Hej. Har blivit erbjuden en mindre tomt av goda vänner. De behöver antagligen stycka av den. De kostnaderna står väl de som säljare för?
Vad behöver jag som köpare tänka på? Tomten är i dag en ",gräsplätt" intill en järnväg ute på landet. Det finns 4 intilliggande grannfastigher.
Ingen brunn är borrade, inget förberett förr vatten eller el.

Vad kan dessa förberedelser - allt som behöver göras innan man kan göra grundandet, gjuta grund/platta för mindre hus kosta?
Tidsåtgång från dagens skick till att kunna göra detta?

Kan det vara svårare att få bolån om fastigheten ligger nära järnväg?

Mvh Anette
 
Du kanske redan har koll på detta, men då får du ha med mitt inlägg. :)

Jag rekommenderar att du börjar med att söka förhandsbesked (FB) hos kommunen. I ett FB granskas platsens lämplighet för byggnation utifrån olika parametrar (bl a vatten, el mm som du nämner). Lantmäteriet brukar kräva ett beviljat förhandsbesked för att göra en avstyckning. Ett FB kan du eller säljaren söka, du måste inte äga fastigheten för att göra det. Ett FB har kommunen 10 veckor på sig att handlägga. Taxan för FB varierar i olika kommuner (ligger 6 000 kr i min kommun). Lantmäteriets handläggningstid kan variera och kostnaden fördelar de. Hur stor skulle den nya fastigheten bli och hur stort hus planerar ni bygga?

Du nämner att det ligger nära en järnväg. Hur långt ifrån? Det skulle kunna bli aktuellt att undersöka bullerfrågor (vilket görs i ett FB, men kan bli på sökandes bekostnad). Ansökan om FB är inte så krånglig att göra. Kontakta den aktuella kommunen så får du tips och råd.

Vad gäller de tekniska bitarna samt banklån så ligger det utanför mitt kunskapsområde. Där får du bättre svar av andra forummedlemmar.

Bifogar ett par länkar från Boverket som rör FB;

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/forhandsbesked/

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rhandsbesked/bullerprovning-i-forhandsbesked/

Lycka till med projektet! :)
 
M MetteKson skrev:
Du kanske redan har koll på detta, men då får du ha med mitt inlägg. :)

Jag rekommenderar att du börjar med att söka förhandsbesked (FB) hos kommunen. I ett FB granskas platsens lämplighet för byggnation utifrån olika parametrar (bl a vatten, el mm som du nämner). Lantmäteriet brukar kräva ett beviljat förhandsbesked för att göra en avstyckning. Ett FB kan du eller säljaren söka, du måste inte äga fastigheten för att göra det. Ett FB har kommunen 10 veckor på sig att handlägga. Taxan för FB varierar i olika kommuner (ligger 6 000 kr i min kommun). Lantmäteriets handläggningstid kan variera och kostnaden fördelar de. Hur stor skulle den nya fastigheten bli och hur stort hus planerar ni bygga?

Du nämner att det ligger nära en järnväg. Hur långt ifrån? Det skulle kunna bli aktuellt att undersöka bullerfrågor (vilket görs i ett FB, men kan bli på sökandes bekostnad). Ansökan om FB är inte så krånglig att göra. Kontakta den aktuella kommunen så får du tips och råd.

Vad gäller de tekniska bitarna samt banklån så ligger det utanför mitt kunskapsområde. Där får du bättre svar av andra forummedlemmar.

Bifogar ett par länkar från Boverket som rör FB;

[länk]

[länk]

Lycka till med projektet! :)
Stort tack för svar. Mvh
 
S Skåneflytt skrev:
Hej. Har blivit erbjuden en mindre tomt av goda vänner. De behöver antagligen stycka av den. De kostnaderna står väl de som säljare för?
Vad behöver jag som köpare tänka på? Tomten är i dag en ",gräsplätt" intill en järnväg ute på landet. Det finns 4 intilliggande grannfastigher.
Ingen brunn är borrade, inget förberett förr vatten eller el.

Vad kan dessa förberedelser - allt som behöver göras innan man kan göra grundandet, gjuta grund/platta för mindre hus kosta?
Tidsåtgång från dagens skick till att kunna göra detta?

Kan det vara svårare att få bolån om fastigheten ligger nära järnväg?

Mvh Anette

Fortsätter på mina frågor och undrar om det är någon som har färskare siffror på vad grundarbeten eller vad det heter kan kosta?

Borra brunn,
Dra avlopp,
El,
Markarbeten - tomten är en gräsplätt, troligen lerjord .
Avstyckning,
Bygglov,
Lagfart.
Något mer?
Jag hittar bara siffror från 2015.
 
"Erbjuden köpa tomt"

Du har många detaljfrågor men anger inte så himla mycket detaljer själv.

En viktig fråga är hur ser din finansiering ut?
Har du tillräckligt med pengar för att börja?
Hur bra är din lånesituation?

Om lagfarten så kostar den 825 kr i ansökningsavgift plus 1.5% av köpeskillingen eller taxeringsvärdet beroende på vilket som är högst.
Saknas taxeringsvärde så ska en värdering göras.
 
lunnabo lunnabo skrev:
"Erbjuden köpa tomt"

Du har många detaljfrågor men anger inte så himla mycket detaljer själv.

En viktig fråga är hur ser din finansiering ut?
Har du tillräckligt med pengar för att börja?
Hur bra är din lånesituation?

Om lagfarten så kostar den 825 kr i ansökningsavgift plus 1.5% av köpeskillingen eller taxeringsvärdet beroende på vilket som är högst.
Saknas taxeringsvärde så ska en värdering göras.
Hej o tack för att du svarar. Tror inte att min privatekonomi hör hit i tråden. Har bra koll, men behöver summor att förhålla mig till för att utvärdera om det är lönt att gå på ett byggprojekt. Mvh
 
S Skåneflytt skrev:
Hej o tack för att du svarar. Tror inte att min privatekonomi hör hit i tråden. Har bra koll, men behöver summor att förhålla mig till för att utvärdera om det är lönt att gå på ett byggprojekt. Mvh
Klart att din privatekonomi är en avgörande faktor för om du ska ha någon som helst möjlighet att ro i land ett husbygge.

Du har ju inte precis koll på en så grundläggande sak som kostnaden för lagfarten.
Om du verkligen vill ha summor så kan du ju börja med att berätta vad du ska betala för tomten, verkar dock som att du inte vet det heller. Eller hur?
 
Jo det vet jag....
 
Menar att jag vet vad min budget är.
 
Är det inte vanligt med byggstopp nära järnvägar? Jag har en kompis med 2 tomter som angränsar Järnväg och de är bryggstopp där om jag fattade det rätt. Pga. att Banverket inte vill ha fler hus att bullerskydda fattade jag det som. Och detta i yttre nollåttaland
 
Har kolla upp just detta. Enligt trafikverket verkar det vara 30 meter minimum.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.