Är det nån skillnad, förutom färgen, på orange och gråa avloppsrör? Orange brukar ju kallas för mark rör medan gråa är för dragningar inomhus och i plattan...?

En grej till, är det kvalitets skillnader mellan olika fabrikat? Behöver man akta sig för nån tillverkare, man vill ju ha det billigaste men inte om det är sämre än det bästa när det ska gjutas in.... Jag har hittat gråa rör från mellan ca 300kr till 800kr per 6m...
 
Orange är bla UV-tåliga. Görs av PVC. Men de tål inte högre temperaturer och tycker inte om tex en tvättmaskin med vittvätt.
Gråa rör görs ofta av PP (Polypropen). Är inte UV beständig men tål högre temperatur. Vissa tillverkare kör tydligen samma plast i båda varianterna men färgat olika. Då måste de tåla både temperatur och UV.
Kan säkert finnas någon annan skillnad mellan orange och grått som jag inte känner till.

Hornbach tar 50-70 kr för 2 m gråa rör. Kvalité vet jag inte men de funkar hemma hos mig i a f.
 
Vad jag förstått så försöker många företag och kommuner undvika PVC-rör pga mjukgörare i plasten. Det finns pp-rör i både orange och grå färg. Jag tror faktiskt inte det är någon skillnad på ett grått och ett orange rör, mer än att det orange syns bättre när man gräver i marken.

Jag vill minnas att MathiasS på froumet ringde Uponor och fick ett klargörande en gång i tiden.
Edit: Google är fantastiskt:
http://www.byggahus.se/forum/132817-post3.html

Edit2: Det finns många trådar om orange vs grå rör på forumet, det tar bara lite tid att läsa dem:
avloppsrör grå site:byggahus.se - Google-sökning

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17817-skillnad-pa-roer.html


Slutsatsen är väl att det finns olika typer av avloppsrör. Man får helt enkelt läsa på rören och vara insatt vad i de olika stämplarna betyder.
 
Linnex skrev:
Orange är bla UV-tåliga. Gråa rör görs ofta av PP (Polypropen). Är inte UV beständig men tål högre temperatur.
Tvärtom har jag fått lära mig om UV beständighet.
Det är de röda som blir vita och mjölkiga med tiden.

Mvh
 
somelvis skrev:
Tvärtom har jag fått lära mig om UV beständighet.
Det är de röda som blir vita och mjölkiga med tiden.

Mvh
Mja.

Som grundmaterial har PVC UV-beständighet vilket gör dem så kallad åldersbeständiga medan PP inte har det.
Visst de oranga rören blir vita men de börjar inte vittra och falla sönder (på många år i alla fall).
PP har i naturlig form ingen UV-beständighet vilket gör att de kommer "frätas" upp av UV. Detta kan ändras med tillsatsmaterial och ytskikt.

Bla fönster med plastutsida och hängrännor görs i PVC. Dessa har givetvis fått optimal UV-skydd för att hålla uppe finishen vilket jag gissar att man inte har brytt sig om att göra på markrören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.