Hej,

Vi funderar på att sälja vårt funkishus från -39, i utkanten av storstadsområde. Vi köpte det för ett par år sen, och har fixat en del grejor men det är mycket kvar att göra. Vi har väl i viss mån tröttnat både på arbetet och läget. Problemet vi har är att vi nog kan få svårt att få igen de pengar vi har lagt på det.

Vi har bytt värmesystem från olja till luft-luftvärmepump och bytt tak, två stora utgifter om inte precis lyser i ögonen på genomsnittsspekulanten... Dessutom är läget inte det allra bästa, visserligen centralt i ett mellanstort samhälle med hyfsade kommunikationer, men placerat vid en trafikerad genomfartsgata.

Vi tog hit en mäklare för att ta en titt och komma med råd, och hon värderade mycket riktigt huset ett par hundra tusen lägre än vad vi skulle behöva få för att få igen pengarna (och därmed ha möjlighet att köpa något annat). Sen så var hon väldigt negativ till att göra några vidare åtgärder för att få upp priset, mer än att städa i princip. Nu har ju mäklaren ett intresse i att få ett hus till försäljning så fort om möjligt, så därav min fråga här egentligen, hur väl kan man tänka sig att det stämmer?

Vi har till exempel ett badrum som är i stort sett original, och ett kök som är väldigt litet och i ganska risigt skick. Jag är ganska händig och kan göra mycket själv, däremot har motivationen fått sig en rejäl törn på sista tiden :|

Vi skulle behöva en svensk Sarah Beeny från Property Ladder till hjälp har jag tänkt, men några sådana finns väl knappast...

/R
 
Mäklarens råd är värt att följa.

Förutsatt att man inkluderar arbetskostnad går det med största sannolikhet inte att öka marknadsvärdet mer än vad någon tänkbar standardhöjning skulle kosta att genomföra.

Även om du är händig och gör jobbet själv kommer medvetna spekulanter att värdera "ditt" badrum lägre än om en professionell hantverkare garanterar dess skick.
 
Kök kan göras om billigt om man gör det själv och köper på ikea. 30 000 kr för ett nytt och fräscht kök. Men inga miele-grejer och svindyrt kakel då. Nytt badrum går också att fixa billigt om man gör mycket själv och har plastmatta ist. för kakel etc. Många drar sig för att köpa hus med risigt badrum och kök så att lägga 50000 på att fixa till dessa kan verkligen löna sig.
 
il_duce skrev:
Kök kan göras om billigt om man gör det själv och köper på ikea. 30 000 kr för ett nytt och fräscht kök. Men inga miele-grejer och svindyrt kakel då. Nytt badrum går också att fixa billigt om man gör mycket själv och har plastmatta ist. för kakel etc. Många drar sig för att köpa hus med risigt badrum och kök så att lägga 50000 på att fixa till dessa kan verkligen löna sig.
Fast det finns nog en hel del folk som verkligen drar sig för att köpa något som är nyrenoverat men inte precis i den stilen som man tänkt. Jag tror du ska följa mäklarens råd.
 
Jag skulle nog heller inte göra några stora grejer som att byta kök eller renovera badrum. Men kanske kan man fräscha till köket? Måla om luckorna?
Du nämner också att det ligger vid en trafikerad väg. Går det göra något för att lindra detta?
Jag sålde själv mitt hus som också låg vid en trafikerad genomfartsled förra året. Där gick det inte att göra ett plank eller liknande men det jag gjorde vara att göra om infarten och parkeringen som låg längs med gata lite grann. Jag satte upp lite stora krukor som en avgränsare vilket ökade tryggheten (och såg trevligt ut). Sedan fokuserade mäklaren på den fina trädgården bakom huset.
Några bekanta hade svårt att sälja sitt hus med liknande läge men så de satte upp ett plank och satte ut huset på nytt. Då blev huset sålt.
Nu kanske det inte går att göra samma sak hos er men tänk till, det kanske går att göra något annat.
 
Välkommen till Byggahus...
Inga kostnader mer än kanske några tusen på färg är värt att lägga om det redan i nuläget är svårt att sälja...eftersom man inte vet som kommer att köpa huset är det omöjligt att göra något som är av värde för dom....antingen köper dom huset och tycker det är okej som det är eller så gör dom iallafall om som dom själva vill ha det....
Ta bort så mycket saker/skit som möjligt...städa och kanske blommor och ljus......
 
