Funnit denna på ladugårdsvind hemma på gården. Förra husägaren vet inte heller vad det är.
Jag förstår att den river men vad ska den riva? Foder till djur?

Mvh Albin
 
  • Gammal maskin med handvev och kugghjul, hittad på en ladugårdsvind. Maskinen ser ut att användas för att riva något, möjligen foder till djur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt föremål hittat på ladugårdsvind, består av perforerad trumma och kugghjul. Användningsområde okänt, potentiellt för att mala eller riva foder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal maskin av metall med perforerad trumma, hittad på en ladugårdsvind. Maskinen verkar användas för att riva något material, eventuellt foder till djur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, rostig maskin med stora kugghjul och vevhandtag placerad på träbänk, liknande en mekanisk anordning för att riva material. Står på ladugolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oh en sånn använde jag då jag var i 10års åldern(ca 40år sen nu ... fan vad tiden går) på mina släktingars gård.
Där användes den för att mala/riv ned potatis (som vi människor inte vill äta) till grisföda.
 
  • Gilla
AlbinGuntell
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Oh en sånn använde jag då jag var i 10års åldern(ca 40år sen nu ... fan vad tiden går) på mina släktingars gård.
Där användes den för att mala/riv ned potatis (som vi människor inte vill äta) till grisföda.
Så roligt att höra!
Tiden går fort ja jösses.
Potatis till grisarna, då kanske det går med andra råvaror med som majs till hönsen😁
Tack för ditt svar.
Mvh Albin
 
Eller potatis till jäsningen av sprit?

Det hade nog jag använt den till om jag skulle ha haft en på bondgården i mitten av förra seklet...
 
  • Gilla
AlbinGuntell
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller potatis till jäsningen av sprit?

Det hade nog jag använt den till om jag skulle ha haft en på bondgården i mitten av förra seklet...
Det kunde man nog med ... dock var inte min släkt så mycket för sprit. De såg för många allvarliga olyckor av andra bönder (och drängar) som arbetade fulla för att tycka att mer än nån enstaka nubbe till jul & midsommar skulle vara bra.
 
  • Gilla
AlbinGuntell och 3 till
  • Laddar…
Vi som tittat på Bonderøven på SVT/dansk tv känner igen funktionen. Han river väl främst rovor till djuren med något liknande.
 
  • Gilla
AlbinGuntell och 1 till
  • Laddar…
A AlbinGuntell skrev:
Funnit denna på ladugårdsvind hemma på gården. Förra husägaren vet inte heller vad det är.
Jag förstår att den river men vad ska den riva? Foder till djur?

Mvh Albin
Potatismjöl
 
  • Gilla
AlbinGuntell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.