Finns den någon skillnad mellan en billig GE automatsäkring som kostar kring 20-30kr och en dyr Hager för ca 40-50kr?

Varför ska jag välja den dyrare?

Skillnaden mellan GE och Hagers jordfelsbrytare är ca. 400kr, finns det nått skäl till att välja den dyrare?
 
Är nog ingen jätteskillnad, alla e ju godkännda.
Hager tar nog lite betalt för design och sitt märke.

köp du den billigare om du vill.
använder du samma fabrikat på allt så är det lättare med strömskenor och annat som passar.

//micke elektriker
 
sen så behåller du typ CE-märkning om du bara har hagers säkringar i hagers kapsling t.ex.
 
Är verkligen CE-märkningen av kapslingen beroende av vilka säkringar du monterar i den? Jag kan förstå om det är en färdigbestyckad kapsling, men en tom kapsling är ju avsedd att bestyckas med diverse olika varianter av utrustning.
 
Är inte säker på att det är just CE, men det är någon slags "garanti" som inte gäller om du monterar andra fabrikat, givetvis vill de också bara sälja sina egna produkter. Sedan tror jag ärligt talat att det skiljer i kvalité.
 
Eftersom grunden i hela CE märkningen är garanti från tillverkaren att produkten uppfyller gällande krav och är testad för kraven som gäller inom EU så kan jag mycket väl tänka mig att CE märkningen faller om man använder andra fabrikat än vad produkten är testad med. Det är inte rimligt att kunna kräva något annat.
Det är samma sak som att man kan inte kräva att volvo skall ta ansvar för att du väljer att montera in andra utbytesdelar (piratdelar) som iåförsig i många fall är minst lika bra och i vissa fall bättre.

Men samtidigt så kan man se det på detta sättet, att en normcentral säljs nästan uteslutande som en tom låda där man själv plockar i delarna. Är lådan CE märkt i detta utförande (Vilket den är) Så skall inte CE märkningen falla när man väljer att Installera andra CE märka DIN-produkter. CE märkningen skall ju rimligtvis gälla enbart för lådan.
Det är knepigt med märkningar hit och dit. En annat exempel är att man bygger ihop en produkt av div olika CE märkta komponenter. I detta fall så har varje enskild komponent ett CE märke. Men den totala slutprodukten har det inte.
 
Så länge som du använder produkten som den är avsedd att användas är detta inte ett problem.
 
Frågan om CE-märkning var uppe för ett tag sedan. Jag har för mig att det slutade med att någon hittade någon lämplig myndighet som uttalade sig om att det _inte_ var krav på att använda delar från en tillverkare.

Skulle det varit krav på helhetsmärkning av t.ex. en gruppcentral hade det inte räckt med att tillverkaren hävdade att alla bitar passade ihop, man hade varit tvungen att testa själv ändå. Jämför med elektronik. Jag kan bygga en manick av bitar som var för sig är CE-märkta. Ändå är ansvare mitt och mitt ensamt att manicken uppfyller alla tillämpbara CE-krav.
 
Tillbaka till priser automatsäkringar: Är GEs dvärgbrytare godkända som frånskiljare?
 
anis16 skrev:
Tillbaka till priser automatsäkringar: Är GEs dvärgbrytare godkända som frånskiljare?
Det ser du på märkningen på dvärgbrytaren, men alla typer av GE:s (eller Eldon som vissa grosister marknadsför dom som) som elgrossister säljer idag är godkända som frånskiljare!

Har kört med deras sortiment i första hand i snart 5år och jag har bara haft en deffekt jordfelsbrytare under den tiden (gick inte att återställa efter att den löste ut, troligtvis vid ett åskoväder, gick på garantin utan knorr!)
 
Hur ser märkningen ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.