Hej!

Jag bor i en samfällighetsförening som består av 225 radhus byggda 1978.
Vi har en styrelse som lämnar en hel del att önska, stor del av problematiken består i att dom har en väldigt nedlåtande attityd mot oss medlemmar.

Jag satt och läste protokollet från årsmötet (jag kunde inte medverka pga sjukdom) och reagerade på styrelsearvodet som jag tycker känns väldigt högt.
270.000 kr för 2022, som skall fördelas mellan en ordförande, 5 ledamöter, 2 suppleanter (varav en vakant).

Är detta ett rimligt arvode i en så gammal samfällighet?
 
Normalt arvode är 0 kr. Hur stora är era årsavgifter? Vad ingår i samfälligheten?
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller helt med om att det handlar om vad omfattningen av arbetet med förvaltningen av gemensamhetsanläggningen är. 225 hushåll är en jäkla massa men rör det sig bara om t ex några vägar eller avloppsledningar som inte behöver så mycket handpåläggning annat än vart 50:e år så tycker jag 0 kr är lämpligt. Är det mängder av byggnadsdelar på radhusen som hela tiden behöver underhåll så behövs ju en professionell förvaltare. Eller att det löses genom arvodering av en eller flera i styrelsen.
 
Beror väl på vad arbetsinsatsen är kan jag tycka?

När jag satt i BRF-styrelse med 20-25 lägenheter lade vi ut förvaltningen på extern part. Arbetet för styrelsen var 0-20h/månad och person beroende på omständigheterna. När vi hade en vattenläcka var det ju lite jobb att hantera kontakten med saneringsfirmor och försäkringsbolag, men en vanlig månad var det kanske någon in-/utflytt och attestera fakturor som gällde. Då var arvodet ett par tusen om året vill jag minnas.

Skall någon ha runt 40000:- per år, så måste det tydligt framgå vad personen gör för pengarna. En samfällighet eller liknande tycker i alla fall inte jag skall arvoderas motsvarande en vanlig timlön. Snarare mer att man skall vara medveten om att man köper in sig i en ideell förening. Eller skall alla som är med på den årliga städdagen också få betalt för sin arbetsinsats?
 
Anmäl dig att ta den vakanta platsen, så får du se vad som kostar och hur mycket tid saker o ting tar.
Tänk även på att föreningen får betala arbetsgivaravgift och inkomstskatt, så drygt hälften kommer ledamöterna till handa.
Lämna in en motion om redovisning av arbetad tid om det inte finns på årsberättelsen.
 
  • Gilla
F.D Ordförande i samfä. och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att arvodera styrelsen med lite mer pengar kan ju ha fördelen att man får ut en väldig massa arbetstimmar för rätt lite pengar jämfört med att köpa in tjänsten från ett förvaltningsföretag. Men det kan ju lika gärna blir en utbetalning av pengar med minimal motprestation vissa verksamhetsår, beroende på individen.

Egentligen gillar jag inte upplägget med mellanhöga arvoden för ofta är högpresterade individer redan heltidsanställda eller driver företag och är inte intresserade av dessa relativt små sidoinkomster. Samtidigt är det kanske dessa individer man vill ha i styrelsen med deras kompetens och handlingskraft.

Individer som kämpar ekonomiskt och kanske inte är lika högpresterade kan vara mer motiverade att ta detta som ett påhäng. Klassikern är ju pensionärsstyrelser där det fikas mycket, gås på kurser om samfälligheter men det händer väldigt lite vad gäller underhållet av gemensamhetsanläggningen. Att dessutom betala ut höga arvoden för denna typ av sociala aktiviteter känns då rätt onödigt.

(Disclaimer: Bli nu inte kränkt om du råkar ha lägre inkomster, är pensionär eller t o m har slitit halvideellt mot ett mellanstort arvode. Det jag skriver ovan handlar säkert inte om just dig utan om grupper/populationer. Du vet, inte alla män.)
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Med tanke på att det finns en vakant plats så verkar arvodet inte vara tillräckligt högt för att locka folk till styrelsen. Cirka en tusenlapp i handen per person i månaden kan låta högt, eller lågt, beroende på vad som skall göras.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det mängder av byggnadsdelar på radhusen som hela tiden behöver underhåll så behövs ju en professionell förvaltare. Eller att det löses genom arvodering av en eller flera i styrelsen.
Samtidigt är ju styrelsearvodet vederlag för just styrelsearbete. Visst ingår så gott som alltid ett visst inslag av "fotarbete" i styrelseuppdraget i små föreningar, men det blir konstigt om styrelsen motiverar ett osedvanligt högt arvode med att man lägger avsevärd tid på annat föreningsarbete utöver vad som åligger styrelsen.

Å andra sidan är det inte heller så snyggt att styrelsemedlemmar är "anställda" i föreningen, även om det t.o.m förekommer i börsnoterade storbolag.
 
