Vi byggde hus för drygt två år sedan, både jobbigt och kul och på det stora hela är vi nöjda med resan och resultatet. Vi valde mycket noga bland husleverantörerna, önskade något utöver ett kataloghus men hade inte tid och kompetens för arkitektritat/lösvirke. En viktig anledning till att vi valde den leverantören som vi gjorde var att man erbjöd listfria innertak vilket passade våra önskemål, möjlighet till en ren, öppen arkitektur och planlösning med högre i tak (2.70 m på övervåningen). Leverantören har gedigen erfarenhet av denna typ av hus och "sålde in" sin lösning med bjälklag av Kerto som skulle göra huset så stabilt så de kan bygga utan taklister utan problem.

Under den första vintern uppstod det naturligtvis torksprickor mellan tak och vägg, på stora delar av övervåningen. I dialog med husleverantören kom vi överens med att vänta med att klaga/fixa något tills 2-årsbesiktningen - det var bättre att låta huset sätta sig och hantera allt på samma gång. Under sommaren läker sprickorna ihop till närmast osynliga.

Förväntasfulla utförde vi nyligen 2-årsbesiktningen och fick ett protokoll fullt med anmärkningar angående sprickor som skulle åtgärdas. Idag kom målaren för att påbörja arbetet men hinner inte mer än ta av sig skorna innan vi får höra att sprickorna inte ingår i garantiarbete. Mycket riktigt så står det "Normala torksprickor omfattas ej av garanti" i entreprenadkontraktet.

Så nu undrar man ju följande:
- Vad är normala torsksprickor? Jag skulle säga att våra är rätt så brutala.
- Finns det någon här i forumet som lyckats få igenom sprickor på garantin, i så fall hur?
- Hur kan hussäljaren i masskopi med målarfirman låta oss tro att "det löser sig" i samband med besiktningen?
- Hur kan den certifierade besiktningsmannen skriva ett protokoll med dessa anmärkningar när det verkar vara standard att det inte ingår i garantin?

Summa summarum, vi hade hellre lagt pengarna på en (annan) målare än att slösa dem på en verkningslös besiktning!
 
  • Modernt svartmålat tvåvåningshus med stora fönster och utan synliga taklister, inredningsljuset syns inifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villa F skrev:
Hur kan den certifierade besiktningsmannen skriva ett protokoll med dessa anmärkningar när det verkar vara standard att det inte ingår i garantin?
Besiktningsmannen rapporterar vilka fel som finns. Sen är det era avtal med leverantören som styr vilka eventuella fel dom måste åtgärda. Övriga fel får ni fixa på egen bekostnad om ni vill.
Det vore väl konstigare om besiktningsmannen skulle lusläsa avtalet och ignorera de fel som troligen inte skulle gå på garantin?
 
Fast hur ser de ut då? I mina ögon är trähus alltid rörliga. Är ju nästan helt omöjligt att helt och hållet slippa sånt här. Då ska man ju möjligen ha stålstomme då.
 
Vilken fin stenmur ni har, ingick den i entreprenaden? Vet ni vad den kostade att anlägga?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Men, blir det verkligen sprickor i vägg-takvinkeln om man utför det rätt? Om det inte skall vara taklister som kan dölja glipor, så skall det vara en plåtvinkel innanför gipsskivorna. Med en sådan har jag svårt att tro att sprickor uppstår.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vilken fin stenmur ni har, ingick den i entreprenaden? Vet ni vad den kostade att anlägga?
Tack, vi är supernöjda med muren, den ingick inte i entreprenaden. Muren är drygt 30 meter och är en del i en större offert så jag vet inte exakt vad den kostade, billigt är det inte.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Besiktningsmannen rapporterar vilka fel som finns. Sen är det era avtal med leverantören som styr vilka eventuella fel dom måste åtgärda. Övriga fel får ni fixa på egen bekostnad om ni vill.
Det vore väl konstigare om besiktningsmannen skulle lusläsa avtalet och ignorera de fel som troligen inte skulle gå på garantin?
Vi får erkänna oss lurade antar jag. Som nybörjar-husbyggare så är det inte lätt att veta vad som är normalt och inte. Bild på en inomhusspricka i taket som sträcker sig över ytan, indikerar byggfel eller husets sättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i vitt innertak som sträcker sig ner längs en vägg, tecken på byggproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
Fantoon och 1 till
  • Laddar…
Det där känns väl som lite mer än man borde behöva acceptera. Sprickor i taksmygar okej men den andra ner mot fönstret måste ju bero på nåt. Varför har det liksom spruckit så oregelbundet ner mot fönstersmygen? Nästan som om det vore en stenkåk.
Plåtvinklar upp mot tak brukar man väl inte sätta?
 
Står det i erat kontrakt att sprickor inte ingår i garantin? Normalt så ingår det att sprickor ska åtgärdas just på 2-års besiktningen för att huset sätter sig.
 
Hej, Ser normalt ut för ett trähus, har likadana sprickor i mitt hus som vi själva byggde så ingen annan att klaga än mig själv men de fanns inte där första året. Tar detta vid 10 års renoveringen dvs nästa år. Har iof högre takhöjd (4m) där sprickorna förekommer mest så inte lika påtagligt att se som detta men samma springa vad jag kan se inkl. sprickan ner mot fönster pga. bärlinan ovanför.
 
Tycker också taksprickorna känns "normala" men den ner vid fönstret känns inte ok.. Har visserligen liknande i mitt hus (från 1945) och där är det uppenbart att det är mellan masonitskivorna som tapeten spricker..
 
Nu har vi tagit ytterligare en diskussion med besiktningsmannen - det var andra punkter i protokollet vi behövde få hjälp med också, men det är en annan historia som jag kanske återkommer till senare.

Besiktningsmannen var förvånad över formuleringen i vårt kontrakt (att normala torksprickor inte ingår i garantin), det är tydligen inte så vanligt att skriva så men hur som helst så hävdar han med sin erfarenhet att dessa stora sprickor är konstruktionsfel och inte normala torksprickor.
Så nu ska vi kontakta målaren igen...
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Frågan är ju dock om det är målarens fel. De kan inte trolla bort nån tafflig konstruktion under. De gör antagligen som de brukar och så många sätt kan man ju inte göra det på heller.
 
Normala torrsprickor är inga garantifel. Dina sprickor ser ut att vara centimeterstora i vissa delar, stämmer det?
1-5 mm kan anses vara normala i trähus. Större sprickor är inte normala.

Om ni är oense om vad som är normalt tycker jag du ska ta in en besiktningsman som får göra en särskild besiktning och skriva ett protokoll. Då har du ett underlag du kan visa för husföretaget; det som inte är normalt är ett garantifel och således deras ansvar att åtgärda.
 
S Stefan1972 skrev:
Det där känns väl som lite mer än man borde behöva acceptera. Sprickor i taksmygar okej men den andra ner mot fönstret måste ju bero på nåt. Varför har det liksom spruckit så oregelbundet ner mot fönstersmygen? Nästan som om det vore en stenkåk.
Plåtvinklar upp mot tak brukar man väl inte sätta?
Hej, är dessa sprickor normala i en stenkåk alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.