Hej,
sitter med ett litet tankeexperiment här...då jag irriterat mig på vår förenings (radhus) höga räntekostnader/månadsavgift (som ju dessutom inte går att dra av). Tänkte att man skulle ge sig på att lösa ut föreningens lån genom att varje medlem istället tar upp ytterligare lån. Och man skulle ju då även kunna gör en samfällighet istället för brf.

Så vad skulle ni säga är attraktivast att köpa:
Alt1: En bostadsrätt för 4.000.000 med 5000kr i avgift
Alt2: En bostadsrätt för 4.600.000 med 2000kr i avgift?

(Vid ett lån på 3m och sedan då 3.6m och 3% ränta ger alt2 2000kr/mån lägre totalkostnad. Vid 5% blir det 1250kr/mån - om jag nu räknat rätt)

Några tankar kring detta?
 
Rent generellt brukar en låg mån avgift skvallra om bra ekonomi i föreningen. dvs att den har funnits en längre tid då med...


Edit: Och jag tycker att det skulle vara mer attraktivt.
 
_chrille_ skrev:
Rent generellt brukar en låg mån avgift skvallra om bra ekonomi i föreningen. dvs att den har funnits en längre tid då med...
I och med de nya avdragsreglerna så kommer nog snart en låg avgift skvallra om att föreningen är ny.
 
Nyfniken skrev:
I och med de nya avdragsreglerna så kommer nog snart en låg avgift skvallra om att föreningen är ny.
Vad är det för nya avdragsregler?
 
Man har slopat rätten för bostadsrättsföreningar att dra av för räntekostnader, så som privatpersoner fortfarande (galet nog) får göra. Det är därför fördelaktigt att bostadsrättsinnehavarna personligen tar lejonparten av lånen.

Jag är inte insatt, men vill minnas att detta skedde för ett par år sedan.
 
Nyfniken skrev:
Man har slopat rätten för bostadsrättsföreningar att dra av för räntekostnader, så som privatpersoner fortfarande (galet nog) får göra. Det är därför fördelaktigt att bostadsrättsinnehavarna personligen tar lejonparten av lånen.

Jag är inte insatt, men vill minnas att detta skedde för ett par år sedan.

Ja det måste vara några år sen, för det har aldrig varit aktuellt under de åren jag bott i brf iaf :)
 
tynell skrev:
Ja det måste vara några år sen, för det har aldrig varit aktuellt under de åren jag bott i brf iaf :)
"varit aktuellt"? Hur menar du? Enda gången då frågan är aktuell är ju vid nybildning av an bostadsrättsförening, och det sker ju som bekant bara en gång.

Man kan ju i teorin föreställa sig att medlemmarna i en förening gemensamt löser en del av en befintlig förenings lån för att dra fördelarna med det. Men jag har en känsla av att det är i praktiken väldigt svårt att få igenom.
 
Men frågan om det är attraktivast så är ju tveklöst den varianten med låg avgift. En köpare kan ju ha en rejäl slant med sig in i köpet och räntekostnaden blir mycket liten eller noll. Avgiften däremot kommer han inte undan.
 
Låg avgift är mest attraktivt, så man själv kan placera sina lån istället för att brf gör det.
 
Nyfniken skrev:
I och med de nya avdragsreglerna så kommer nog snart en låg avgift skvallra om att föreningen är ny.
Klantigt formulerat av mig givet viss menade jag OM den har funnits en längre tid..
Mao en gammal förening. Annars är det ett signum att många nya föreningar har låg avgift till en början. Och så säger det inte så mycket.
 
carinpeter skrev:
Låg avgift är mest attraktivt, så man själv kan placera sina lån istället för att brf gör det.
Fast skälet till att inte lägga för låg avgift är tt det då kan bli svårt/dyrt för de som köper att köpa sin andel.
BRF kan också i många fall få mkt fördelaktigare lån, iof tveksamt om det tar ut ränteavdraget, men ändå..

Situationen vi har nu med så låga räntor och så generösa regler att de flesta får höga lån hålelr nog inte i sig för evigt...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.