Hej! Har tagit bort ett långt gammalt element i en slinga med enrörssystem, och satt upp en vägg som delar av där elementet var. Nu har jag ett proppat rör, och vill ha två element insatta (ett i varje rum) istället, som ska kopplas på den proppade slingan, med rör genom väggen för att komma åt andra nya rummet också. På bilderna syns proppade anslutningen, och idén med var elementen ska sitta, och hur rören (med rött) kan dras.

De elementen jag vill ha är Thermopanel v4 plan: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...t-element-thermopanel-v4-plan/p-729999-730214 . De har inbyggda koppel. Fungerar det tror ni?

Kan man ens göra så, vad finns det för problem, finns det något bättre alternativ?

Nu har jag ritat att sätta de två elementen i serie, men bättre att grena dem till två?

Jag är medveten om att det kommer att påverka slingans element som är efter. Effekten som jag byter ut är dock motsvarande elementarea. Tacksam för alla inputs!
 
  • Proppad anslutning där radiatorn togs bort, med markerade platser för nya radiatorer och röda linjer som visar var de nya rören ska dras genom väggen.
  • Uppmärkt plats där ett gammalt element har avlägsnats, visande var det nya elementet kan installeras och rördragningen genom väggen, markerad med röda linjer.
  • Proppat rör vid golvlist, tidigare anslutet till ett element, i ett enrörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär måste radiatorerna kopplas, med två enrörskoppel.
Handritad skiss som visar anslutningen av två radiatorer med enrörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiatorerna du har valt har inbyggt tvårörkoppel, så du måste ha externa enrörskoppel.

Sen måste de nya radiatorerna och kopplen injusteras rätt så att de inte tar för mycket (eller lite) av tillgänglig energi.
 
Tack för ett bra svar!

Då kommer mina följdfrågor. Jag har förstått att det jag har i min bild som kommer ur golvet skickar vidare en andel av varmvattnet och blandar in med det som kom från returen. (Något jag inte fattat är hur det förra elementet skickade både in vatten och fick tillbaka med bara ett rör. Men det är inte viktigt nu.)

Så det jag behöver är alltså en ny koppling istället för den jag har som kommer ur golvet, som både skickar vidare en andel av vattnet i slingan, men också har kopplingar för TVÅ rör till, alltså, en framledning(eller heter det till-?) och en retur, som sedan blandas in. Vad heter en sån, finns det varianter?

Det ser ut på din skiss som att de bör ligga i serie, och inte grenas till varsin till-och retur? Har jag förstått rätt då?
 
Ditt nuvarande radiatorkoppel har "ett rör i röret", ett "tunnt & långt" rör som går in en bit i radiatorn, i den kommer framledningen, sen är det ett "tjock & kort" rör som precis ansluter till radiatorn, via den går returen.


Här är ett exempel
Bilden visar två typer av utbytesventiler för radiatorer (RFA 71, RFA 41, RFA 72, RFA 42 samt RFA 33, RFA 34).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.