Ni som valt köksleverantör. Vad fällde avgörandet på vilken ni valde? I forumet kan man tolka att det naturliga skulle vara IKEA pga pris, hyfsad kvalitét, bra bas utbud och ett ganska stort urval av luckor.

Det som säger emot IKEA är urvalet av stommen, luckan, inredning och att stommarna kommer i delar.

Dela med er vad som var viktigast i valet av köksleverantör.

Vi gick främst på priset.
 
Jag tycker att luckan är avgörande. Ska jag ändå bygga nytt/renovera köket/huset så spelar det ingen roll om köket kostar 50, 75 eller 100 (ej vitvaror). Huvudsak är att man blir nöjd.
 
Köket liksom resterande huset ska ju ha nån sorts personlig prägel. Det får inte jag av ett ikea kök.
 
Intressant....

Varför kan inte ett IKEA-kök bli personligt?
Jag tycker visst att det spelar roll om köket kostar 50 eller 100 tusen. Skillnaden är en skaplig semester i Thailand t.ex.

Vi komme troligen att köpa stommar och luckor från IKEA. Sedan kommer vi att komplettera med specialbeställda bänkskivor och snickerier samt de handtag och vitvaror som vi vill ha. Jag är helt övertygad om att det kan bli personligt.

/Ulrica
 
pinebar skrev:
Intressant....

Varför kan inte ett IKEA-kök bli personligt?
Jag tycker visst att det spelar roll om köket kostar 50 eller 100 tusen. Skillnaden är en skaplig semester i Thailand t.ex.

/Ulrica
En skaplig semester i Thailand varar kanske 2-4v? Ett kök har ni förhoppningsvis längre än så? ;)




 
Stig-Rune skrev:
[quote author=pinebar link=1134078393/0#3 date=1134468843]Intressant....

Varför kan inte ett IKEA-kök bli personligt?
Jag tycker visst att det spelar roll om köket kostar 50 eller 100 tusen. Skillnaden är en skaplig semester i Thailand t.ex.

/Ulrica
En skaplig semester i Thailand varar kanske 2-4v? Ett kök har ni förhoppningsvis längre än så?  ;)
[/quote]

Visst, men om jag kan lägga 50 pix på ett badrum till så väljer jag hellre ett billigare kök. Framförallt eftersom IKEA inte har sämre kvalitét än andra och har ett hyfsat brett utbud. Om de inte hade ett bra utbud hade de inte heller sålt så många kök och framförallt inte så många som varit nöjda.

Men smaken är som baken - delad och det är tur att vi alla har olika smak ;D
 
Jag vill ha en speciell färg på mitt kök, stommarna ska vara björkfanerade invändigt, vill ha några låga bänkskåp med utdragbar låda som ska fungera som en sittbänk, vill ha ett hörn skåp konstruerat likt dom gamla vitrinskåpen som fanns förr i tiden,  med dessa saker får JAG mitt personliga kök... observera jag....
 
kvalite och utbudet av stommar är viktigt, men det som fäller avgörandet för mig är luckorna.

det är dessutom som så att man ska ha väldigt stora eller konforma ytor för att kunna ta del av ikeas rätt så snåla utbud av stommar.

priset är också viktigt, men vitvaror och arbetskostnad är ju likadan vare sig man väljer dyrare stommar eller ikea, så merkostnaden för själva snickerierna tror jag är väl använda pengar.

att man unnar sig det där lilla extra, att man tycker att man värd det, det höjer livskvaliten för många år framåt  ;)

om man köper billigaste ikea-köket med snåla detaljer man hittat på bauhaus och vitvaror utan garanti från en stormarknad i polen liksom alla andra 50-11 radhusfamiljer så undrar jag hur glad man är för sitt kök i längden.
 
