Y
Idag har jag tvättstuga inne i huset intill badrummet, men tänkte slå ihop dessa för få stort badrum.

Däremot ska ved- och elpannan ut ur sitt rum i garaget och där tänkte jag göra nya tvättstugan.

Såg att Byggahus hade en kort artikel där de enda två tipsen var ventilation och en ruta ut, dessa två har jag ju lösningar till iaf.

Men vad mer är bra att tänka på för att få ett lyckat badrum?

* Vad är ni nöjda med hos er?
* Vad saknar ni hos er?
* Finns det föreskrivna rekomenderade mått osv?

[ Vilka maskiner bör man ha. Vad brukar man vilja förvara i en tvättstuga. ]
 
En dörr? Jag har gärna tvättstugan som groventre också. Praktiskt åt båda håll. Man kan enkelt komma ut med blöt tvätt om man vill torka den utomhus och man kan komma in smutsig och dumpa de kläderna utan att dra in dem i huset. Kan man klämma in en dusch också så är det ännu bättre :)
 
Det jag vill ha i en tvättstuga är:
Mycket bänkyta med plats för en mangel och att vika tvätt.
En ho som är tillräckligt stor för att tvätta rent stövlar i.
Torklinor.
Plats för strykbräda.
Plats för tvättkorgar.
Eluttag.
Förvaringsutrymme för strykjärn, tvättmedel etc
I maskinväg räcker det med tvättmaskin för mig, men torktumlare är nog viktigt för många. Vi har en avfuktare också och den känns bra att ha.
 
Y
Ja jag funderade på dra tvättlinor i längst större delarna av taket och ha avluftare, på så vis blir ju nästan hela rummet ett torkrum.

Detta med mangel är lockande även fast jag inte riktigt vet vad de är bra till, hehe, enligt min mor så ska det isf vara varm-mangel?

Något ni två inte har nämnt som jag känner är en viktig grej är ordentlig lysrörs belysning, av smart design så man slipper massa damm-fällor.

N¨väl, kul att frågan inte glömdes iaf :)
 
Tvättstuga med maskiner och bra bänk för att lägga upp tvätten på. Inbyggd strykbräda i ett skåp så att man lätt kan ta fram den. Om du har plats planera ett tork rum med linor och en av avfuktare för att torka tvätten då behöver du ej gå i den rent hängande tvätten när du är i tvättstugan.
 
S
framförallt mycket utrymme att hänga tvätten på, övriga tips tidigare i tråden håller jag också med om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.