Jag har en Claes Olson digital termometer där man även kan avläsa RH. Andas jag på givaren innutit så reagerar den direkt o skjuter i höjd, sen kan jag se värdet sakta gå ned och efter 10% RH så kan den inte visa lägre värden. Det är dock normalt att dessa apparater inte kan visa lägre värden än 10-20% RH.

Men en sak slår mig, kan jag verkligen ha under 10% RH hemma i funkislägenheten? ...har tegel/putsväggar som andas och självdragsvent.

Köpte en till RH mätare för ett par dagar sedan, från Wilfa - som också säljer luftfuktare. Denna mätare visar hela 34% RH !! Är inte detta orimliga värden vintertid? Jag ställde båda mätarna på toalettlocket i duschrummet efter en dusch o det diffade ca 20% RH mellan mätarna!

Läser jag på forum så verkar folk ha ca 20% RH vintertid. Jag var igår inne på åhlens som säljer fuktmätare och dessa visade 24% RH.

Är båda mina mätare helt fel? En visar ett värde under 10% den andra visar stadiga 34%.

Vad har ni för värden just nu? (ni som saknar luftfuktare)
 
Redigerat:
Ligger just nu på 32% RH inomhus. +4 grader ute.
 
Fuktmätning är en hel vetenskap. På en "riktig" fuktmätare kan enbart proben kosta ett par tusen plus moms - sen tillkommer loggern.

Det går inte att få någon vidare noggrannhet med hobbygrejor tyvärr. Främst tror jag att det beror på att de har större hysteres än de riktiga grejorna. Testa att låta alla givare först acklimatisera sig i en torr miljö, därefter placerar du dom på toalettlocket. Då ligger alla och fuktas upp. Kanske slipper du då en del hysteres.

Testo är rätt bra grejor tror jag - om man vill gå upp ett snäpp från Clasohlson och Åhlens ...
 
M
Jag har 25% inomhus och 80% utomhus för tillfället.

Finns ju lite olika metoder att testa en hygrometer. Linda in i en fuktig handduk = 97%

Sen kan man ju stänga in hygrometern i en plastpåse eller liknande.
Blanda vanligt bordssalt och vatten så det blir en "gröt" och ställ in i plastpåsen med hygrometern och förslut. Vänta ett dygn. = 75%

Andra salter ger andra värden. Magnesiumklorid= 33% Litiumklorid 11%
 
  • Gilla
KTM RTR
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.