Jag har skaffat Wirsbos väggdosor där man ansluter en klämring på slangen och får således en invändig gänga inne i väggen för att koppla en blandare till.

Hur ska jag gå till väga med fortsättningen? Måste jag köpa en blandare först för veta vilka kopplingar som jag behöver för att koppla in blandaren eller är det nån standart på alla blandare? Vid standard: vad är det för gängor på blandaren? Inner, ytter, dimension?

Vad ska man ha för delar för att koppla in tvättställs blandare och toa? Är det en övergång till 10mm koppar som jag behöver för tvättställ?
Vad behövs då till toa anslutningen där det ska vara en slang? Där borde det väl vara nån sorts övergång till en kulventil först som är gängad för slangen?

Vet du svaret på nån fråga så skriv eller spekulera fritt så kommer jag lite framåt :)
 
Känns som du har lite väl mycket frågor för att få ihop detta, har du ingen hjälp från någon butik eller liknande? Var köper du prylarna?

Satte ett annat fabrikat av väggdosor nyligen, skaffade gängade rör från samma leverantör för att ansluta blandaren med. Blandaranslutningen är standard, dock kan möjligtvis gängan i väggdosan skilja sig, men ta från samma leverantör så är det ju ok. Blandaren har innre gänga. Det är dock viktigt med avståndet på väggdosorna, här måste du vara toknoga och veta om du ska ha cc160 eller cc150 blandare.

12mm kör jag till tvättställ etc. Men 10 funkar nog lika bra. Ska du ha slang till toan så är det en skarvkoppling som behövs, lite beroende på rör dimension, kan den behövas en förstoring, och skarvkopplingar som man har till slang brukar ha en bredare "kant" så att gummipackningen i slangfästet tätar bättre.

Lite bilder hade ju varit bra, men hinner inte fixa fram detta. Hoppas det var lite hjälp ändå, men jag tycker du borde be om hjälp från butik eller rörmockare.

/Johan
 
nr1 Lämna tillbaks väggdoserna och dra ut slangarna genom vägg (annvänd väggbockstöd) Jag fattar inte denna förkärlek till vägdoserna ?
Sen annvänder du en vanlig klämringskoppling med dito pex stödhylsa alt till dusch/badkar blandarfäste som är avsätt för pex slang!
ska du koppla wc stolen med slang annvänd gärna en föravstängningsventil dvs en minikulventil mellan pex och den stålomspunna kopplings slangen. Jag annvänder en vanlig 15 minikulventil
Till det övriga kan du annvända 12mm fkr cu rör..dvs en 15mm fkr vinkel med förminsknings kona och till blandare en fkr 15-10 skarvkoppling.
 
Sök! Exakt dessa frågor är besvarade seda tidigare. Sök tex på Wirsbo, FFM, pex och mitt namn så hittar du.
 
Pelle Persson skrev:
nr1 Lämna tillbaks väggdoserna och dra ut slangarna genom vägg (annvänd väggbockstöd) Jag fattar inte denna förkärlek till vägdoserna ?
Vill bara säga att i mitt fall så hade jag 45mm reglar så fanns inget alternativ för att få en så snäv vinkel. Annars hade jag aldrig satt väggdosorna, så håller med dig Pelle Persson.

/Johan
 
jo, jag har ochså problem med för tunna väggar för väggbockstöden. Fast jag ser en klar fördel för väggbockstöden jämfört med dosorna. Med dosorna får jag ju inbyggda kopplingar :(

Och jag har sökt. Jag ska söka igen. :)
 
Det sökord som du angav (FFM) är kortare än den minsta ordlängden (4 tecken) och kan därför inte hittas. Prova med ett längre ord.

:(
 
Detta forum kräver att du väntar 20 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 2 sekunder.

:(
:(

Och Pex är ju ochså för kort.
 
Tack ! :)
Svårt med sökningar när man inte vet sökorden. I bland får man ju hundratals svar och det blir svårt att sålla.
 
piculell skrev:
Känns som du har lite väl mycket frågor för att få ihop detta, har du ingen hjälp från någon butik eller liknande? Var köper du prylarna?

Satte ett annat fabrikat av väggdosor nyligen, skaffade gängade rör från samma leverantör för att ansluta blandaren med. Blandaranslutningen är standard, dock kan möjligtvis gängan i väggdosan skilja sig, men ta från samma leverantör så är det ju ok. Blandaren har innre gänga. Det är dock viktigt med avståndet på väggdosorna, här måste du vara toknoga och veta om du ska ha cc160 eller cc150 blandare.

12mm kör jag till tvättställ etc. Men 10 funkar nog lika bra. Ska du ha slang till toan så är det en skarvkoppling som behövs, lite beroende på rör dimension, kan den behövas en förstoring, och skarvkopplingar som man har till slang brukar ha en bredare "kant" så att gummipackningen i slangfästet tätar bättre.

Lite bilder hade ju varit bra, men hinner inte fixa fram detta. Hoppas det var lite hjälp ändå, men jag tycker du borde be om hjälp från butik eller rörmockare.

/Johan
Tack. Jag beställer grejjerna där det blir billigast hade jag tänkt mig, snål budget... Men jag får väl gå in till nån butik och kolla på blandare och be dom förklara lite vilka delar som behövs. Jag köpte väggdosorna från Rinkaby och dom har även rörbitar som ska passa till väggdosan. Frågan är väl om dom passar i blandaren ochså. Måste välja blandare förs.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.