Tänkte jämföra lite fjärrvärmeförbrukning, jag har ingen aning om vi drar onormalt mycket eller ej.

Vår prognos för 2023 är 22 MWh.
Yta: 166 kvm
Konstruktion: Platta på mark
Plan: 1
Byggnadsår: 1979
Uppvärmning: Fjärrvärme primärt.
Utöver det FTX Swegon R5H, Luftpump Mitsubishi LN35+Hero 2.0

Med tanke på att radiatorerna är av stora delar av året och luftpumpen jobbar på så länge elpriset är lågt känns 22 MWh lite i överkant?
 
Ja 22 MWh känns spontant väl mycket. Hur stor total elförbrukning har ni?
 
Låter lite högt med tanke på att ni har luftvärmepump, vi har beräknad på 17,5Mwh då värmer vi 125kvm och kör våran jula pump bara vår och höst för värme då den går billigt, ingen idé att körs den vid minusgrader.

Men vad har ni för elförbrukning? Kör ni termostater på elementen där pumparna värmer?
Duschar ni otroligt mycket?
 
L Lutte skrev:
Låter lite högt med tanke på att ni har luftvärmepump, vi har beräknad på 17,5Mwh då värmer vi 125kvm och kör våran jula pump bara vår och höst för värme då den går billigt, ingen idé att körs den vid minusgrader.

Men vad har ni för elförbrukning? Kör ni termostater på elementen där pumparna värmer?
Duschar ni otroligt mycket?
El ligger på 7700 kWh per år just nu. Den låg på 13kwh tills vi kastade ut den gamla FTXen. Det är termostater på elementen, de byttes för nåt år sen till nya varianter.

Barnen badade stup i kvarten tidigare men nu skulle jag säga att vattenförbrukningen är ganska normal. Kanske lite över normal då vi sått gräs etc under sommaren. Tvätt och tork går oavbrutet så det bidrar till högre elförbrukning än normalt för en familj.
 
Var i landet finns huset?
Hur varmt har ni?
Många och långa varma duschar?
Många varma badkarsbad etc?


Vi bor längs smålandskusten, huset är på 100+100 m², vi är fem i familjen, FTX-ventilation.
Vi har en årlig fjv-förbrukningen på 14-15 MWh. Juni-augusti har vi en månadsförbrukning på ca 100-250 kWh, december-februari har vi en månadsförbrukning på ca 2,2-3,3 MWh.
 
Vi ligger på ca 21MWh på årsbasis som jämförelse.

Hus från 1953
Källare och dålig isolering.
Självdrag (dock med mekanisk kompletterad frånluft i skorstenen)
3 våningar 90+45kvm
Håller ca 22-23 grader året runt
Stapeldiagram, månadsvis energiförbrukning i kilowattimmar (kWh), svänger över året 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E ecceman skrev:
El ligger på 7700 kWh per år just nu. Den låg på 13kwh tills vi kastade ut den gamla FTXen. Det är termostater på elementen, de byttes för nåt år sen till nya varianter.

Barnen badade stup i kvarten tidigare men nu skulle jag säga att vattenförbrukningen är ganska normal. Kanske lite över normal då vi sått gräs etc under sommaren. Tvätt och tork går oavbrutet så det bidrar till högre elförbrukning än normalt för en familj.
Ja FTX ger bra ventilation men kan vara riktigt lurigt. De gamla fläktarna förbrukade en hel del el och det kan finnas både elektrisk förvärmare för att klara påfrostningen och elektrisk eftervärmare för att alltid garantera komfort tilluft. Bra att ni bytte till ett modernt aggregat.

Er elförbrukning nu är dock lite väl låg som jag ser det. Verkar inte som luftvärmepumpen får chans att göra sitt jobb? Har ni verkligen satt ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP möjligen kan nå? Termostaterna kan stå på 12-15 grader eller något sådant som backup om istället LLVP värmer de rummen till 21 grader.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var i landet finns huset?
Hur varmt har ni?
Många och långa varma duschar?
Många varma badkarsbad etc?


Vi bor längs smålandskusten, huset är på 100+100 m², vi är fem i familjen, FTX-ventilation.
Vi har en årlig fjv-förbrukningen på 14-15 MWh. Juni-augusti har vi en månadsförbrukning på ca 100-250 kWh, december-februari har vi en månadsförbrukning på ca 2,2-3,3 MWh.
Bor i Västerås. LLVP står på 20 grader. Fjärrvärme står på 17 grader på växlaren på sommaren och alla radiatorer är av helt. De står på runt 20 på vintern, både radiator och växlare. Förra vintern körde vi luften rätt lite pga svajjande elpriser.
 
Det låter lite mycket.
Dax att börja leta efter energi läckage, har du en frånluftdon som går för fullt? Så är det en energitjuv, är man inte hemma behöver inte ventilation vara igång.

Jag har ungefär samma siffror som du men jag har en terasspool på 39° åretrunt och ett uterum med 28° på golvet nästan åretrunt.
Fjärrvärmen har du ett rumstermostat ?
Eller framledningstempen bara beror på utetemperaturen?
 
B
7700kWh el och 22MWh fjärrvärme låter I princip som en villa med fjärrvärme.

Jag tror det är något fel på LLVP, då elförbrukningen är låg i förhållande till din beskriva uppvärmning samtidigt som fjv är lite åt det högre hållet.

Du har ju dygnsvärden på både el och fjärrvärme, via Mälarenergi? Slå av LLVP en tid (kanske en vecka) och se vad som händer med el och fjärrvärmeförbrukningen jämfört med nuvarande uppvärmning (under snarlika utomhustempersturer).
 
E ecceman skrev:
LLVP står på 20 grader. Fjärrvärme står på 17 grader på växlaren på sommaren och alla radiatorer är av helt. De står på runt 20 på vintern, både radiator och växlare.
Där har du nog "felet", LLVPn ger troligen knappt någon värme utan det är nästan bara fläkten som går.

Beroende på planlösningen samt placeringen av LLVPn så kan det vara en temperaturskillnad mellan rummen på minst någon grad upp till många grader.
Om ni då har radiatorerna i angränsande rum ställda på samma temperatur som LLVPn så kommer "all" värme i angränsande rummen från radiatorerna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Där har du nog "felet", LLVPn ger troligen knappt någon värme utan det är nästan bara fläkten som går.

Beroende på planlösningen samt placeringen av LLVPn så kan det vara en temperaturskillnad mellan rummen på minst någon grad upp till många grader.
Om ni då har radiatorerna i angränsande rum ställda på samma temperatur som LLVPn så kommer "all" värme i angränsande rummen från radiatorerna.
Eftersom alla radiatorer utom två är av så skulle jag säga att LLVP står för merparten av värmen. Huset har en öppen planlösning och den kan blåsa fritt. Det blev klart varmare inne när vi slog igång den. Längst bort från LLVP är sovrum som har radiatorer igång nu, men det är allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.