huset står på en torpagrund och borde gå att isolera i golvet. Hur mycket behövs i golvet? Är det något annat jag inte har tänkt på?
Jag hade tänkt värma upp huset med luftvärmepump kompletterat med element. Jag har redan golvvärme och isolerat golv i badrummet. Det är ca 48 kvadrats boyta så det är inte så stort. Jag är väldigt tacksam för tips!

Med vänlig hälsning Madeleine Blidberg

Bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Några korta inte alltför detaljerade svar:
Ångspärr i väggar och tak skall vara mot den varmaste sidan..dvs på insidan. Och max en tredjedel in i isoleringens tjocklek. Du kan med andra ord sätta ångspärr direkt mot insida vägg och sedan bygga över. Från utsidan ska du inte sätta ångspärr, däremot kan du tilläggsisolera från utsidan.
I taket är det extra viktigt med ångspärr.
Svårt att säga vad du behöver göra utan att veta hur det är isolerat idag. Komplett oisolerat är det nog inte i varken väggar eller tak. Är det öppet till nock? Är det ett sovloft och är det isåfall isolerat? Om det bara är en kallvind på loftet går det att isolera mot bottenvåningen...skall det isoleras i yttertaket för att loftet skall vara varmt så kanske det ser lite i tunnaste laget ut...
Fönsterna ser ut att vara i ganska bra skick, så där tjänar du nog inte så mycket på att byta dem.
Det viktigaste i mitt tycke om du ska bo där på vintern är att säkerställa att ventilationen i badrummet fungerar bra, meddelst mekanisk utsugsfläkt.
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Jag skulle bo en vinter först för att se vad som behöver göras. Ett extra element går ju att köpa om värmen inte räcker till. Sen kan man göra åtgärder till nästa vinter.
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Skulle säga att viktigare än isolering är att tänka på fukten.
Blir en stor förändring i och med vinteranvändadet.

Varm luft innehåller mycket vatten medans kall luft inte kan hålla kvar vattnet.
I väggen är det allt från inomhus temp till nästan utomhustemp. Inomhusluften vandrar in i väggen och kan då bli så kall att vattnet blir kvar i väggen.

Jag skulle rekommendera att ordna med plast i hela huset. Rekommenderar inte att bara ha vissa delar(värre än att inte ha något alls) och var ett vanligt misstag förr. I dem rum man trivs med ytskiktet kan man plocka ner ex. panelen häfta plast och sedan sätta upp panelen igen. Annars är det ett smidigt tillfälle att ordna ett nytt ytskikt.

Man måste också tänka på luften. Man slipper mycket fuktproblem grnom att ha undertryck i äldre hus. Skicka ut mer luft än du skickar in. Detta gör att kall luft letar sig in i väggar/runt fönster och inte tvärtom, vilket är att föredra. Här kan värmeoumpen bli ens fiende om man inte samtidigt har mekanisk utluft. Om du inte köpt värmepump finns det lösningar som ger dig mer kontroll över ut och in luft samt tar tillvara på värmen i utluften och tex värmer varmvattnet.

Blev långt denna gången med, lycka till!
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Håller med JKrister, därför det är viktigt att det finns mekanisk utluft, fördelaktigast i badrummet med en mekanisk fläkt som kör konstant på låg hastighet och kanske lite mer när det duschas. Som en sådan här Pax-fläkt: http://www.clasohlson.com/se/Badrumsfläkt-Pax-Passad-multi/36-4523
Alternativet är ju en frånluftsvärmepump för att få ventilation och värme, men det är tveksamt om kostnaden kan motiveras jämfört med pax-fläkt och luftvärmepump. Köp en luftvärmepump direkt, Polarpumpen.se har jättebra priser och service...fick vår luftvärmepump inklusive installation för ca 15 000. De pengarna tjänar du i princip igen redan första vintern om det är dåligt isolerat.
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Tack för svaren, Taket är en kallvind, alltså inte upp till nock. En fläkt finns i badrummet men den går bara igång när ljuset är på. Behöver alltså ändras och stå på jämnt?? Behöver jag byta den enkla fläkt som finns där?

Fönstren är fina gamla englasfönster som jag gärna hade behållit men det är nog tyvärr inte vidare ekonomi idet skulle jag tro....
Har du någon tanke om hur mycket isolering man behöver lägga på i väggarna minst?
Polarpumpen verkar ju vara bra, frånluftsvärmepump håller jag med blir en för stor investering för denna lilla yta. Jag ska kolla in detta.

Krister, vad är det för annan lösning du funderade på? Vore intressant att få reda på.

Tack så mycket för ert engagemang...
 
Redigerat:
Nej skrev otydligt. det var snarare antingen plastar man eller så gör man inte det. Bor själv i helt oplastat... inte att föredra
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
M
JKrister skrev:
Här kan värmeoumpen bli ens fiende om man inte samtidigt har mekanisk utluft. Om du inte köpt värmepump finns det lösningar som ger dig mer kontroll över ut och in luft samt tar tillvara på värmen i utluften och tex värmer varmvattnet.
Är nog inte med på hur du menar? En vanlig luft-luftvärmepump ändrar ju inte trycket i huset.
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Okej då får jag backa. Har alltid trott att den ökar inluften.
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Resmadde jag tror inte att du behöver byta fönster. Däremot hade jag satt in insatsfönster. Kan du inte skicka en bild på hur det ser ut på insidan.

Annars resonerar jag som en annan gjort. Bo ett år i huset och se hur det är på vintern. Har du ingen kamin som du kan köra också?
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
M
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Jag hade gärna skickat en bild om jag hade haft en. Bor 6,5 mil därifrån så jag kan inte ordna det förrän i nästa vecka. Men jag gör det väldigt gärna då. Hur fungerar insatsfönster? Någon kamin finns tyvärr inte.
 
Aha. Nä men att man sätter in en båge i fönstret som man sedan tar bort när det blir varmt ute. Man får tvåglasfönster i så fall. Det har jag på mitt hus och det gör enorm skillnad från englas...
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Glöm inte tvättmaskin och att kunna torka tvätten, självklart kanske.
 
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
M
  • Gilla
resmadde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.