Jag köpet hem en låda av IKEA:s lådsystemet MAXIMERA för att kolla.
En sak är säker det är inte BLUM eller Hettich som de använde längre tillbaks i tiden.

Är det ett egenutvecklat system? Någon som vet?
 
Är du säker?

Jag har precis skruvat ihop ett Ikea-kök (med typ 300 MAXIMERA-lådor) och det stod Blum på varenda skena...
 
  • Blum TANDEMBOX plus-skensystem på en vit skåpsida, indikerar användning i IKEA-kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simon Swartling och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Skumt. Mina är inköpta i juli/augusti 2019 på IKEA Kungens kurva och märkta med "Blum". Metalldel märkt med "TANDEMBOX PLUS" monterad i en möbel, smuts och reflektioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Pucktvåa.
 
  • Gilla
Simon Swartling och 1 till
  • Laddar…
3:a det är fortfarande BLUM på skenorna men själva lådan är nog egen design
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Jo det är riktigt, det står BLUM på skenorna, men själva lådorna verkar vara något annat.

Lådsidorna ser ut som BLUM:s Tandembox vid en första anblick, men de är tillverkade för en spårad botten.
Tittade också speciellt på lådbakstycket och infästningen till lådsidorna, där passar inte BLUM:s infästningar.
 
Hela bakstycket är också av massiv plåt och inte av trä som BLUM brukar ha.

Min tanke var att köpa in ett gäng lådor och modda dem till andra bredder som bättre passar ett projekt jag håller på med.

Om det nu är så att IKEA gett BLUM ett uppdrag att tillverka speciallådor får jag nog lägga detta projekt på hyllan, om det inte är så att man kan få tag i små sidoinfästningar typ BLUM och använda ett träbakstycke.
Någon som vet om det finns sådana?

Tips på andra idéer mottages också tacksamt.

PS. att köpa BLUM-lådor till detta projekt blir på tok för dyrt.
 
Jag har byggt om lite lådor genom att kapa bakstycket mitt i och ta bort det som behövdes.
Om du skär rakt och snyggt så kan du sedan passa ihop bakstycket, limma dit tex en masonit på baksidan eller som i något av mina jobb...en sån där billig skärbräda i plast :)
Om du sen vill vara väldigt seriös så spraylackar du bakstycket innan montage men för att vara ärlig så syns väldigt lite av snittet väl på plats.
Botten är ju bara spån så den kapar du lika mycket, front är lite värre men där gissar jag att du redan har en bra lösning?
 
Theofils.se har sidoinfästningar för träbaksidor till Blums lådor (inte speciellt kostsamma).
 
tttomten TomasJor skrev:
Jag har byggt om lite lådor genom att kapa bakstycket mitt i och ta bort det som behövdes.
Om du skär rakt och snyggt så kan du sedan passa ihop bakstycket, limma dit tex en masonit på baksidan eller som i något av mina jobb...en sån där billig skärbräda i plast :)
Om du sen vill vara väldigt seriös så spraylackar du bakstycket innan montage men för att vara ärlig så syns väldigt lite av snittet väl på plats.
Botten är ju bara spån så den kapar du lika mycket, front är lite värre men där gissar jag att du redan har en bra lösning?
Exakt så här var jag inne på att göra ett tag, men det förutsätter nästan att man har möjlighet att sätta vinkelslipen i någon sorts kapjigg för att få det rakt och snyggt. Att sedan lacka för att få det snyggt gör att det blir lite väl mycket jobb, (det är ganska många lådor vi pratar om)
 
Redigerat:
hscn hscn skrev:
Theofils.se har sidoinfästningar för träbaksidor till Blums lådor (inte speciellt kostsamma).
Det är så jag tänkte att jag skulle göra, men som jag skrev lite högra upp passar inte BLUM:s sidofästningar i dessa lådsidor.
 
Fulkemisten
Jag har också moddat ett par för breda Maximera på det vis som @TomasJor beskriver ovan. Det var inte alls så krångligt och ärligt talat - när tittar man längst in i lådan? Det blir snyggt om man är noga även om det såklart syns att det är moddat.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Raceman Raceman skrev:
Exakt så här var jag inne på att göra ett tag, men det förutsätter nästan att man har möjlighet att sätta vinkelslipen i någon sorts kapjigg för att få det rakt och snyggt. Att sedan lacka för att få det snyggt gör att det blir lite väl mycket jobb, (det är ganska många lådor vi pratar om)
Jag har kört sticksågen utefter en planka fastspänd med tving.
 
Raceman Raceman skrev:
Det är så jag tänkte att jag skulle göra, men som jag skrev lite högra upp passar inte BLUM:s sidofästningar i dessa lådsidor.
Aj då. Kanske var för många som gjorde som jag och köpte Blumlådor till halva priset på IKEA för egna projekt.
 
Fulkemisten
hscn hscn skrev:
Kanske var för många som gjorde som jag och köpte Blumlådor till halva priset på IKEA för egna projekt.
Tänkte också så men kom sedan på att jag nog var paranoid. Det måste vara försvinnande liten andel lådor som moddas? Troligare är att de har hittat en billigare lösning och fått igenom den då det är så extrema kvantiteter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för att ni fortsätter att diskutera i tråden. (y)

Jag utökar temat till att också omfatta: var hittar man moddbara billiga kvalitetslådor. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.