Vi har tagit loss telefonledningen eftersom vi renoverat huset med ny stomme på sina ställen osv.

Ledningen ligger på marken ca 25 meter från huset.

Telia vill ha 7 000 kronor för att sätta tillbaks den. Är det rimligt? Har någon annan fått ett annat pris? Vi har också tagit bort alla ledningar inne i huset och ska göra om allt detta - kan den personen fixa Teliabiten också?

Ge mig lite ammunition i argumentationen tack!

/Anna
 
Det är samma pris jag fått av Telia. Du kan testa att höra med en "trädfällare". De har erfarenhet av att återställa teleledningar efter olyckor. Inget är gratis dock, men de tar inte 7000 för en sådan tjänst. Det finns andra aktörer också. Har sett en firma "Realcom" jobba med liknande saker. Kolla med dom om de kan hjäpa till. //Zoega
 
Vi pröjsade inte en spänn. Jag felanmälde. "Hej, jag heter Robert. Min telefontråd ligger på backen. Den verkar ha ramlat ner."
 
Min ledning har blåst ned 2 ggr i samband med storm. ringde bara Telia & felanmälde,
kostade inget!
 
kan ni inte hänga tebax den själv? eller kanske en elektriker kan hänga upp den och koppla ...
 
Tack för alla sypunkter! Uppmuntrande.

/anna
 
Är den snyggt nertagen och hel i övrigt så tycker jag att en vanlig elektriker ska kunna hjälpa er med det utan problem.
 
W
Fattar inte problemet. Sätt tillbaka den själv. Det gjorde jag när jag tog ner den. Det är ju inte starkström direkt.
 
Det finns olika kopplingar i teleledningarna runt sverige. Några kräver specialverktyg för att kunna få ihop. Gillar det där med att med "Min telefontråd ligger på backen. Den verkar ha ramlat ner."
 
Zoega: Det var grannen som sa åt mej att ringa och säga så. Han har jobbat på Telia och senare Swedia Networks i hela sitt liv. Innan jag felanmälde kom han över med en rulle teletråd och undrade ifall jag själv ville klättra upp i stolpen och byta min tråd. Jag avböjde och felanmälde istället.
 
jag har stolpskor om du behöver låna för att klättra upp i stolpen..;)
 
Tackar och bugar igen för all uppmuntran.
Takkålåv för byggahus...
 
Det är smidigast att felanmäla tråden, med samma argument som nämnts ovan. Teknikern kommer i och för sig förstå varför tråden rasat ner från väggen, men är du bara trevlig mot densamma så kommer han/hon "skriva rätt" i sin klarrapport.

Grundregeln; är du själv skyldig så kostar det pengar, men om det är yttre åverkan så kostar det inget. Men jag lovar, även om teknikern skriver att det är ditt fel, så kommer det kosta mindre än 7000 spänn.

/ S
 
lägg en granruska över ledningen innan han kommer....
 
Hur funkar det om man ska flytta anslutningspunkten med 5 meter på en luftburen ledning... måste telia göra det då också?
eller kan man skarva och förlänga den själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.