Vi har en gemensam bruttoinkomst på 53000. Två barnbidrag. Ett barn på dagis, en i skola. Vi har ett billån på 45000 som vi tänker betala av innan lån. På grund av vattenskada i nuvarande hus har tyvärr vårat sparande sprungit i väg till nuvarannde hus. Vi ska sälja nuvarande hus och kommer troligtvis inte tjena in några pengar på det. Kanske lite men inget vi räknar in? Vi har börjat spara om nu och sätter av 8000 kr i månaden. Huset kommer byggas nästa år så förhoppningsvis finns lite sparade pengar till pantbrev.

Vad tror ni? Hur mycket skulle ni våga låna? Huset kommer ligga en dryg mil utanför Norrköping. Ett handlaftet timmerhus med sedumtak. Svårt att tänka verdering osv då det är ett speciellt hus. Kan ses på www.mesterlaft.no. Framsidan.

Tacksam för svar. Jag har hum om vad vi måste låna men vill ha råd.
Lin
 
Vad blir mellanskillnaden mellan nuvarande hus och det tilltänkta?

Hur gör ni med vattenskaden i nuvarande, ska den åtgärdas innan försäljning?
Beroende på vad för vattenskade och vart den är så kan det vara dyrt att åtgärda.

Har ni fått något lånelöfte?
Vad tror ni om utsikterna på era arbetsplatser, kan ni göra en sådan bedömning?
Risk att bli av med jobbet finns det ju alltid men är den större eller mindre.

Finns en annan tråd här där inkomsten är som er (50-55´/mån)
http://www.byggahus.se/forum/priser...-med-3-milj-kr-i-lan-med-denna-inkomsten.html

Vilken ränta har ni på billånet? Kanske kan det vara bättre att betala av detta istället
för att spara 8 000kr/mån? (Lite beroende på mellanskillnaden vid försäljning/
köpet av husen samt om ni har pengar till lagfart/pantbrev).

Fint hus men kanske lite svårare med en värdering på ett sådant "udda" hus.
Kanske tilltalar det inte lika många som ett mer traditionellt?
 
Hej!

Jag kikade på länken från det husföretaget ni funderar på att anlita. Det är ett ganska "speciellt" hus som ni funderar på att bygga. Och man bör nog ha med i beräkningen att det kanske inte tilltalar så många människor, vilket kan vara negativt om ni av någon anledning skulle behöva sälja.
skall ni bygga i ett attraktivt område och kommer huset harmonisera med övriga hus?
 
Tack för svaren! Jag vet att huse är speciellt men tanken är ju inte att det ska säljas. Det är mitt drömhus och jag tänker stanna där....... Men förstår er tanke om att något kan hända.

loffes: Vattenskada i nuvarande hus är åtgärdat. Haft olika företag inne som fixat allt. Tork i en månda, nya golv i hela huset osv. Vi fick lånelöfte på 2,5 mille för ett år sedan. Da hade jag lite mindre inkomst och räntorna var högre. Hon på banken sa att det skulle bli tufft om räntorna gick upp till 8 %. Min inkomst var då 3000 mindre än i dag pr månad. Billånet räknar vi med att betala av innan vi flyttar in i nya huset.

Tina.m: Huset vi bygger är speciellt men som vi vill ha det. Ligger i skogskanten men nära samhället. Inget insyn från närmsta grannen som ligger 200 m längre bort.
Lin
 
Vi ligger på ungefär samma bruttoinkomst och planerar att låna i intervallet 2.3 - 2.7mkr. Mest troligt utan kontantinsats... Vi sparar vår buffert istället eftersom den kan behövas. Tokiga eller inte... så ser vår kalkyl ut att hålla på papper. Vi kan t.o.m "spara" på våra utgifter och sätta 9 papp extra (utöver månadskostnaden räknad på 5% ränta) på boendet om det skulle behövas. Skall tilläggas att vi ej har några barn.
 
sunndal skrev:
Tack för svaren! Jag vet att huse är speciellt men tanken är ju inte att det ska säljas. Det är mitt drömhus och jag tänker stanna där....... Men förstår er tanke om att något kan hända. ...

Lin
Banken brukar inte alltid ta hänsyn till hur nuvarande ägare resonerar/har för förhållande till huset utan tänker
vad en tilltänkt nästa ägare kan ha för synpunkter på huset.
Vem vill köpa, hur ser en sådan ägare ut, hur många finns det etc.

Det är väl möjligtvis där som det eventuellt kan stöta på patrull.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.