K
Hittade för några år sedan ett par eldosor bakom en bilhandlarpanel i en hall som tidigare var badrum.

Jag har kommit fram till att 4, 5 och 6 är faser (säkring 4, 5 och 6 i skåpet). De mäter ca 230V mot vit och röd samt ca 400V sinsemellan.

Nolla och jord då? Misstänker att RÖD är jord, men hur blir jag säker? Kan inte hitta kablarna i någon annan dosa och det märks inte i proppskåpet när jag drar i dom.
 
Säker blir man endast genom att sära på nolla och skyddsjord i elcentralen. Har du en JFB så är det ju enkelt. Annars får man lossa på nollskruven eller hur det nu ser ut och ohmmäta att det inte längre är kontakt mellan N- och PE-skenan. Är det en gammal elcentral så kan det bli lite jobbigt, en del ledare kanske behöver flyttas till rätt plint. Så det är ingenting man ger sig på om man är osäker. Det blir riktigt dåligt ifall man glömmer dra åt nollskruven efteråt eller lyckas orsaka glapp, så det kan vara bra att kontrollmäta spänningar med gruppsäkringarna urskruvade.

Därefter kan man ohmmäta dina två ledare mot PE-skenan för att se vilken som är vilken.

Om det är en gammal anläggning så kan det finnas fel. Du har ju uppenbarligen en gömd dosa någonstans, men det räcker nog inte att enbart titta där hur ledarna används. Man kan behöva följa ledningen hela vägen till centralen för att se vad som är rätt.
 
K
Hittade en bild av proppskåpet från en tidigare fråga jag hade. Säkring 4, 5 och 6 är de direkt till höger om de inringade. Om jag hittar VIT och RÖD som kommer ur samma rör som GRÖN (4), SVART (5) och SVART (6) borde jag kunna koppla ur en i taget och mäta?
Elektriskt proppskåp med öppen dörr, säkringar och kablar, tre inringade säkringar höjdpunktade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De röda kablarna ser ju ut att sitta på jordskenan, och de vita på Nollskenan.
 
Fast nollskenan och jordskenan har väl byt plats
 
K klippor skrev:
Hittade en bild av proppskåpet från en tidigare fråga jag hade. Säkring 4, 5 och 6 är de direkt till höger om de inringade. Om jag hittar VIT och RÖD som kommer ur samma rör som GRÖN (4), SVART (5) och SVART (6) borde jag kunna koppla ur en i taget och mäta?
Jag förstår inte din fråga. Vad vill du koppla loss och varför? Du har ju en JFB som du kan använda för att sära på PE och N.

När man gör dylika kontroller så rekommenderas att man i första hand kopplar bort N-ledare eller på annat sätt särar på nollan från övriga ledare. Först i andra hand lossar man på PE-ledaren. Detta för att minska risken för fel där man av misstag tappar skyddsjorden.
 
K
Vill av olika anledningar inte bryta strömmen till hela huset ens en liten stund om det kan undvikas.

Tänkte dra en tillfällig lång kabel från växelvis RÖD och VIT till elskåpet och sedan mäta/sumra vilken kabel som går till vilken. Funkar?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Fast nollskenan och jordskenan har väl byt plats
Hur menar du nu ??
På N-skenan sitter ju blå & vita kablar
På PE-skenan sitter g/g & röda kablar och en blå som troligtvis är matningen till JFB.
 
Jordskenan brukar sitt överst och nollskenan under ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.