jag har en altan med tak som jag tänker glasa in.

på kortsidorna måste jag sätta något ovanför glasdörrarna för att fästa spårprofilen.

snedtaket sitter redan där men kan inte användas för att fästa spårprofilen.

vad använder jag ovanför dörrarna?

öppningen är ca 2,7 m
 
ett förtydligande - det är tak på altanen som tar snölast etc

det jag behöver är något ovanför dörrren så att man kan skruva fast spårprofilen - spännvidd 2,7 m

vad borde jag använda för typ av balk då?
 
ta bild
 
ok ska ta bild imorgon när det är ljusare.

i princip är frågan vad som behövs mellan två stolpar med avstånd 2,7 m för att kunna skruva fast dörrarna - ingen belastning på balken.

återkommer med bild imorgon
 
några bilder bifogas

jag ska alltså på denna kortsida sätta uterumsskjutdörrar med ca 2,7 m bredd.

Taket finns redan så det jag behöver är en balk ovanför dörrarna för att skruva fast dem.

dörrarna kommer sättas mot den vita stolpen och mot en stolpe jag ska sätta mot tegelväggen.

Gissar att jag måste ha en balk, men vilken dimension behövs i detta fall - ingen snölast.
 
  • IMAG0493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0496.jpg
  • IMAG0497.jpg
Varför inte bara ta en regel och sen en stående på mitten som stöd?
 
kanske men det ser väl konstigt ut att ha en stolpe mitt i skjutdörrens öppning?

skjutdörren kommer vara tredelad så den går att öppna förbi mitten och från 2 håll
 
en regel 45x120 om det får plats. behövs ingen stående i mitten på 2,7m.
 
Är det skjutdörrar som hänger i överkant, eller vilar de på bottenlisten?
Är det senare räcker som sagt med en liggande regel, det finns ju ingen last att ta upp, skall bara hålla styrskenan, den stående är från regeln till taket.
Det är samma förfarande som vid ett vanligt fönster.
 
9HULLk6
Min eminenta ritning borde klargöra alla frågetecken. Observera dom snygga trekantiga glasen i överkant :)
Mvh Viktor
 
pbengtsson skrev:
Är det skjutdörrar som hänger i överkant, eller vilar de på bottenlisten?
Är det senare räcker som sagt med en liggande regel, det finns ju ingen last att ta upp, skall bara hålla styrskenan, den stående är från regeln till taket.
Det är samma förfarande som vid ett vanligt fönster.
skjutdörrarna vilar på golvet.
överdelen ska hålla styrskenen - plus förstås fästas mot stolpar i sidan så att inte väggen ramlar om någon ramlar mot glasdörren.
kommer också täcka ovanför överdelen med plank.
 
daugaard skrev:
en regel 45x120 om det får plats. behövs ingen stående i mitten på 2,7m.
ok gissar att du menar 45 på bredden och 120 på höjden

och att jag kan använda regel istället för limträ.
(eller använda halva min limträbalk på 90x 270 kapad till 90 x 130)

det låter bra.

sedan gör jag kanske också som Wirrepirre ritade och fäster en regel uppåt - dock bara plank att fästa i där sedan papptak - så det finns inte mycket att skruva i.
 
Japp vanlig regel men limträ funkar oxå. Obs! kolla bara innan du monterar regel uppåt så att inte snölasten från taket kan överföras till din 45 X 120 som då kan pajja dörrarna.
 
JanneSjo skrev:
sedan gör jag kanske också som Wirrepirre ritade och fäster en regel uppåt - dock bara plank att fästa i där sedan papptak - så det finns inte mycket att skruva i.
Du kan väl fästa den i takstolen?
 
om jag bygger på 9-10 cm åt sidan kan jag fästa i takstolen så det kan vara ett alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.