Jag sitter och försöker reda ut vad alla dyra komponenter i ett vattenburet golvvärmesystem är.

Att man lägger rör i golvet är jag med på, jag är även med på att man har en värmekretsfördelare till slingorna. Termostaten har samma uppgift som på en vanlig radiator antar jag? Vad gör shunten?
Termostat och shunt kostar 4-5tkr, behöver man en sådan till varje rum, det är ju ekonomiskt ohållbart?
 
Rätta mig någon om jag har fel. Värmepumpen eller alternativt värmesystem levererar vatten till en viss temperatur som i de flesta lägen är för hög för att skicka direkt till värmeslingorna, alltså högre än den framräknade framledningstemperaturen. Shunten blandar gammalt återkommande vatten från slingorna (avkylt) med nytt varmt vatten från värmepumpen så att rätt framledningstemperatur erhålls för varje given utomhustemperatur.

Jag skulle tro det räcker med en shunt om du har golvvärme i hela huset. Om du blandar med radiatorer behöver du olika framledningstemperaturer och därmed fler shuntar. Flera shuntar kan ju vara intressant också om du t.ex. vill ha extra hög framledningstemperatur i vissa rum, t.ex. badrum.
 
D
De flesta shuntar brukar nog inte vara utetemp-reglerade utan blandar in högre temperatur vid högre effektbehov (när tempen i rummet skiljer sig mycket från den inställda temperatuen), eller så är de on/off, dvs blandar in varmt vatten när värmebehov finns och cirkulerar existerande vattennär behov inte finns.
 
Ok, tack för svaren! Nu förstår jag vad shunten gör.

Jag visste ju att golven inte får överstiga 27 grader men jag fattade aldrig hur det reglerades.
 
En shunt behöver du om om inte din värmekälla kan reglera framledningen, eller om du har blandat golvvärme och radiatorer.

Har du t.ex en värmepump och endast golvvärme så behöver du ingen shunt alls. då behövs bara en värmekretsfördelare.
Sen är det att föredra att ha enskilld styrning till varje rum, högt räknat är det ca 500 kr för ställdon på värmekretsfördelaren samt 500 kr för termostat som styr ställdonet.
500+500 gäller för varje rum, man kan nog köpa det för halva priset beroende på fabrikat och inköpsställe.
Sen tilkommer en inkopplingsbox för ställdonen och termostaten.
Jag har bra priser (tror jag) och räknar med ca 4200 kr för 5 rum med termostater och ställdon + 1 kopplingsbox fabrikat LK.
Sen tillkommer det kabeldragning mellan fördelare och termostater + matning till kopplingsboxen.
Det finns även trådlösa termostater men dessa är givetvis dyrare.

/Dan
 
Jag har en bergvärmepump installerad 2006.

Jag behöver alltså 1st shunt totalt, samt elekrisk ställdon (som reglerar flödet?) med tillhörande termostat till varje rum?

Nu vill jag inte verka snål, men lek med tanken att man har manuella ventiler istället för elektriska? Behovet (fördelningen) borde ju inte variera? Man får justera in fördelningen en gång tills jämn innetemp uppnåtts. Jag har ju en givare till pannan som öser på mer värme när innetempen är för låg. Jag vet iofs inte om den flödar mer eller värmer mer?

En annan ide, jag har för avsikt att ha golvvärme i hela huset i framtiden. Om jag har golvvärme nu i hela bottenvåningen och sänker pannans systemtemp till 30 grader, blir det svinkallt på övervåningen då även om jag maxar radiatorerna? Huset är på totalt 75kvm.
 
Skall försöka dela upp svaren.

Ja du behöver en shunt samt ställdon och termostat till varje rum om du vill reglera varje rum för sig.

Nej du behöver inte reglera varje rum för sig, Jag antar att du renoverar och lägger in ny golvvärme?
Kontakta en säljare för det fabrikat som du väljer för golvvärmen att speca en lista på de produkter du behöver så borde dom samtidigt kunna ge dig en en ungefärlig injustering för ditt behov.
Alltså hur mycket du skall justera varje slinga.
För detta behöer du inga extra prylar förutom värmekretsfördelaren.
Ventilerna sitter i värmekretsfördelaren, och man får med en "ratt" som man kan skruva på.

Anledningen till att man vill reglera varje rum för sig (med termostat) är att rummen påverkas olika av omgivningen.
Köket kanske blir väldigt varmt vid matlagning, tvättstugan vid tvätt, du kanske eldar i kaminen i vardagsrummet, eller så påverkas något rum av solinstrålning.

Den största meningen med termostater är att strypa slingan vid annan värmepåverkan.

Vilken temperatur du kommer att få på övervåningen är svårt att säga utan att veta hur radiatorerna är dimensionerade och hur huset ser ut i planslösning och byggnadsstandard.

Men du kommer ju helt klart att få det kallt när det är kalla vintrar,

Jag skulle nog skippat shunten och satt in ett löst elvärmeelement om jag ändå skulle bygga om till golvvärme på övervåningen innom en snar framtid.

Har du en bergvärmepump i ett hus på 75 kvm? låter överdrivet, men om man väl har den så är der ju bra.

/Dan
 
Jag ska renovera hela insidan av huset, alla ytskikt, all el, alla värmeledningar och all tappvatten. Rubbet med andra ord. Min första ide va att bara lägga golvvärme i halva bottenvåningen (hall och badrum) sen tänkte jag att jag lika gärna skulle ta hela bottenvåningen så är det klart. Eftersom jag ändå ska byta alla värmeledningar så känns det ju nästan som att man borde slå på stort och ta övervåningen också.. ?! Men det är ju både en fråga om tid och pengar.

Jag förstår vad du menar ang termostaterna och det låter vettigt. Dessutom va de billiga. En annan fundering som slog mig då va om det inte finns en central som man sedan kan koppla massa mindre sensorer till? Det ända jag hitta på rinkabyrör va typ stora dosor jag uppfattade att man skulle ha en i varje rum?

Jag är en riktig hemmapulare, visst kan jag kontakta en firma för konsultation men jag tänker inte lejja bort arbete till en firma. Det är ju det som är det fina med forum, där folk kan hjälpa varandra!
Så jag kan ju passa på att tacka dig Ekberg, jag suger åt mig allt du säger. Jag spånar vidare på det och kommer med nya frågeställningar :)

Huruvida bergvärme i en 75kvm kåk är onödigt har jag ingen aning om, jag köpte kåkan as is och jag är toknöjd att den är installerad! :cool:
 
Det finns inga färdiga prylar för din lösning med små sensorer vad jag vet.
Det går givetvis att fixa på nått sätt, men knappast värt det skulle jag säga.

Det jag menade med att kontakta en firma är ju för att t.e.x. få en komplett materialspec.
Jag gjorde det när jag fixade golvvärmen och då har jag fått bra hjälp.
Det är lätt att missa något på inköpslistan.

Givetvis skall du lägga in golvvärme på övervåningen, det kommer du inte att ångra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.