Ska koppla in diskmaskin i nyköpt bostadsrätt men inser jag behöver plugga utloppet som sitter vid avstängningen för att inte få vatten på hela diskbänken. Har googlat och modellen verkar vara en Mora Temp ESS High Standard. Har inte lyckats hitta någon reservdel som tycks passa utifrån sprängskisser och liknande jag hittat. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta mig fram heller då jag inte är på plats ännu.

Tacksam om nån med mer erfaret öga eller modellkännedom kan hjälpa mig i rätt riktning.
 
  • Närbild på en Mora Temp ESS High Standard köksblandare med opluggat utlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du plugga den med ett lock på sidan tills en ny bänkdiskmaskin ska kopplas in? Eller vill du ta bort hela ventilen så den passar en diskmaskin under bänken istället?
 
Var kanske lite otydlig. Det ska kopplas in en underbyggd diskmaskin via anslutningsröret under armaturen, det finns båda möjligheterna. Så det där utloppet ska pluggas ”permanent”.
 
T tergo skrev:
ev går det kanske att ta bort mellanbiten och flytta in avstängningskranen.
lock kan ev vara R15 Lock | Invändig gänga | GG CARAT | Jula
annars fråga här Kontakta FM Mattsson - FM Mattsson

Har kontaktat den vägen också men antog jag skulle få snabbare svar denna väg Och R15 är samma som G1/2? Får plocka upp ett sånt lock och se om det passar. Tack för hjälpen :)
 
R Tum Utv diam Inv diam Godstjocklek
R15 1/2" 21.3mm 16.0mm 2.65mm
 
  • Gilla
Bosse_54
  • Laddar…
Du kan ta bort hela vinkeln och enbart ha ratten kvar upptill ifall du ska ha en diskmaskin under bänken. (Kanske måste ta bort den till och med?)

Nr 15 här under tror jag du behöver, rsk 8347218. Men avvakta tills någon kan dubbelkolla
K%20Temp%20k%C3%B6k.png
Tabell med reservdelsnummer och benämningar, inklusive översycke till DM-avstängning med ratten, rad 15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så jag måste eventuellt byta hela ventilen och det räcker inte med att plugga utloppet till bänkdiskmaskinen? Trodde i min enfald att det skulle gå att plugga och använda avstängningen till underbyggd diskmaskin eftersom det sitter rör under. Vore bra om någon kan bekräfta det innan jag springer iväg och köper lock. Någon?
 
En 15 kromat hatt rakt på , varför göra mer än behövs, klart sitter något kvar men går att leva med, diskmaskinen kan då kopplas på röret under, vet inte om kranen som är där stänger vattnet till röret under. Om inte så får du sätta en kran/ventil innan DM








. s
 
Fick för mig att man blockerade vattnet nedåt ifall man installerade en bänkdiskmaskinsvinkel.
Jag kanske rörde till det bara.
Mycket möjligt att avstängningen fungerar till bänk samt undertill på samma gång.
 
ådal ådal skrev:
Fick för mig att man blockerade vattnet nedåt ifall man installerade en bänkdiskmaskinsvinkel.
Jag kanske rörde till det bara.
Mycket möjligt att avstängningen fungerar till bänk samt undertill på samma gång.
Du har för dig rätt. Fått bekräftat från tillverkaren nu att jag behöver byta ventil för att koppla in underbyggd diskmaskin.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.