Som rubriken lyder, vill ta bort t-kopplingen och bara ha röret uppifrån och ned. Vanlig rak klämringskoppling?
Metallisk T-koppling på rör med en klämringskoppling och en avskuren del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ser ut att vara 16mm, bekräfta!

Är röret stumt åt båda hållen? (Går dom att bända isär ca1-2cm med andra ord)

Annars behövs ju en skjutbar koppling (lången)
 
Min fråga är, varför går det inte att enklast låta T-koppling vara och plugga igen den. Beroende på gängdimension och om det är konisk klämrörskoppling med stopp-plugg, eller plan ände för mutter med packning eller med gängtätning.
 
krilleman_215 skrev:
Ser ut att vara 16mm, bekräfta!

Är röret stumt åt båda hållen? (Går dom att bända isär ca1-2cm med andra ord)

Annars behövs ju en skjutbar koppling (lången)
16 Mm stämmer! Är väl nån gammal standard? Tror de går att bända tillräckligt men inte helt säker..

Verkar vara svårt att få tag på klämringskoppling eller skjutkoppling för 16 mm
 
lvedin skrev:
Min fråga är, varför går det inte att enklast låta T-koppling vara och plugga igen den. Beroende på gängdimension och om det är konisk klämrörskoppling med stopp-plugg, eller plan ände för mutter med packning eller med gängtätning.
Det går ju också, vet bara inte hur. Får inte bort det som sitter framför gängan, vet inte hur jag ska gå tillväga.

En kopparrörskoppling med skadad ände och droppande vatten som behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
olskar skrev:
Det går ju också, vet bara inte hur. Får inte bort det som sitter framför gängan, vet inte hur jag ska gå tillväga.
Det skall bara vara en bit rör med en klämmring på. Som ärgat fast verkar det. Ett litet försiktigt tag med rörtången och vrid+vicka lite försiktigt så skall den komma.

Men sedan är frågan hur säte osv ser ut när gunket kommer bort, och har du då inte möjlighet att byta hela kopplingen så kan du få bara utan vad-det-nu-är en stund... Klämringen sitter för långt ut, och snett, vad jag kan se, så vad är bakom?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det skall bara vara en bit rör med en klämmring på. Som ärgat fast verkar det. Ett litet försiktigt tag med rörtången och vrid+vicka lite försiktigt så skall den komma.

Men sedan är frågan hur säte osv ser ut när gunket kommer bort, och har du då inte möjlighet att byta hela kopplingen så kan du få bara utan vad-det-nu-är en stund... Klämringen sitter för långt ut, och snett, vad jag kan se, så vad är bakom?
Jag har försökt få bort den både försiktigt och lite mindre försiktigt men det verkar stört omöjligt :( säker att det inte sitter ihop med den gängade delen på nåt sätt?
 
Krilleman
Det är en FPL-förminskning som sitter där. Den ser annorlunda ut än en vanlig klämring. Får du loss den kan du köpa ny propp+mutter precis som lars skriver.

Ska du kapa bort allt så köper du en rak 15 och en Lången 15 från vatette. Förstora till 16 med förstoringar och sen en snutt 15 koppar mellan. Glöm inte stödhylsa 16x1.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ok då skulle jag skarva hela kopplingen ända ned (ser ut att vara 15mm nedre röret).

Det finns alla 16mm delar som behövs. Sigro.se är de som även har stödhylsor 16mm i sortimentet. Var extremt noga med att röret går rakt i kopplingen när muttern sätts på. Gängan SKALL gå lätt men handen, annast sitter röret snett och gängan snett.

Alltså en 18 mm skarv med förminskningshylsa till 16 mm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.