Jag behöver hjälp med hur vi ska gå tillväga gällande underarbetet nu när vi ska lägga marksten.

Vi ska lägga marksten samt betongplattor vid ingången (ca 10 kvm) till vårt hus och denna gången är under tak. Det har tidigare legat betongplattor som vi tog upp nu i helgen och under där fanns ca 30 cm sand som var packat.

Hoppas att någon skulle vilja svara på hur vi ska göra och vad vi behöver för att lägga en fin gång :)

Tack på förhand
MVH
Anna
 
M
Jag har liknande förutsättningar för mitt 35kvm markstensprojekt.
Min plan är att gräva ut 20-25cm och på med markduk, fylla med 20cm 0-16 kross, padda. Sedan 3-5cm stenmjöl, padda och därefter marksten.
 
jag skulle bara kratta bort rötter o sånt, padda o dra av o lägga..... 30 cm sand e lite i överkant och kan göra att ytan gungar( för elastisk) men det beror ju på om ni ska köra bil där osv, ytan lär ju inte ha dålig bärighet i alla fall.
 
M
pette> Hur menar du att ytan gungar? Tittar man på Benders rekommendationer så känns det rätt. Tycker att ytan borde bli kanon om man kör med en rejäl padda.
 
för mycket sättsand kan ge en elastisk yta , dvs kör du i ett spår vilket det ofta blir då du har en pplats så kan sand eller annan avjämningsmaterial flytta sig i sidled vid tung punktlast
 
Håller med martin79's mått, padda ordentligt, använd så lite stenmjöl (eller sand om du nu ska har det) så lite som möjligt. Sand har en tendens att aldrig bli hårt, använd stenmjöl och dra av på banor så blir det plant och fint. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.