Hela resonemanget baseras ju på vilka värderingar man har på sitt kök. någon kanske tycker det kvittar lika och att det bara ska vara något sånär snyggt och funktionellt och då tror jag ikeaköken är kanon. Jag för min del tycker deras (ikeas) kök är ganska tråkiga och könslösa och saknar det där lilla extra, allt stöps i vissa formar känns det som. jag har valt ett snickarbyggt kök, det blev inte så dyrt som vi trodde och vi slipper passbitar och annat klabb, dessutom kunde man ju komma med helt egna ideer som byggs i ens egen stil och med egna mått. är dessutom tveksam till ikeas kvalitet, men det är en personlig känsla och erfarenhet efter en del research.

men visst kan man göra som många andra, köpa ett ikeakök och sen dra till thailand 2 veckor och träffa alla andra ikeasvenskar.............. ;) ;)
 
Ja, priset är ju inte helt ointressant om nu pengar är en snål resurs ;)

Vi skickade offerter till 3 leverantörer (Marbodal/Ballingslöv/HTH) och bokade samtal med alla och sedan var det bara att välja vem som kunde erbjuda bästa pris/planlösning/service. Konstigt nog så vann en och samma leverantör på samtliga punkter så valet blev denna gång lätt!
 
ByggaNytt skrev:
Ja, priset är ju inte helt ointressant om nu pengar är en snål resurs ;)

Vi skickade offerter till 3 leverantörer (Marbodal/Ballingslöv/HTH) och bokade samtal med alla och sedan var det bara att välja vem som kunde erbjuda bästa pris/planlösning/service. Konstigt nog så vann en och samma leverantör på samtliga punkter så valet blev denna gång lätt!
And the Winner is?? ::)
 
Jo, visst varar ett kök längre tid än en resa till Thailand ::)

Det jag vill säga är att för mig är 50 tusen tillräckligt mycket pengar för att jag ska tänka efter lite innan jag spenderar dem. Att man ofta får skit om man betalar billigt är ju sant, men mitt mål är att hitta saker med bra price-performance. Och det tycker jag att IKEA har på stommar och luckor.

Att köpa dyra saker med fina märken på är definitivt ingen garanti för att man får valuta för sina pengar. Är min erfarenhet i alla fall.

Men det är ju fortfarande billigt att låna.....

;) Ulrica



 
perese skrev:
[quote author=ByggaNytt link=1134078393/0#9 date=1134594353]Ja, priset är ju inte helt ointressant om nu pengar är en snål resurs ;)

Vi skickade offerter till 3 leverantörer (Marbodal/Ballingslöv/HTH) och bokade samtal med alla och sedan var det bara att välja vem som kunde erbjuda bästa pris/planlösning/service. Konstigt nog så vann en och samma leverantör på samtliga punkter så valet blev denna gång lätt!
And the Winner is??  ::)[/quote]


Börjar på M....
Som sagt det är nog ingen större skillnad på deras respektive kök men säljaren var i särklass bäst! Helt rätt för oss och det har senare bekräftats vid leveransskador/tilläggsbeställningar - mycket bra/snabb service!

Snacka med Lasse:
http://www.marbodal.nu/
 
pinebar skrev:
Jo, visst varar ett kök längre tid än en resa till Thailand ::)

Det jag vill säga är att för mig är 50 tusen tillräckligt mycket pengar för att jag ska tänka efter lite innan jag spenderar dem. Att man ofta får skit om man betalar billigt är ju sant, men mitt mål är att hitta saker med bra price-performance. Och det tycker jag att IKEA har på stommar och luckor.

Att köpa dyra saker med fina märken på är definitivt ingen garanti för att man får valuta för sina pengar. Är min erfarenhet i alla fall.

Men det är ju fortfarande billigt att låna.....

;) Ulrica
Här är ingen som snackar skit om någon för att man köpt billigt. ALLA vill köpa billigt om man kan. Att man sedan värderar saker olika är en helt annan sak. När vi tittade på kök så var vi självklart på ikea men som andra skrivit innan så är de begränsade i sitt sortiment. Vi fick vårt kök till sist med de detaljer vi ville ha. Dyrare än ikea - javisst men så fick vi exakt det vi ville ha och ingen kompromiss som vi i efterhand skulle irritera oss på.

Over and out
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.