Krilleman
Nja, du har ju kulventiler från vatette sittandes.

Vad är innerdiametrn i kopplingarna ovantill?

12mm?
10mm?
Syns dåligt på bilderna!

Är du osäker kan du ju alltid byta hela ventilen till en korrekt variant direkt om du kan stänga av vattnet på ett enkelt sätt!

Och varmt välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Fredrik Lindfors1 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, du har ju kulventiler från vatette sittandes.
jahaja, dessa har kanske Vatette-ände. Då finns det ju bättre lösningar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
jahaja, dessa har kanske Vatette-ände. Då finns det ju bättre lösningar.
Bättre lösningar som vad? Den klämringskoppling som du rekommenderade är ju också Vatette. Går inte den att skruva direkt på kulventilen?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, du har ju kulventiler från vatette sittandes.

Vad är innerdiametrn i kopplingarna ovantill?

12mm?
10mm?
Syns dåligt på bilderna!

Är du osäker kan du ju alltid byta hela ventilen till en korrekt variant direkt om du kan stänga av vattnet på ett enkelt sätt!

Och varmt välkommen till forumet!
innerdiametern är 5 mm och ytterdiamern är 10mm på kopplingarna ovantill.
 
F Fredrik Lindfors1 skrev:
Bättre lösningar som vad? Den klämringskoppling som du rekommenderade är ju också Vatette. Går inte den att skruva direkt på kulventilen?
Jo den variant jag föreslog fungerar förstås men om kulventilen har en konad vatetteände så kan du ju ansluta med en halvkoppling direkt på den utan att köpa en koppling som har både skruvdel och halvkoppling.
 
ullberg
F Fredrik Lindfors1 skrev:
innerdiametern är 5 mm och ytterdiamern är 10mm på kopplingarna ovantill.
Med 10/5 mm - Menar du då slangändarna på denna bild?
Röranslutningar, bromsat kopparrör, rostfria flätade slangar, märkt "VITALFLEX", röd cirkel indikerar potentiell uppmärksamhetspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag är rätt säker på att krilleman avsåg kulventilernas ytter&innnermått, dvs dessa
Två vattenrörskopplingar märkta "VATETTE", omgivna av röda cirklar, mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tror jag är större både ut- och invändigt

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Med 10/5 mm - Menar du då slangändarna på denna bild?
[bild]
jag är rätt säker på att krilleman avsåg kulventilernas ytter&innnermått, dvs dessa
[bild]

De tror jag är större både ut- och invändigt

Slangändarna på blandaren är 5 invändigt och 10 utvändigt. Kulventilen har invändigt mått på 12 och utvändigt 15.

/U
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jo den variant jag föreslog fungerar förstås men om kulventilen har en konad vatetteände så kan du ju ansluta med en halvkoppling direkt på den utan att köpa en koppling som har både skruvdel och halvkoppling.
problemet är väl att kulventilen är grövre än anslutningsslangen från blandaren?
 
D
Men vad händer om du tar bort skarvbitarna på blandarsidan?
 
F Fredrik Lindfors1 skrev:
problemet är väl att kulventilen är grövre än anslutningsslangen från blandaren?
Nu blir resonemanget lite hypotetiskt här, men OM du har en vatetteände på kulventilen så kan man använda en Vatette Förminskning för att komma till rätt rördimension, så det är inte ett problem.
 
  • Gilla
Fredrik Lindfors1
  • Laddar…
D datja skrev:
Men vad händer om du tar bort skarvbitarna på blandarsidan?
Det är inga skarvbitar som ska tas bort. Det är ju 10mm slätändar som passar i en klämkoppling.
 
  • Gilla
Fredrik Lindfors1 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu blir resonemanget lite hypotetiskt här, men OM du har en vatetteände på kulventilen så kan man använda en Vatette Förminskning för att komma till rätt rördimension, så det är inte ett problem.
Ett industriellt objektivt lock med gängor, isolerat, sliten yta, svart och metallisk, närbild, obestämd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här ser vatette ventilen ut invändigt.
 
Krilleman
Då är det Vatette-förminskningar 12x10 + kopplingsmutter 12mm som gäller för att få till blandaren med dina befintliga kulventiler.

RSK: 1945187 + 1947233.


Men jag skulle bytt hela ventilen på en gång i dina 16xG15 Presspex-övergångar från LK, med lekande mutter, om jag fick bestämma.

15x10 kulventil med 15 planadapter.
RSK: 8546962 + 1945640
 
  • Gilla
Fredrik Lindfors1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.