Hej

Jag har en murfirma som putsar en ny lättbetongfasad med Finjas A grundning och C lågalkaliskt bruk (10-12mm tjockt). Solen har stått på stundtals under arbetet vilket resulterat i för snabb torkning och små sprickor, vissa är lagade vissa inte. Senare (2-3 år när det gamla huset ska putsas om) ska det sista genomfärgade 2-3mm lagret på.
Fönstren ska ha en vit ram och där kommer C bruket endast målas vilket gör att de sprickor som sitter nära fönster bara kommer bli övermålade. Är det OK med dessa småsprickor på de två olika platserna?
Det finns även hål mellan fönsterkarmen och putsen så det lättare kan komma in vatten mellan karm och vägg, gör dessa småhål något? Kan det tätas med utefog eller liknade eller ska putsfirman göra om och göra rätt?

Vill veta lite om vad som är branschstandard, om jag är petig eller ej.
Tack på förhand
/Pär
 
  • puts_karm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • puts_spricka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Petig. :)
 
Är det bom bakom sprickorna om du knackar? Är fasaden nätad efter rödgrundningen? Vad skall ni måla med för färg?
 
Instämmer, petig!
 
Små torksprickor blir det alltid, inget att bry sig om.
 
Ingen bom, nätat med universalklammer och rostfri spik. Fick dem även att sätta diagonaler vid varje fönsterhörn. Vilken färg vet jag inte än, någon vit som är anpassad för puts.
Är överlag nöjd med arbetet men det står i kontraktet att de reserverar sig mot framtida sprickor. Finjas enka arbetsbeskrivning säger att fasaden bör skyddas mot sol vilket inte har gjorts. När det redan från början finns sprickor blir man lite orolig, men om jag förstått er rätt så är det inga sprickor som kan samla vatten med frostsprängningar som följd.
Springor mellan puts och fönster, något som kan tätas med mjukfog eller det är så lite vatten som tränger in där att det inte påverkar träfönstret?

/Pär
 
Jag hade mjukfogat springan mot karmen.
Men jag äger inget putsat hus, alltså bara en magkänsla...
 
Plura skrev:
Ingen bom, nätat med universalklammer och rostfri spik. Fick dem även att sätta diagonaler vid varje fönsterhörn. Vilken färg vet jag inte än, någon vit som är anpassad för puts.
Är överlag nöjd med arbetet men det står i kontraktet att de reserverar sig mot framtida sprickor. Finjas enka arbetsbeskrivning säger att fasaden bör skyddas mot sol vilket inte har gjorts. När det redan från början finns sprickor blir man lite orolig, men om jag förstått er rätt så är det inga sprickor som kan samla vatten med frostsprängningar som följd.
Springor mellan puts och fönster, något som kan tätas med mjukfog eller det är så lite vatten som tränger in där att det inte påverkar träfönstret?

/Pär
Om de eftervattnade i tre dagar efter putsningen och det inte finns bom behöver du inte oroa dig. Använd en silikatfärg så kommer den fylla och dölja sprickan. Jag hade efter målningen fyllt springan runt fönstret med en SMP-byggfog för utomhusbruk av bra kvalitet.
 
Plura skrev:
Senare (2-3 år när det gamla huset ska putsas om) ska det sista genomfärgade 2-3mm lagret på.
Fönstren ska ha en vit ram och där kommer C bruket endast målas vilket gör att de sprickor som sitter nära fönster bara kommer bli övermålade. Är det OK med dessa småsprickor på de två olika platserna?
KC-bruk är billigt, och det finns en anledning till det. Småsprickor blir det oftast, men de som sitter i fönsternischen kan du eliminera genom att näta med glasfiberväv och dra på ett lager fasadspackel (baserat på vitt cement). Jag antar att när ramen ska målas vit, ska även smygar bli vita. Om du enbart målar över, är risken stor att de återkommer.

Vid anslutning till fönster hade jag gjort annorlunda. Det finns särskilda karmlister av PVC som man bör använda. Dels döljer de glipan mellan puts och fönsterkarm, dels skyddar mot slagregn, dels tillåter inbördes rörelser. Visserligen är det gjorda för tunnputs, men kan med fördel användas ihop med tjockputs. På tjockputstiden var man inte så noga med utseendet, eller så gillade man det rustika. :)
http://www.sto.se/42127_SE-Katalog-Produkt.htm?prodId=PRODSE_0196
 
Bra tips med fasadspackel.

Vi valde bort plastlister just pga det rustika utseendet. Samma anledning som vi envisades med tjockputs för att inte ha en förklädd plastfasad... jo vi vet vi är lite väl knäppa.

Putsfirman slipper nu en petig beställare efter ha lyssnat på er.
/Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.