Vet att man inte får blanda jordade och ojordade uttag i ett rum. Men varför ? Var ligger risken ? Vad händer/kan hända ?
 
Nästan dags att klistra en tråd om detta.
Om jag nu minns rätt så är det för att det är olika sätt att tänka i säkerhet och de funkar inge vidare ihop.
Ojordat ger säkerhet då du inte kan komma i kontakt med något som ger jord om nu fasen felar och går ut i någon metalldel. Då jordat nu alltid har jordade metalldelar så blir risken stor att det står en felaktig ojordad grej i närheten av en jordad grej och det är lätt att få en stöt.
 
Får man en stöt för att det blir potentionalskillnad ( hur stavas det där...) i de olika föremålen som har jordat och ojordat menar du ?

En annan sak som kanske hör hit:
Säg att jag sticker in en brödrost som behövs jordas i ett ojordat väggutag, och det blir något fel som chassit blir ledande. Vad händer då om jag tar i brödrosten ?! Jag har ingen kontakt med jord, så det borde inte hända något...eller ?! Hade uttaget däremot varit jordat har proppen gått ?! Fel ?
 
Det snuttjulle är ute efter är att om du ansluter brödrosten i ett ojordat uttag och har en annan brödrost intill, fast i ett jordat uttag så finns risken att även du blir rostad om den ojordade brödrosten leder fel och du tar i båda rostarna samtidigt. :)

Blir det fel i en jordad brödrost så att fasen går mot jord rusar strömmen och säkringen går ganska snart. Tänk dock på att du kan hinna få dig en riktigt skön pärla innan det händer - säkringen är till för att skydda elledningarna i huset, inte dig.
 
Impedans skrev:
Får man en stöt för att det blir potentionalskillnad ( hur stavas det där...) i de olika föremålen som har jordat och ojordat menar du ?
Nja, potentialskillnad är en förutsättning men anledningen till att man "får en stöt" är att man blir en del av en ledande krets (från fas till jord).

Impedans skrev:
En annan sak som kanske hör hit:
Säg att jag sticker in en brödrost som behövs jordas i ett ojordat väggutag, och det blir något fel som chassit blir ledande. Vad händer då om jag tar i brödrosten ?! Jag har ingen kontakt med jord, så det borde inte hända något...eller ?! Hade uttaget däremot varit jordat har proppen gått ?! Fel ?
Du känner en stöt ändå eftersom din kropp har en viss kapacitans. Men det är inte alls lika allvarligt som om du samtidigt rör vid något jordat. Och ja, proppen hade gått om den varit jordad.
 
Nä, tofflorna isolerar nog tillräckligt för att du inte ska känna nåt. Men tar du samtidigt i en annan skyddsjordat apparat, eller möjligen diskbänken, så får du ström igenom dig. Hade brödrosten suttit i ett jordat uttag så hade säkringen löst.

En JFB skyddar i samtliga fall, även om du sätter en portabel JFB i det ojordade uttaget till brödrosten. (Den skyddar dock inte om den sitter i det andra uttaget - JFB skyddar bara den apparat som felar.)
 
Hur ser man på att man inte får blanda ojordat/jordat då ? Alltså. Säg att du har en källare med 3 rum + toalett. Får ett av rummen vara jordat men de andra vara ojordade. Bara det inte förekommer skillnad i samma rum ?
Tänkte sätta dig ett uttag i trappen ner till källaren då det ej finns något uttag där. Är det då ok att sätta jordat ? Jag kanske är trög och borde veta svaret nu, men frågar iaf. :)
 
Nuförtiden så skall alla 230 volts uttag i nybyggnationer vara jordade. Om du däremot har ett äldre hus med vissa rum med ojordade uttag och andra rum (vanligvis kök) med jordade uttag så får du byta ut till likvärdigt uttag om ett skulle gå sönder. Du får däremot inte installera ett jordat uttag i ett rum med ojordade (eller tvärtom), utan måste i så fall byta samtliga uttag till jordade.
Anledningen till detta är att ifall du blandar jordade/ojordade uttag så kan du få en strömgenomgång i kroppen.

Exempel:
Du installerar ett jordat uttag i ett rum med ojordade uttag. Till detta uttag ansluter du en golvlampa med metallställning, denna lampa är jordad. Nu har du en jordad punkt (lampan) i rummet med ojordade uttag. Om du sedan ansluter en apparat till ett ojordat uttag, denna apparat får pga ett fel ett ledande hölje. Du tar i denna apparat samtidigt som du håller i lampen. Nu har du förbindelse med jord, och har du nu ingen jordfelsbrytare installerad så ingår du nu i en strömkrets med livet som insats.
 
Impedans skrev:
Hur ser man på att man inte får blanda ojordat/jordat då ? Alltså. Säg att du har en källare med 3 rum + toalett. Får ett av rummen vara jordat men de andra vara ojordade. Bara det inte förekommer skillnad i samma rum ?
Precis så är det.

Om du då börjar koppla in brödrosten i ett rum och sedan med lång sladd rostar bröd i tvättstugan så är du ändå "toast".

Nu är väl de flesta apparater i dagens läge dubbelisolerade, men min brödrost är det inte. Och inte datorn heller (den fasta). Vad finns det fler för vanliga exempel?
 
Redigerat:
Impedans skrev:
Hur ser man på att man inte får blanda ojordat/jordat då ? Alltså. Säg att du har en källare med 3 rum + toalett. Får ett av rummen vara jordat men de andra vara ojordade.
Ja

Impedans skrev:
Bara det inte förekommer skillnad i samma rum?
Just det.

Impedans skrev:
Tänkte sätta dig ett uttag i trappen ner till källaren då det ej finns något uttag där. Är det då ok att sätta jordat ? Jag kanske är trög och borde veta svaret nu, men frågar iaf. :)
Det beror på avståndet till andra uttag. Är det inom apparatsladdslängd så ska du välja samma uttag (men det finns nog ingen exakt gräns). Annars väljer du jordat. Har du JFB i centralen så väljer du jordat. I en källartrapp skulle jag nog välja jordat i vilket fall då det kan finnas jordpotential nånstans där (rör o dyl?)
 
Impedans skrev:
Hur ser man på att man inte får blanda ojordat/jordat då ? Alltså. Säg att du har en källare med 3 rum + toalett. Får ett av rummen vara jordat men de andra vara ojordade. Bara det inte förekommer skillnad i samma rum ?
Tänkte sätta dig ett uttag i trappen ner till källaren då det ej finns något uttag där. Är det då ok att sätta jordat ? Jag kanske är trög och borde veta svaret nu, men frågar iaf. :)
I installationer i källare med betonggolv och stenväggar har det nog alltid varit krav på jordade uttag.
 
Det finns minst en till tråd om det här där det förklaras väldigt pedagogiskt, det var jag som frågade så sök på mitt nick så borde Du hitta den. I princip är det väl samma skäl som i den här tråden men kanske nåt mer också.
 
U
Apropå ämnet: hur gör man med takuttag för flera lampor (kronuttag) när man konverterar till jordat i samband med installation av jfb? Dubbla jordade enkeluttag? Inte så lätt att ordna snyggt i gamla byggnader, men det kanske finns andra lösningar?
 
Patrik_Hed skrev:
Tråden "Jan-Å" menar.

//Patrik
Tack! så hade ja gjort me om ja kunnat :blushing: men e klart händigare på gamla hus å bilar än datorn :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.