É
Jag har bergvärmepump IVT geo 612 C. Vad krävs för att jag ska kunna koppla in den till mina 3st golvvärmeslingor i min tillbyggnads platta? Verkar inte finnas så mycket info kring detta på forum, lite hemligt...?

Jag har hittat en ynka video där de kopplar in slingorna. De verkar användas specialverktyg för kopplingarna så antar man kan glömma göra det själv:

Vad behövs?
*Fördelarskåp med minst 3st slingor.
*någon cirkulationspump? Vart sitter den? (Ska senare komplettera med fler slingor på övervåningen).
*någon shuntmodul till pannan? Vilken då?
*är shuntmodul bara nåt kretskort och att jag även behöver nån ventil som styr ner värmen??
*vilka sorts ledningar från pannan till fördelarskåpet?
*något mer?
 
É
Jag hittade i en manual följande:
"Krets 2-4 (shuntad); styrning av flera kretsar finns som tillval, de för-
ses då med en shuntmodul, shunt, cirkulationspump, framlednings-
temperaturgivare, samt eventuell rumsenhet."
https://backend.omnishare.net/gfx/F...T/IVT GEO 600/Installationsmanual_Geo600C.pdf

Så verkar som jag hade med det mesta utan framledningstemperaturgivare? Men hur ska man veta vad som passar just min panna? Man skulle kunna tro att en sökning på geo 600 + shunt skulle ge resultat på återförsäljare men inget dyker upp. Är detta något alla VVS-are har koll på eller måste man anlita en som är specialicerad på just mitt märke?
 
Rätt eller fel, men det funkar. Jag kopplade min golvvärme direkt på radiatorkretsen, via en egen shunt (som reglerar ner värmen lite) och en cirkulationspump. LK M60N tror jag den heter. Har monterat den i ett avsett skåp, där slingorna kommer in. Har tre slingor i tillbyggnaden.
 
É
Okej det låter ju enkelt. Men då antar jag att jag förlorar lite funktioner, t.ex. styrning från värmepumpen? Vad nu det innebär…
 
É
simpa81 simpa81 skrev:
Rätt eller fel, men det funkar. Jag kopplade min golvvärme direkt på radiatorkretsen, via en egen shunt (som reglerar ner värmen lite) och en cirkulationspump. LK M60N tror jag den heter. Har monterat den i ett avsett skåp, där slingorna kommer in. Har tre slingor i tillbyggnaden.
Jag pratade med leverantören av bergvärmepumpen. Han tyckte inte det var nödvändigt koppla golvvärmen på egen slinga utan det han sa lät samma som dig. Koppla in sig på radiatorkretsen med en shunt. Jag skulle tänka på att inte ta för liten då jag förutom mina 3st slingor nere ska ha ca 4 slingor på övervåningen med.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.