Y
Svetsat lite under bilen, behöver något som skyddar detta.

I ungdomens dagar så sprayade jag zink men det dröjde ju inte länge innan det rostade.

2 komponent epoxy är bra, men ruskigt dyrt.

Nyfiken på vad ni använder?
 
M
Jag har kört med ett lager rostskyddsfärg, två lager hammarlack och sedan ett lager underredesmassa på sprayburk. Detta var dock i våras och tänkte ta en ordentlig titt under nästa vår för att få reda på om det funkade bra...
 
Volvos svetsprimer art nr 31385366. Eller wurts svetsprimer är bra grejer. 😊
 
Rostskydd+hammarlack brukar jag också köra...
 
Använd aldrig hammarlack till något! Det är silikonbaserat skit som inte är bra på något. Hammarlack är lika med Aids för en billackerare, skapar gropar i billacken och har inget vidare rostskydd.
 
Under bilen sprutar jag på underredsmassa från sprayburk.
 
Chaly
För enklare applikationer zinkspray och mer seriöst hagmans epoxyprimer (2K).
 
Under bilen målar jag med grundfärg , vanlig färg sedan på med underredsmassa och efterbehandlar bilen sedan med rå linolja utblandad med någon form av underredsmassa (kommer tyvärr inte ihåg då det var flera år sedan).
 
CarlMagnus skrev:
Använd aldrig hammarlack till något! Det är silikonbaserat skit som inte är bra på något. Hammarlack är lika med Aids för en billackerare, skapar gropar i billacken och har inget vidare rostskydd.
Inte ofta man lackar underredet på en bil.
 
Y
Jag har lackat under en bil engång. Vitt med röda detaljer. :cool:

Det blev hagmans 2k epoxy. ~300kr var inte så farligt ändå.

Kan man ha dessa stående i all evighet (med locken stängda) eller sjunker kvaliten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.