I mitt styrelsearvode var det väl ca 10000kr e skatt.år La ner ca 15 timmar/månad. Tankemässigt betydligt mer.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Samtidigt är ju styrelsearvodet vederlag för just styrelsearbete. Visst ingår så gott som alltid ett visst inslag av "fotarbete" i styrelseuppdraget i små föreningar, men det blir konstigt om styrelsen motiverar ett osedvanligt högt arvode med att man lägger avsevärd tid på annat föreningsarbete utöver vad som åligger styrelsen.

Å andra sidan är det inte heller så snyggt att styrelsemedlemmar är "anställda" i föreningen, även om det t.o.m förekommer i börsnoterade storbolag.
Nu tror jag du tar en väl teoretisk attityd mot samfällighetsföreningar. Att sitta i styrelsen är en ren förvaltningsuppgift. Egentlig förvaltning är inte "annat föreningsarbete", det är arbetet.

Det handlar alltså inte främst om att sitta i kavaj på ett möte en gång i kvartalet och tycka saker. Det handlar om att värdera, besiktiga den fysiska anläggningen,upphandla, sluta avtal, uppdra, skriva text, föra bok, göra budgetar, kommunicera, hålla bollar i luften i o s v. Klassisk egentlig förvaltning, lagens krav. Själva styrelsemötena är den minsta verksamheten för en mindre förening. Men visst finns det gott om folk som motvilligt och oförberedda dyker upp på två styrelsemöten om året och tycker att de har gjort sitt som förtroendevald. Men detta dökött hjälper ju inte föreningen annat än att vara namn på papper.
 
  • Gilla
F.D Ordförande i samfä. och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu tror jag du tar en väl teoretisk attityd mot samfällighetsföreningar. Att sitta i styrelsen är en ren förvaltningsuppgift. Egentlig förvaltning är inte "annat föreningsarbete", det är arbetet.

Det handlar alltså inte främst om att sitta i kavaj på ett möte en gång i kvartalet och tycka saker. Det handlar om att värdera, besiktiga den fysiska anläggningen,upphandla, sluta avtal, uppdra, skriva text, föra bok, göra budgetar, kommunicera, hålla bollar i luften i o s v. Klassisk egentlig förvaltning, lagens krav. Själva styrelsemötena är den minsta verksamheten för en mindre förening. Men visst finns det gott om folk som motvilligt och oförberedda dyker upp på två styrelsemöten om året och tycker att de har gjort sitt som förtroendevald. Men detta dökött hjälper ju inte föreningen annat än att vara namn på papper.
Utan att ha alltför mycket erfarenhet av sådant, tycker jag arvodet låter något högt?

Vi har relativt nyligen köpt en 1:a i en bostadsrättsförening med 73 lägenheter och 3 butikslokaler. Styrelsen består av 7 personer, och arvodet för 2022 bestämdes nyligen till 1 prisbasbelopp = 48 300 kr, att dela på. Fastigheten byggdes för 5 år sedan och det har tydligen varit en del att hantera för styrelsen med reklamationer, få på plats och byta ut avtal med fastighetskötare, städfirma, bredband… samt att det i år skall göras 5-årsbesiktning, vilket nog kommer kräva lite tid av styrelsen. Ganska många ansöker om att få hyra ut i andra hand, vilket skall administreras. Några problematiska situationer har behövts lösas - utan att gå inn på för mycket detaljer. Det verkar som åtminstone ett par personer i styrelsen har en hel del att göra, så de sitter helt klart inte med för arvodets skull!

Men er styrelse kanske har mycket mer att göra?
 
Claes Sörmland
L Lillekitte skrev:
Utan att ha alltför mycket erfarenhet av sådant, tycker jag arvodet låter något högt?

Vi har relativt nyligen köpt en 1:a i en bostadsrättsförening med 73 lägenheter och 3 butikslokaler. Styrelsen består av 7 personer, och arvodet för 2022 bestämdes nyligen till 1 prisbasbelopp = 48 300 kr, att dela på. Fastigheten byggdes för 5 år sedan och det har tydligen varit en del att hantera för styrelsen med reklamationer, få på plats och byta ut avtal med fastighetskötare, städfirma, bredband… samt att det i år skall göras 5-årsbesiktning, vilket nog kommer kräva lite tid av styrelsen. Ganska många ansöker om att få hyra ut i andra hand, vilket skall administreras. Några problematiska situationer har behövts lösas - utan att gå inn på för mycket detaljer. Det verkar som åtminstone ett par personer i styrelsen har en hel del att göra, så de sitter helt klart inte med för arvodets skull!

Men er styrelse kanske har mycket mer att göra?
Låter som normal BRF-förvaltning av det mildare slaget, Med äldre byggnader så är det betydligt mer elände med att saker hela tiden händer. Inte minst eftersom även bostadrättshavarna underhåller (renoverar) hela tiden och varje åtgärd är ju som att spela på lotteriet att något olyckligt händer eller blir känt.

