Hej!
Jag har ett läckande element i källaren.
Det är ett gammalt element med typ 34mm stålrör och vridvred som öppnar och stänger. Dvs ingen termostat.
Den läcker i just vredet.
I samband med detta så lär det åtgärdas och då bytas till termostatvred.

Vad är en rimlig kostnad för en Seriös rörmokare i detta skede?
Lufta systemet kan jag göra själv så den kostnaden kan räknas bort.
Bifogar bilder på hur det ser ut.
Jag har min uppfattning av vad det kan landa på, eller vad det borde landa på men vill höra vad andra säger.
 
  • Läckande element i källare med vridventil insvept i en blå duk för att samla upp vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt vattenburet element med 34mm rör och vridvred som läcker, täckt med blå remsa för att visa läckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt element med läckande vridvred och stålrör utan termostat, meddelar fuktig trasa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kostnaden är inköp av ett termostatvred. När system är tömt på vatten byter du det där själv på 30 minuter.
 
A Anaii skrev:
Kostnaden är inköp av ett termostatvred. När system är tömt på vatten byter du det där själv på 30 minuter.
Hur får jag dit kopplet utan att kapa röret och sätta den längsgående hela röret?
Finns det en lösning utan att kapa så vore jag tacksam.
 
Tänkte på att jag ser iaf tre ställen där man lätt lossar med skiftnyckel. Får det inte plats att passa in där befintligt vred sitter skulle jag nog byta det undre röret mot ett nytt i lagom längd (eller kapa som du ville undvika).

Jag tog in ett par offerter för att byta 3 radiatorer för att en av dem läckte och jag kommer inte ihåg vad de skulle ha men det var sjukt dyrt. Jag bytte radiatorer och inkopplingar själv och det tog inte många timmar även för mig som aldrig gjort något liknande förut.
 
Var hittar du en ventil för termostat med 1” gänga i båda ändar?
 
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du en ventil för termostat med 1” gänga i båda ändar?
Det är ju här problemet ligger.
Jag måste ner från mitt 34 rör till 28.
Klämring mot befintlig rör förminskat till 28 ca 50cm kopparrör och på mitten av det röret en termostatventil.

Jag har fått priser på 6k ink rot för jobbet och jag betalar inte dom pengarna.
 
Karrock
Det lär inte vara 34mm stålrör utan 1" stålrör. G25, R25 etc. Söker du på det öppnas betydligt fler möjligheter med övergångar.
 
Karrock Karrock skrev:
Det lär inte vara 34mm stålrör utan 1" stålrör. G25, R25 etc. Söker du på det öppnas betydligt fler möjligheter med övergångar.
Röret mäter 34mm utvändigt.
Den har suttit där sen huset byggdes slutet 50 tal.
 
Nej, det måste du inte, går utmärkt att koppla gängade järnrör även i dag. Men det räcker inte att byta ut ventilen vad jag vet.
 
Karrock Karrock skrev:
Det lär inte vara 34mm stålrör utan 1" stålrör. G25, R25 etc. Söker du på det öppnas betydligt fler möjligheter med övergångar.
Är rörets gänga r25 dvs 33mm menar du?
Oavsett då så finns det
D Daniel 109 skrev:
Nej, det måste du inte, går utmärkt att koppla gängade järnrör även i dag. Men det räcker inte att byta ut ventilen vad jag vet.
Ett annat problem är ju att dom verkar ha gjort klart hela kitet innan dom stuckit in den genom väggen. Så det går inte gänga bort den från det övre röret. Då tar vredet i väggen. Även om jag tar bort själva vredet. Så kapa lär man göra ändå.
Jag har press grejer själv men när det blir sånt här så känner jag mig inte bekväm.

Men vad är ett rimligt pris om ni fick göra precis hur ni vill för att uppfylla mina önskemål?
 
Karrock
K Kallsing skrev:
Röret mäter 34mm utvändigt.
Den har suttit där sen huset byggdes slutet 50 tal.
Yes. Då var det 1" som gällde. Nuförtiden är de 33,7mm utvändigt. Har du den noggrannheten när du mäter?
 
Karrock Karrock skrev:
Yes. Då var det 1" som gällde. Nuförtiden är de 33,7mm utvändigt. Har du den noggrannheten när du mäter?
Ja alltså är man extrem nogrann så mäter röret 33.7😆
 
Om du vill göra det enklare och billigare så kan du förmodligen bara täta om ventilen.

 
Ser ut som elementet är kopplat på oshuntad hetvattenkrets.
En placering av termostat rakt ovanför elementet i hörn är inte den bästa lösningen.

Några alternativ är:
Sätt en termostat med extern känselkropp.
Alternativt
Byt mot en ny ventil och trimma in flödet.
Eller täta befintlig ventil.
 
H HSP skrev:
Ser ut som elementet är kopplat på oshuntad hetvattenkrets.
En placering av termostat rakt ovanför elementet i hörn är inte den bästa lösningen.

Några alternativ är:
Sätt en termostat med extern känselkropp.
Alternativt
Byt mot en ny ventil och trimma in flödet.
Eller täta befintlig ventil.
Säkert en gång i tiden men den sitter på samma lina som övriga element ovanför.

Men för att förstå mer, vad kan gå fel med att ha termostaten i ett hörn ovanför? Det blir varmare där än övrigt?

Jag funderar helt enkelt på att göra om helt och hållet och flytta ner elementet och byta det till ett nytt och göra om allt till sommaren.
Det lär bli billigare än 6000 ink rot det kostar att göra om 50cm rör i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.