Vi bytte bostad för ca 1,5 år sedan och jag reagerade tidigt på att det var betydligt sämre tryck än i tidigare bostad, och då också sämre flöde - mäter ca 8 liter/minut oavsett kran. Och ja, det tar en evighet att fylla badkaret :)

Vi har också haft problem med att tvättmaskin stannat på för lågt vattenflöde om vi exempelvis spolar i toaletten samtidigt som maskinen fyller på med vatten.


Förutsättningar:
2-planshus + källare
Oklart installationsdatum på vatten (huset är byggt 1906) men består av förhållandevis grova rör
Inkommande vatten i källare
Kommunalt vatten
Jag bor längst ut av tarmen som går utefter gatan, det enda som matas av samma vattenledning som mig som är bortanför är en brandpost.

Jag har mätt med manometer vid en kran ca 30 cm från vattenmätaren i källaren och har ett högt statiskt (dvs alla kranar stängda) tryck om 5 bar.

Vrider jag på en kran (också i källaren, ca 1,5 meter rörväg från mätaren) så sjunker trycket vid mätplatsen till ca 1,7-1,8 bar.

Jag har försökt luska lite i vad som är vettiga värden och nånstans har 1,5 bar vid det överst belägna tappstället dykt upp - men vilket tryck är det som avses då? Det statiska eller "flödande" trycket?

Är det jag har inom förväntade värden? Om nej så kontaktar jag kommun, men om ja - vad kan jag göra? Installera en tryckstregringspump?
 
Kan de vara så att du har en gammalt inkommande rör till fastigheten? De slammar igen med tiden. Bytte ut mitt inkommande järnrör i somras, på det sämsta stället var det mindre än ett sugrörs diamanter fritt för vattnet att passera
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Man kan nog misstänka att det är ett servisrör av järn som är igenpluggat med rost. Det är i så fall ditt ansvar.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Kan ju lika gärna vara inkommande som det är tätt i. Allt beror ju på hur gammalt allt är men kommunen borde väl ha nån uppfattning om och när nåt är bytt. Problemet som sådant beror ju helt klart på att nån ledning är tätt. Tryck får man även med ett hål på 1mm om det inte flödar nåt men det sjunker ju snabbt om man öppnar en kran.
 
Är inkommande rör av järn och inte PEM så är det mycket sannolikt orsaken.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Jo, inkommande är av järn - så inte omöjligt att det har satt sig där. Ska kolla med grannen om de har liknande (vi är tre hus på rad som alla byggdes 1906) och jag tror de också har kvar järnrören.

Mätaren byttes i höstas och silen var i princip helt tom så när som på något enstaka gruskorn - brukar det finnas nån mer sil där servisledningen ansluter till huvudledningen? Jag hade en teori att eftersom jag var "sist" att det hade fastnat massa gunk på vägen till mig, men det är som sagt troligast att röret är igenrostat.

Annars tackar jag för era snabba svar! Vi hade ändå tänkt gräva förhållandevis snart där servisledningen borde gå så vi får passa på att gräva lite till helt enkelt :)
 
fast om det går att öppna nån kran eller ledning direkt efter mätaren så ser man ju snabbt om det är ditt eget eller kommunens problem. Flödar det friskt där så är nog problemet i huset nånstans.....
 
S Stefan1972 skrev:
fast om det går att öppna nån kran eller ledning direkt efter mätaren så ser man ju snabbt om det är ditt eget eller kommunens problem. Flödar det friskt där så är nog problemet i huset nånstans.....
Nej (tyvärr?), det är lika uselt oavsett kran, även den precis vid mätaren. Men jag har någonstans mellan 15 och 25 meter servisledning som kan ha satt igen.
 
S Stefan1972 skrev:
fast om det går att öppna nån kran eller ledning direkt efter mätaren så ser man ju snabbt om det är ditt eget eller kommunens problem. Flödar det friskt där så är nog problemet i huset nånstans.....
Det är ditt eget problem även om det är servisledningen som är igensatt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.