Ska klä in altanen på sidorna och har tänkt att köra med 28x120 eller 45x45 och ha en liten glipa ca 3 cm mellan dem.

Vad tycker ni är snyggast?
 
Hur hög är altanen?

Spontanalternativet är väl 28x120.
3 cm mellanrum låter mycket.
 
Altanen är ca 130 cm från marken.
 
Ja, det är klart att då blir det ju risk för "plank".

45x45 kräver ju ganska tät infästning för att inte ge svaj.

Kommer utrymmet under att vara helt slutet, så behöver man väl också ta hänsyn till andra aspekter som att fåglar (och andra djur) kan komma in.
 
Jag vill också klä in min altan men jag tycker att 28x120 virke blir för brett men lagom tjockt. 45x45 känns bättre men önskvärt hade vart halva tjockleken.

Såg häromdan en spaljevägg runt en uteplats på någon hemsida. Där skrev dom att dom hade användt 25x50 virke, har jag för mig och det såg tryckt ut.
Men något sånt virke har jag inte sett någonstans.

Finns det skulle jag vilja ha det.

Edit: hittade det....det var visst härifrån.
http://www.byggahus.se/forum/461919-post21.html
 
Redigerat:
rickricaro skrev:
Jag vill också klä in min altan men jag tycker att 28x120 virke blir för brett men lagom tjockt. 45x45 känns bättre men önskvärt hade vart halva tjockleken.

Såg häromdan en spaljevägg runt en uteplats på någon hemsida. Där skrev dom att dom hade användt 25x50 virke, har jag för mig och det såg tryckt ut.
Men något sånt virke har jag inte sett någonstans.

Finns det skulle jag vilja ha det.

Edit: hittade det....det var visst härifrån.
[länk]
Det är inte problem. Byggde själv ett vindskydd med 45x22 mm ribbor. Det är de smala ribborna som används till lockpanel och finns sannolikt på de flesta byggvaruhus. Köpte mina på Byggmax. Fanns både med fasade hörn och raka.

Edit: Sorry, glömde att du skulle ha tryckt. Ovanstående avser såklart obehandlat. Alternativet är att du oljar dem.
 
W
Finns massa ställen som har 22*45 tryckt. Onsala villans trävarhus tex.
 
S
45*45 helt klart tycker jag. med 45mm mellanrum. skitläckert, har byggt många arkitektritade trädgårdar med det. Två skruvar i vid var stolpe och gå ner lite i mellanrum mellan stolparna från 180 till 140 så slår dom sig inte, kan hända du får byta någon enstaka.

lycka till
 
När det gäller det estetiska blir såklart 45 mm bredd snyggast när du har 130 cm till marken. Hade du haft 30 cm till marken hade jag valt det andra alternativet istället.
 
Blev 45x45 med 45 mellanrum.

Snyggt!!
 
Är det någon som har en bild på dessa vackra 45 mm-ribbor på plats? Jag skulle oxå behöva något som täcker runtom, från altan-golvet och ner till marken (ca 120 cm). Som det är nu kommer blåsten från söder med väldig fart och far in under altanen. Det blir lite väl blåsigt för mina nyplanterade vindruvor, som vill ha något skyddande att luta sig emot. Är det bättre att ha en helt täckt yta längs under altanen som värmer ordentligt, men där vinden kommer att störta emot och ta ny riktning uppåt? Eller snickra mellanrum som släpper in vinden under altanen, där den förhoppningsvis mojnar? Och ja, altanräcket består av träbrädor lagda i kryss.
 
Jag har byggt med 45x45 ribbor.
 
  • 20081014116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081014111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnnaMaria64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.