Jag ska ha 2st 750 liters ack tankar. Blir ju bra mycket billigare att isolera själv. Men hur tjockt med isolering är minimum? har inte så gott om plats så på det för nog bara plats ca 10cm, fast det blir ju tjockare i hörnen, har tänkt att bygga in dom i en fyrkantig låda... Men är den isoleringen som är på de färdig isolerade tankarna bättre? dom använder ju bara 40mm och 90mm....

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Jag ska ha 2st 750 liters ack tankar. Blir ju bra mycket billigare att isolera själv. Men hur tjockt med isolering är minimum? har inte så gott om plats så på det för nog bara plats ca 10cm, fast det blir ju tjockare i hörnen, har tänkt att bygga in dom i en fyrkantig låda... Men är den isoleringen som är på de färdig isolerade tankarna bättre? dom använder ju bara 40mm och 90mm....

MVH Anders
90 mm pur är som ca 200 mineralull..
 
Hej 2:an, har du lambda värdet på PUR ngn stans?
 
G
En annan fråga om isolering.Hur mycket kan man trycka ihop en isolering.I mitt fall skall jag ha 300 mm isolering kring tankarna.Tanken är 900 + 600 mm isolering.Men det kommer att fattas ca 150 mm.Kan jag trycka ihop isoleringen 150 mm.Eller måste jag flytta dörren.Vad händer med isoleringen om man trycker ihop den från 600 mm till 450 mm.Hur mkt förluster får jag.Och pur isolering görs inte till 1000 l tankar.
 
GR B skrev:
Och pur isolering görs inte till 1000 l tankar.
Jodå A-tank har en 1000 liters.. ;)
 
poiu skrev:
Hej 2:an, har du lambda värdet på PUR ngn stans?
Nix..

Hittar det inte nu men har läst det nån stans för inte så länge sen..

Men om man ser till min borö 500 l med 60 mm mineralull i sidorna o 100 mm i toppen så har den 2,3 ggr mer förluster än huqvarna 750 l med 45 mm pur..

Testade i sommras med elpatron på 60° o då gick det 11 kW/dygn med stängs shunt o inget vv uttag vilket skulle göra 4015 kWh/år... :'(
T.ex effektas på 750 l 90 mm pur har 1156 kWh/år med 70° så man kan nog behöva mer än dubbelt så mycket mineralull för att få lika bra isolering..
Skulle va kul att se test med tankar som har mineralull isolering ;D eller kanske inte  :-/
 
Hej !
Om man trycker ihop 600 mm isolering till 400 mm får man samma isoleringsvärde somm 400 mm isolering skulle ha gett eftersom det är luften i isoleringen som isolerar. Isoleringen hindrar egentligen bara luftrörelserna i det isolerade utrymmet.
 
blir det inte sämre isolering när den är hoptryckt eftersom isoleringen tar mer plats och luften "ryms" inte lika bra?
för annars så skulle man kunna isolera med tex 400 mm tjockt fönsterglas och få samma isolering!!!
 
2an skrev:
Men om man ser till min borö 500 l med 60 mm mineralull i sidorna o 100 mm i toppen så har den 2,3 ggr mer förluster än huqvarna 750 l med 45 mm pur..

Testade i sommras med elpatron på 60° o då gick det 11 kW/dygn med stängs shunt o inget vv uttag vilket skulle göra 4015 kWh/år... :'(
Det låter valid mycket.

SP kom fram till 3600 kWh/år för 3x500 l tankar, dock simulerad?

http://www.sp.se/databas/rapportpubl/Default.aspx#1323
 
stephanb skrev:
[quote author=2an link=1138445303/0#5 date=1138479984]

Men om man ser till min borö 500 l med 60 mm mineralull i sidorna o 100 mm i toppen så har den 2,3 ggr mer förluster än huqvarna 750 l med 45 mm pur..

Testade i sommras med elpatron på 60° o då gick det 11 kW/dygn med stängs shunt o inget vv uttag vilket skulle göra 4015 kWh/år... :'(
Det låter valid mycket.

SP kom fram till 3600 kWh/år för 3x500 l tankar, dock simulerad?

http://www.sp.se/databas/rapportpubl/Default.aspx#1323
[/quote]

Vart hittar man de på SP??

Va de bara 60 mm mineralullsisolerade tankar då kan jag säga direkt att det stämmer inte då jag kollat o det är bara 1 tank på 500l el räknade dom 3600 kWh/år o tank kanske då stämer det bättre mot mina mätningar.. Va de för alla 3 tankar så är dom lika effektiva som effektas med 90 mm pur som va bäst i test..
http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf
 
Sorry, länken verkar inte fungera så.

www.sp.se
klicka på "publikationer", välj "Energiteknik" på Teknikområde, och sedan "Sök".
Rapporten har numret 1998:13 (det finns en massa andra interessanta rapporter om husvärme där).

Råd och rön kommer fram till 1200-1700 kWh/år för en 750 l tank beroende på isoleringen. 500 l har då nagot mindre förlust -> 3x500 l förlust blir då ungefär som det står i SP rapporten.

Två möjliga förklaringar:

1) r&r samt SP räknade fram förlusterna från isoleringens specifikationer (K-värde), antagna temperaturförlop i tankerna osv. Då kan man underskatta de verkliga förlusterna lätt men att det blir en faktor 3 fel är svårt att tro.

2) Något fel med din mätning? Självcirculation?
 
Jag kör med mineralull och har bara "förluster" 4 månader per
år.
Resten av året behövs värmen i källaren då jag inte har så
många element där.
 
Jag tänkte likadant. De fyra månader du har förluster har jag solpaneler, som förhoppningsvis behöver lite förluster, om vädret inte är alltför uselt. Då är det bara bra för mig om det torkar upp i källaren lite.
 
Hej Pellefant!
Isolering liksom stillastående luft leder inte värme så bra, hur mycket luft finns det i 400 mm fönsterglas?
 
Det var faktiskt just det som Pellefanten frågade, indirekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.