Vi har en ganska skild bild av vad som är rimligt för barnen att göra här hemma.
Äldsta tjejen fyller 12 år.
Pojken 6,5 år.
Lill-tösen är 4 år.

Jag tycker att städa rummet 1 ggr/vecka för samtliga är grunden.
Håller dom rent, är det inget tvång att städa för städandets skull.
Stora tjejen vill jag kunna delegera att plocka ur diskmaskinen efter skolan. Det blir i så fall en gång i veckan på sin höjd.

Alla hjälper till med att duka och duka av frukost och kvällsmat.
Även efter middag på helgerna.

Min tanke är att dom lär sig ansvar och att man inte dör av att slita sig från tv/iPad.
Men framför allt så lär dom sig att klara sig själva.

Så, hur ser det ut hos er? Är våra barn bortklemade eller är jag en tyrann? :)
 
  • Gilla
Tobbe87 och 3 till
  • Laddar…
15-åringen ska plocka ur diskmaskinen en gång om dagen sedan två år tillbaka. Den yngre som fyller 13 idag har fått uppdraget att hålla fönster och speglar fria från fingeravtryck samt att damma och skura trappan. Det är hennes fingeravtryck :)

Dessutom ska de självklart hålla i ordning på sina rum och se till att dt går att dammsuga en gång i veckan, det uppdraget har de haft sedan de fick egna rum, även om de förståss fick lite hjälp med sorteringen när de var små (dvs 4-åringen i ert fall)

Duka och duka av har de hjälpt till med så länge de kunnat, med lite varierande insatser.
Dessutom får de så klart slänga sin smutstvätt i tvättkorgen, det funkar från ca 8-9 års ålder, och de ska sortera in sina rena kläder. Förut sorterade jag ut ur tvätthögen, men sedan ett år tillbaka får alla hämta sin tvätt själv, jag vet inte vems som är vems av deras kläder längre.

Min uppfattning är att våra barn hjälper till rätt lite hemma jämfört med andra som jag jämför med.
 
AnneFi
Jag tömde diskmaskinen innan högstadiet kommer jag ihåg. Den ingick i vår veckopeng.
Vi tjänade ihop den.
50 öre för att göra frukosten själva.
10 öre varje gång vi satte in i diskmaskinen efter oss. 2 kr för att tömma den. 2kr för att bädda sängen och 10 kr för att städa rummet.
Blev alltid ca 40 kr. :)

När jag var 15 tvättade jag ibland. Hjälpte till att laga mat och alla syskon hade ett rum utöver sitt eget att ha ansvar för.
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Våran 1,5 åring måste hjälpa till att plocka ihop sina leksaker varje kväll innan hon går och sover. Hon är ju liten än men vi har iaf försökt att så ett frö :)
 
Här hemma har vi liknande som AnneFi skriver...

Dottern på snart 9 år ska alltid duka undan på bordet efter sig själv. Allt annat är knutet till månadspengen, så hjälper hon till mycket så "tjänar" hon mycket.

I/Ur diskmaskinen - 5 kr
Duka fram på bordet - 5 kr
Vika sin egen tvätt - 10 kr
Städa rummet - 10 kr
O.s.v.

För ett tag sen ville hon ha ett Wii och vi har aldrig fått så mkt hjälp här hemma nån gång! ;-)
 
Vi har två barn 1,5 och knappt 4 år. Det enda riktigta kravet som vi har är att alla leksaker ska städas ihop varje kväll annars åker de ner i källaren och återkommer inte på ett par veckor. Utöver städningen så har vi inga uttalade krav utan de får istället hjälpa till med att plocka ur diskmaskinen och duka bordet så ofta som det passar. Normalt så betyder det om att de hjälper till att duka bordet ett par gånger i veckan och att de nästan slåss om "äran" att få tömma diskmaskinen varje kväll. Det gäller även 1,5 åringen även om det ibland känns mer som stjälp än hjälp när han ska duka bordet...

Fyraåringen får dessutom vara med och laga mat så ofta som han vill och det har gjort att han är bättre på att knäcka ägg än vad jag är. Om vi bara mäter upp rätt mängd mjöl och ställer fram äggen så kan han göra en pannkakssmet själv och det är i alla fall jag lite impad av.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mina barn är små, 1½ och 3½, men vi försöker lära dem så mycket som möjligt. Den större har lärt sig att klä på sig själv och de får alltid hjälpa till att städa sina egna rum, och lillflickan får kasta sina egna blöjpåsar i skräpet.

