20150309_120119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär ser stickproppen till hårtorken ut. Varför har man inte europauttag i stället?
 
Därför att ett eutopauttag inte är klassat för den ström som hårtorken behöver. Har för mig att man endast får ta ut någonstans kring 4-6 A på ett europauttag, och din hårtork vill nog ha närmare 10 A.
 
Som sagt. Du har en apparat som är s.k dubbelisolerad. Det betyder att den inte skall jordas. Men man vill använda den i alla typer av uttag. Och det är alltså tillåtet iom. den isolationsklass den håller.

Det du kallar europakontakt är en form av komprmissplugg som bara får användas för apparater med låg märkström. Den ger dålig kontakt i alla uttag, och stora strömuttag kan ge brand.

Europapluggen ser ut som den gör för att kunna passas i "alla" uttag i Europa (utom då storbrittanien). Alla andra kontakter i Europa må vara lika, men det finns små skillnader.

I vissa länder är det en annan diameter på stiften, Europapluggen har därför tunnare stift. Även avståndet mellan stiften skiljer något i vissa länder.

Därför så har europapluggen smalare stift som lutar lite innåt, och de skall vara lite fjädrande.

Det betyder att när du sätter den i en svensk kontakt så är stiftet lite för litet för att ge kontakt, i gengäld så kommer lutningen på stiftet att göra att det trycks mot en kontaktyta inne i uttaget. Detta ger då rätt dålig kontakt, men det duger för några enstaka Ampere.

En annan viktig egenskap på Europakontakten är att stiften är isolerade i sin övre ände. Det är för att det annars skulle gå att komma åt med fingret och få en stöt när kontakten är delvis inkörd i uttaget. En vanlig kontakt har ju en form som omöjligör att man får in fingret.
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
tommib
Det går faktiskt att få i en europaplugg i ett brittiskt uttag också. Man måste bara öppna det först med en penna eller liknande i jojordstiftshålet. Inte så snyggt men funkar när man glömt adaptern...
 
Jag var tydligen helt fel ute med att tro att man fick belasta en europakontakt med en ström kring 4-6 A.

Den klara visst "bara" 2,5 A enligt inlägg, och det blir ju inte många watt om man skall ha en sådan på en hårtork..... max 575 W.
 
Ja jag hade faktiskt för mig att det var så lite som 2,5, men blev tveksam när jag läste ditt inlägg.

Det är ju numera intressant att veta, eftersom det går att köpa sladdställ ed europa kontakt monterad.

Elsäkerhetsverket försökte ganska länge förbjuda försäljning av dem, eftersom man enl. regelverket inte får montera en sådan kontakt annat än på utrustning som faktiskt har testats enl. ett omfattande regelverk, dvs. de har bara laglig användning i industriell produktion. Det är alltså inte tillåtet att själv ex. tillverka en armatur och montera en Europa plugg. Den enda lagliga användningen av de sladdställ som säljs är som reservdelar för apparater som köpts med en dylik kontakt.

Men de verkar ha fått ge upp förbudslinjen.
 
hempularen skrev:
Ja jag hade faktiskt för mig att det var så lite som 2,5, men blev tveksam när jag läste ditt inlägg.
Jo, det är så lite, och det är därför det inte går att köpa grenuttag med "europaplugg" (CEE 7/16) hane till flera honor (skulle vara pratiskt ibland), utan alla sådana grenuttag har en ojordad "riktig" hane (CEE 7/17).

Ja, dvs det skall inte gå att hitta sådana, och jag har inte sett någon i Sverige, men i södra Europa så går de att hitta.

Det skall påpekas att även om det går att lura in dem i Brittiska uttag så saknar de säkring vilket egentligen krävs i "ring mains"-system. Så får man en kortslutning så kan det smälla en hel del eftersom "gruppsäkringen" då är på 32A eller så.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Det skall påpekas att även om det går att lura in dem i Brittiska uttag så saknar de säkring vilket egentligen krävs i "ring mains"-system. Så får man en kortslutning så kan det smälla en hel del eftersom "gruppsäkringen" då är på 32A eller så.
Blir som med en multi reseadapter man nyttja genom åren ;) Har faktiskt inte tänkt på detta med säkringen.
 
tommib
Jo, det är ju en dålig ide pga britternas system. Jag körde i ett grenuttag där jag tror att det satt en säkring, men även den är ju på 13A. Det var en quick-n-dirty fix för att få igång en laptop....
 
AndersS skrev:
Blir som med en multi reseadapter man nyttja genom åren ;) Har faktiskt inte tänkt på detta med säkringen.
Ja dessa multiadapters är ett säkerhetsmässigt elände. Dels saknar de ofta jordanslutning och dels saknar de avsäkring för brittiska uttag.
 
Britiska kontakter finns flera olika säkringar där 13 a är max. Övriga är 10a , 5 a, 3a . Dom mindre förekommer ofta radioapparater m.m.

Det är överhuvudtaget konstigt att sådana adapters som saknar säkring och genomgående skyddsjord inte har försäljningsförbud inom eu. Brittiska elsäkerhetsverket borde skickat en anmodan till sina systerorganisationer att " bekämpa " den hos varuhus och importörer.
Detta eftersom säkringen i den brittiska kontaktstandarden.
 
Vissa adaptrar som medföljer datorutrustning har ju utbytbara kontaktdelar, t.ex. den senaste blåtands Bosehögtalaren jag köpte tryckte man dit den kontakt man avsåg använda, så det fanns en UK mefföljande. Men i dessa förutsätter man då att det finns säkringar, eller?
Mina gamla adaptrar är från 80-talet, gedigna saker ;)
 
Det är möjligt att de skydd som finns i nätadaptern anses strömbegränsa så mycket och säkert att det inte behövs ngn. säkring i själva kontakten.
 
Ifall nätadaptern sitter direkt på kontakten "väggvårta" är det vanligt att säkring inte behövs. Detta för att adaptern innehåller inbyggd säkring eller åtminstone någon typ av strömbegränsning som skyddar.

Är det däremot en anslutningskabel mellan vägguttaget och nätadaptern är jag rätt säker på att en säkring i stickkontakten behövs för att skydda just anslutningskabeln.

Vi dimensionerar anslutningskablar tillräckligt grovt för att kunna kortslutningsskyddas av 10-16 A någonting som vi har som gruppsäkring. I Storbritanien dimensioneras anslutningskabeln istället efter den förväntade lastens storlek och avsäkras i stickkontakten med lämplig strömstyrka (3-13 A). Normal gruppsäkring till vägguttag är 20-32 A där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.