Hej,
Vid årsskiftet så flyttade jag in i ett litet radhus som tyvärr saknar garage. Men som tur väl är så finns det ett litet fristående förråd på 8,5 kvm som ska omvandlas till ett utrymme där man utöver att förvara verktyg även kan meka lite motorcykel.

Den initiala planen var att ta bort all befintlig inredning, måla, montera upp ett elelement och slå på värmen för att sedan upptäcka hur bra eller dåligt isolerat det var.
Men efter att ha slängt ut garderober, mattor och diverse bråte så konstaterades att de de två gipsklädda väggarna var för alltför trasiga, den treetexklädda kändes fuktig, och ovanför plyfan i taket fanns ingen isolering. Så allt detta revs ut inklusive isolering.

Jag befinner mig i stockholmsområdet och förrådet ska aldrig kallställas utan jag tänker hålla en temp kanske 10 grader för att sedan kunna dra på värmen några gånger i veckan när man vill vara där ute.

Mitt dilemma nu är att försöka lista ut vad som är rätt nivå gällande isolering. Det viktigaste för mig är att snabbt få till något som är tillräckligt bra utan alltför stor arbetsinsats eller materialkostnad. Om det blir lite kallt om fötterna eller att uppvärmningskostnaden blir någon tusenlapp extra per år gör mig inte så mycket.

Vad tror ni om följande upplägg?

Golv
Under golvet som syns på bilden är det några centimeter luft och sedan grus. Jag kan inte tänka mig att det är någon större luftgenomströmning därunder men golvet känns torrt och stabilt och jag vill ogärna riva upp det. Planen är att lägga reglar och sedan någon form av isoleringsskiva och därefter golvspån med någon tålig plastmatta överst.
Vilket typ av isolerskiva och tjocklek tycker ni jag ska välja och hur gör jag med luftspalt(?) vindpapp och ångbroms(?) här?

Väggar
Vindpapp på befintliga reglar och därefter regla på med 45x95mm som isoleras med 2x45mm glasfiberull, ångbroms och plyfa(bör jag ha ett lager gips också?)

Tak
Luftspalt 30 mm, vindpapp, 2x45mm glasfiberull, ångbroms, plyfa(bör jag ha ett lager gips också?)

Elen blir utanpåliggande, fönstret till höger i bilden ska bytas och ventilation finns.
 
  • Tomt förråd med synliga träreglar, isoleringsluckor i tak, trappa och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Ditt förråd har tyvärr helt fel förutsättningar för att isoleras .
Ytterväggar med träfasad måste (sett från insidan) ha ett utrymme som ventileras , hela vägen uppifrån / ned + en vindduk / utegipsskivor .
Taket är det samma sak med , dina träreglar stoppar ett utrymme för ventilering .
Isolerar du iallafall är risken stor för att trä närmast utomhus förmultnar .
Går tex att se längst ned på din ytterpanel , början på nedbrytning/fuktskador av trä .

Om möjligheten finns så försök att plocka ned förrådet bit för bit + bygg rätt .
Ditt förråd är ämnat som ett ekonomiskt kallförråd .
 
Ja det är nog inte byggt för att isoleras. Men jag det borde gå så som du beskriver. Du kan ju sätta spikläkt innifrån så skapar du luftspalt. Sätta in ventilation högst upp och ev öppna lite längst ner. Sen Vindpapp från insidan på spikläkten . Regla på 45 alt 70 med isolering mellan. Sen Osb/plyfa eller vad du vill ha. I taket blir ju samma. Du får skapa luftspalt innifrån och bygga neråt.

Frågan är om det är värt besväret
 
Tomture61
O olofh skrev:
Ja det är nog inte byggt för att isoleras. Men jag det borde gå så som du beskriver. Du kan ju sätta spikläkt innifrån så skapar du luftspalt. Sätta in ventilation högst upp och ev öppna lite längst ner. Sen Vindpapp från insidan på spikläkten . Regla på 45 alt 70 med isolering mellan. Sen Osb/plyfa eller vad du vill ha. I taket blir ju samma. Du får skapa luftspalt innifrån och bygga neråt.

Frågan är om det är värt besväret
Grejen med en luftspalt är att det skal kunna blåsa luft igenom , ungefär som självdragsventilation .
När solen ligger på ytterpanel / tak skapas en uppåtgående luftström som vädrar ut fukt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Grejen med en luftspalt är att det skal kunna blåsa luft igenom , ungefär som självdragsventilation .
När solen ligger på ytterpanel / tak skapas en uppåtgående luftström som vädrar ut fukt .
Ja men om han sätter in ventiler i nerlagt och där uppe så får han väl det?
 
Tomture61
O olofh skrev:
Ja men om han sätter in ventiler i nerlagt och där uppe så får han väl det?
Ska då vara ventiler med rostfritt finmaskigt nät .
Har aldrig sett en fasad ventileras med ventiler !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.