Hej! Jag talade med kvartesvärden idag i samband med att han och några till kom och besiktade den stambytta lägenheten (element, fönster, ventilation och den nya golvvärmen fattas dock ännu men kommer senare efter färdiga upphandlingar).

Jag berättade att jag tackade nej till nyrenoverat kök (tyckte ej det var värt den ytterligare standardhöjningen då jag bor själv i en 3a och inte har nytta av en diskmaskin vilket medför ytterligare elkostnader) men gärna ville få tapeterna utbytta (de är minst 10 år gamla med fettfläckar här och där) och berättade att jag och mina föräldrar (farsan) kunde tapetsera det själv med hjälp av material från hyresvärden. Han lovade då att fixa en så kallad rekvisition (första gången jag hört ordet).

Frågan är vad som skulle anses vara en rimlig rekvisition av material för tapetsering? Det är inte så himla många kvadratmeter i köket som skall tapetseras om, fast det är ju också "klister", spackel och liknande som skall ingå i materialkostnaderna.

Vad brukar vara en rimlig kostnad att få i rekvisition? Alltså inte att jag ska betala något utan hur mycket det bör vara värt per kvadratmeter tapetsering för att veta att jag inte "blir blåst på snål rekvisition" från hyresvärden.

Tack för svar på förväg! / NN.
 
Tjaa. Tapeter kostar allt från 5 kr / kvm, till kanske 500 kr/kvm, utan att ens börja snegla på riktig lyx.

Det finns ett speciellt sortiment av "byggstandard tapeter" som brukar kosta under 100 kr/rulle. Det är ofta det sortiment som ingår i fastprisofferter. Vill man ha ngt. annat kostar det avsevärt mera. Och det är troligen ur det sortimentet man förutsätts välja.
 
Min gissning är runt 1500-2000 kr.
Tapeter 4 rullar a' 170:- st (Boråstapeter)
Tapetlim 5 liter a' 200:- (Bostik)
Spackel 3 liter för skarvspackling 150:-
Täckpapp 1 rulle 75:-
Tejp 1 rulle 40:-
Div. Verktyg 250:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.