Min tanke är att barnen ska ta en signifikant del av hushållsarbetet när de blir större, och de ska se det som en naturlig del av tillvaron. Jag tycker inte det är rimligt att vi föräldrar ska behöva ägna all tid åt hushållsarbete medans barnen häckar framför sin playstation, utan alla ska ha ungefär lika mycket fritid.

Det ska också kopplas till medbestämmande och ekonomi, så barnen ska också få utöva inflytande över de aspekterna av familjelivet.

Det här är som sagt idéer. Jag får se hur det går när det krockar med verkligheten.
 
Anna_H skrev:
15-åringen ska plocka ur diskmaskinen en gång om dagen sedan två år tillbaka. Den yngre som fyller 13 idag har fått uppdraget att hålla fönster och speglar fria från fingeravtryck samt att damma och skura trappan. Det är hennes fingeravtryck :)

Dessutom ska de självklart hålla i ordning på sina rum och se till att dt går att dammsuga en gång i veckan, det uppdraget har de haft sedan de fick egna rum, även om de förståss fick lite hjälp med sorteringen när de var små (dvs 4-åringen i ert fall)
Det här tror jag är bra. Dela ut ansvarsområden och följ upp utfallet.
 
Har tre barn som fått hjälpa till med allt sedan de var små. Ingen extra ersättning utan mer med tanken att om vi vill trivas så hjälper alla till. Duka, packa o tömma diskmaskinen, skära grönsaker, följa med o handla o sen tömma kassarna o ställa in i skåpen. Eget ansvar för sina rum, de har fått vika sin egen tvätt sedan ca tio års ålder o lägga in i skåpen. De skottar snö, klipper gräs, rensar ogräs...gärna tillsammans med vuxen då allt blir roligare.
Denna gemensamma familjeinsats har gett resultat. Har idag 13, 17 o 20 åring som alltid hjälper till, ofta utan att vi vuxna ber om det. De har en förståelse o insikt i vad som behövs göras i ett hus.
Som alltid gäller att får man vara med från början så blir det normalt till slut. Viktigt dock att om t ex åttaåringen dammsuger huset och det blir lite grus kvar att faktiskt svälja kritiken och vara glad över hjälpen man fick.
Mera krav ger resultat sedan!
 
Korvgubbe
Jag tror att barn både kan och bör hjälpa till mer hemma än vad genomsnittet i Sverige verkar vara.
Dels handlar det om att barnen ska lära sig att sköta ett hushåll med allt vad det innebär, dels så är det en fantastisk möjlighet att faktiskt göra saker tillsammans med sina barn även på vardagar.

Det är väl det där som förr om åren brukade kallas uppfostran, se till att barnen inte står helt handfallna när de för första gången flyttat hemifrån och knappt vet vad som är upp och ned på en kastrull.

Jag har bekanta vars barn kommer hem från skolan, slänger skor och ytterkläder på hallgolvet och går in på sina rum där de sedan sitter tills någon ropar att det är mat, efter att de har ätit går de in på sina rum igen och låter disken stå. Så fungerar det inte i mitt hem! Barnen (eller ja, alla) får hjälpa till efter förmåga och känna att de har ett ansvar, och där de inte kan själva så får man hjälpa till. Visst, ska man laga mat med en fyraåring får man vara inställd på att det tar lite längre tid och det blir en hel del mer kladd att städa. Ska man rensa ogräs med en sjuåring så kommer en och annan planta att flyga med, men det är sådana saker som man får ta och istället glädja sig åt att de lär sig något och att man får tillbringa tid med sina barn.
 
Jag är 40 år och klarar inte att plocka undan efter mig när jag bygger. Skulle behöva en morot, nån slags veckopeng.
 
  • Gilla
olofh och 4 till
  • Laddar…
AnneFi
jeppeknaster skrev:
Jag är 40 år och klarar inte att plocka undan efter mig när jag bygger. Skulle behöva en morot, nån slags veckopeng.
no work no play gäller här hemma för sambon!

Morot nog? :)
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Det gäller att få barnen att förstå att man hjälps åt och inte hjälpa till. Dom skall vara delaktiga i hushållet så dom inser att det inte är ett hotell.
 
AnneFi skrev:
no work no play gäller här hemma för sambon!

Morot nog? :)
Skulle funka på mig...
 
  • Gilla
AnneFi
  • Laddar…
Kommer osökt att tänka på solsidans uscados... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.