Läser säker vatten och GVK och försöker förstå om det finns ett maximalt avstånd till en golvbrunn i ett badrum? Är 380cm tillräckligt? Hade först tänkt ha två golvbrunnar men undviker gärna om jag inte måste?
Har ett L-format duschrum på 10m2 och funderar på om jag ändå borde ha två brunnar för att maxa dräneringen.
 
  • Handritad skiss av ett L-format badrum med måttangivelser och planerad placering av dusch och golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för att jag vet var reglerna säger, men om du har en golvbrunn i duschen, vart hade du tänkt dra avloppet från badkaret?
Hela badrummet måste ju dessutom ha lutning mot en golvbrunn. Blir ju en del på 380.
Jag hade kört på en golvbrunn i duschen och en under/vid badkaret.
 
H Henrik.S skrev:
Inte för att jag vet var reglerna säger, men om du har en golvbrunn i duschen, vart hade du tänkt dra avloppet från badkaret?
Hela badrummet måste ju dessutom ha lutning mot en golvbrunn. Blir ju en del på 380.
Jag hade kört på en golvbrunn i duschen och en under/vid badkaret.
Hade tänkt koppla badkaret direkt på avloppsrör i golvet som är draget i dagsläget till under badkaret (tänker gjuta eget badkar - se annan tråd - ochfår då inte ett utloppunder badkaret).

Hade från början planerar för och har en rund Purus-brunn ansluten till röret, nu innan gjutning. Men insåg att det krävs en annan lösning.

jag kan ju ändå behöva ha en golvbrunn i detta hörne av badrummet, för att säkra snabb dränering, men osäker på kraven. (Min andra brunn är en väggnära linjebrunn med 75mm rör, förstoring till 110 efter 1m.
 

Bästa svaret

Så var din tanke att ev göra ett fall från badkaret mot duschen och eventuellt spill skulle då rinna över hela golvet dit?

Varken GVK eller BKR tar egentligen upp detta då det fortsätts att vattnet tas omhand lokalt vid dusch respektive badkar. Det normala i detta fallet är att ändra fallets riktning med en rygg som gissningsvis borde hamna där nischen in mot badkaret börjar och sedan även om du gör något speciellt badkar köra samma princip som ett inkaklat badkar dvs en rensbar normal golvbrunn bakom en renslucka som även tillåter att lokalt spill över kanten på badkaret tas omhand.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Så var din tanke att ev göra ett fall från badkaret mot duschen och eventuellt spill skulle då rinna över hela golvet dit?

Varken GVK eller BKR tar egentligen upp detta då det fortsätts att vattnet tas omhand lokalt vid dusch respektive badkar. Det normala i detta fallet är att ändra fallets riktning med en rygg som gissningsvis borde hamna där nischen in mot badkaret börjar och sedan även om du gör något speciellt badkar köra samma princip som ett inkaklat badkar dvs en rensbar normal golvbrunn bakom en renslucka som även tillåter att lokalt spill över kanten på badkaret tas omhand.
Tack, mycket bra svar på frågan (y). Jag hade planerat en "rygg" eller "¨ås" i fallet precis där tidigare (innan jag fick den dumma idéen med specialbadkar).

Låter väldigt klokt att betrakta det som så normalt som möjligt, och lägga brunnen där och ta hand om spillet lokalt.

Oerhört värdefulla kommentarer, då vi måste vara färdiga måndag morgon (med golvfallet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.