I trådens fall är det ju en samfällighetsförening och arbetet med en sådan borde typiskt sett vara betydligt mindre tidskrävande än arbetet med en BRF, gemensamhetsanläggningen är ju mer begränsad än en BRF.

Men berör det VA, gemensamma tak, garage o s v så kan nog förvaltningen blir rätt mastig. 225 radhus byggda 1978 som kanske inte har underhållits på typiskt samfällighetsmanér och nu sjunger allt på sista versen. Inga roliga underhållsåtgärder och upphandlingar att driva som styrelse tänker jag.

Så för högt arvode? Det beror helt på skulle jag säga.

(Får själv inte en krona i arvode för mitt styrelsearbete BRF-arbete. Även vår vägsamfällighet har tagit bort det. Man orkar som ekonomiskt stabilt etablerad i samhället inte att stämma efter stämma bråka om tramspengar med arbetsskygga grannar som retar sig på arvoden.)
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det handlar alltså inte främst om att sitta i kavaj på ett möte en gång i kvartalet och tycka saker.
Jag vet inte hur du lyckas läsa in det i det jag skrev. Det var inte alls det jag menade.
Självklart måste styrelsen i en liten förening normalt ägna sig åt en hel del "fotarbete", precis som jag skrev.

Men det finns en rimlighetens gräns när man måste börja fundera på om det är lämpligt att betrakta och redovisa vissa sysslor som styrelsearbete. Att lägga hundratals timmar på praktiskt genomförande som att gräva, måla, städa, projektledning, sjösätta båtar eller vad det nu kan vara är inte styrelsearbete.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Jag vet inte hur du lyckas läsa in det i det jag skrev. Det var inte alls det jag menade.
Självklart måste styrelsen i en liten förening normalt ägna sig åt en hel del "fotarbete", precis som jag skrev.

Men det finns en rimlighetens gräns när man måste börja fundera på om det är lämpligt att betrakta och redovisa vissa sysslor som styrelsearbete. Att lägga hundratals timmar på praktiskt genomförande som att gräva, måla, städa, projektledning, sjösätta båtar eller vad det nu kan vara är inte styrelsearbete.
Då missförstod jag dig. Men uppriktigt jag förstår inte hur du uppfattar gränsen för styrelsens roll i förvaltningen av gemensamhetsanläggningen. Gränsen kan inte enligt min mening ligga vid praktiskt arbete eftersom samfällighetslagen är tydlig med att det handlar om just handhavande för styrelsen (som kollektiv):

"35 § Styrelsen handhar föreningens angelägenheter i överensstämmelse med denna lag, stadgarna och föreningsstämmobeslut, i den mån beslutet ej strider mot denna lag eller annan författning eller mot stadgarna."

Eftersom det handlar om ett handhavande av föreningens angelägenheter så är det hands on. Missförstå mig nu inte, styrelsens ledamöter behöver inte själva gräva eller måla om det krävs för förvaltningen av gemensamhetsanläggningen. Men de måste handha förvaltningsärendet så att grävandet eller målandet blir gjort. T ex kan de upphandla en grävtjänst eller en måleritjänst. Ibland tar det hundratals timmar totalt med alla dessa handhavanden. Blir det för betungande så kan de försöka handha frågan genom att upphandla en firma som säljer en förvaltningstjänst som i sin tur upphandlar dessa hantverkstjänster. Eller utse ideella projektgrupper (om de lyckas hitta frivilliga...), eller anställa någon direkt. Det är valfritt.
 
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Får själv inte en krona i arvode för mitt styrelsearbete BRF-arbete. Även vår vägsamfällighet har tagit bort det. Man orkar som ekonomiskt stabilt etablerad i samhället inte att stämma efter stämma bråka om tramspengar med arbetsskygga grannar som retar sig på arvoden.
Just detta tycker jag ändå är lite intressant. Jag har själv suttit i många styrelser, av olika slag utan någon ekonomisk ersättning. I min förra BRF satt jag i styrelsen under de år jag bodde där (7 år, minus första halvåret som nyinflyttad) och där hade vi en ersättning, realtivt blygsam.
På ett årsmöte var det en av dessa arbetsskygga som beklagade sig över styrelsens arvode "vi andra betalar ju pengar till er". En annan av de som inte ville göra något bad då om ordet och sa ungefär: "Jag vill inte sitta i styrelsen och offra min fritid, du vill inte sitta i styrelsen och offra din fritid. Nu har vi väldigt svårt att ens få ihop en styrelse så låt oss betala de som faktiskt offrar sin fritid för allas vår skull.".

Efter det så var det inget tjafs om styrelsearvode på många årsmöten.

Så vad är då rätt modell? Jag påstår frankt att det inte finns någon rätt modell. Ibland får det utmärkt utan ersättning, ibland får man inte ihop en styrelse hur man än gör. En ersättning kan hjälpa om man har svårt att få ihop en styrelse, men man kanske får fel personer. Å andra sidan kan man få fel personer utan ersättning också.
 
  • Gilla
Putt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.