Vilken prisklass snackar vi?
Man kan göra en del med en budgetrenovering av kök utan att det kostar för mycket, i synnerhet om det inte är alltför dyrt hus från början. Det ökar inte värdet vid en objektiv värdering, men det kan attrahera fler köpare om de känner att de kan flytta in utan att behöva riva i allt, och med fler än en intressent kan man kanske få upp priset lite eller undvika prutning.
- Måla väggar.
- Om det är plastmatta, lägg ett billigt laminatgolv. Kostar inte mycket, men gör rätt mycket.
- Måla luckor om det går. Försök hitta något måleri som kan sprutlacka dem vid sidan av.
- Fräscha upp stommarna med spackel och färg.
- Finns det avlastningsytor med sliten tråkig bänkskiva, ersätt med träskiva, finns billigt på byggvaruhus som även sågar till rätt mått.
- Om någon vitvara sticker ut som synnerligen sliten och tråkig, kolla om det går att hitta något bättre begagnat att ersätta med.

Det beror på vem ni vänder er till. Om ni antar att det är någon som ändå skall riva ut allt är det inte lönt. Men om ni vill utöka till de som kanske vill vänta med renovering kan det vara lönt.

Vi budgetrenoverade för 5000 i vårt förra hus. Det blev inte vårt drömkök, men vi tänkte bara bo kvar i två år så det var inte lönt att göra något större. Köparna tyckte köket var jättefint, de jämförde med det likadana nästgrannhuset som också var till salu, med i princip samma 70-talsinredning fast ouppfräschat. Vi sålde rätt snabbt med en liten budgivning. Nästgrannhuset stod ute 3 månader innan det blev sålt. Alltså, det går nog inte att göra mycket pengar på renovering, men man kan öka säljbarheten.
Förvånas alltid i Property Ladder hur lite det kostar att slänga in ett kök eller lite väggar där.
 
Men man ser ju också vilken värdelös byggnadsstandard de har där borta. Det är ju bara skräp.
 
Blanda med lite rosa. Överraska! Blommande blommor. I ett äldre hus passar det bra med översvallande buketter i fina färger i större vaser. Gärna på bord med långa dukar, gärna linne (eller fusklinne) Det gör inget om det är lite skrynkligt.Lägg in nåt modernt till det, kanske svart/vita kuddar... Succé, alla vill ha det ;)
rolferik skrev:
Hej,

Vi funderar på att sälja vårt funkishus från -39, i utkanten av storstadsområde. Vi köpte det för ett par år sen, och har fixat en del grejor men det är mycket kvar att göra. Vi har väl i viss mån tröttnat både på arbetet och läget. Problemet vi har är att vi nog kan få svårt att få igen de pengar vi har lagt på det.

Vi har bytt värmesystem från olja till luft-luftvärmepump och bytt tak, två stora utgifter om inte precis lyser i ögonen på genomsnittsspekulanten... Dessutom är läget inte det allra bästa, visserligen centralt i ett mellanstort samhälle med hyfsade kommunikationer, men placerat vid en trafikerad genomfartsgata.

Vi tog hit en mäklare för att ta en titt och komma med råd, och hon värderade mycket riktigt huset ett par hundra tusen lägre än vad vi skulle behöva få för att få igen pengarna (och därmed ha möjlighet att köpa något annat). Sen så var hon väldigt negativ till att göra några vidare åtgärder för att få upp priset, mer än att städa i princip. Nu har ju mäklaren ett intresse i att få ett hus till försäljning så fort om möjligt, så därav min fråga här egentligen, hur väl kan man tänka sig att det stämmer?

Vi har till exempel ett badrum som är i stort sett original, och ett kök som är väldigt litet och i ganska risigt skick. Jag är ganska händig och kan göra mycket själv, däremot har motivationen fått sig en rejäl törn på sista tiden :|

Vi skulle behöva en svensk Sarah Beeny från Property Ladder till hjälp har jag tänkt, men några sådana finns väl knappast...

/R
 
[h=2]TIPS! Låt allt vara och satsa på att göra huset inbjudande! Gula färgklickar, blanda
[/h]
Blanda med lite rosa. Överraska! Blommande blommor. I ett äldre hus passar det bra med översvallande buketter i fina färger i större vaser. Gärna på bord med långa dukar, gärna linne (eller fusklinne) Det gör inget om det är lite skrynkligt.Lägg in nåt modernt till det, kanske svart/vita kuddar... Succé, alla vill ha det wink.gif

 
Glömde badrummet - härliga tvålar, fluffiga handdukar o gröna växter.;)
 
Frågan om man ska lägga ned lite tid, möda och pengar på förbättringar för att kunna få igen det när man säljer är intressant.

Jag nappade på en gratis värdering för några år sedan och då sa mäklaren spontant att jag inte skulle göra något åt badrummet som var 30 år gammalt. Att bara byta ytskikt där hade inte kostat så mycket.
Men det kanske är så att de som köper hus med lite äldre standard betalar inte mer bara för att någon piffat upp badrummet.

Att måla och byta tapeter kan jag tänka mig kan gå plus då det är så låga kostnader.

Men att sätta in luft/luft vp kan väl inte ha varit så dyrt för TS. Jag köpte en för 10 år sedan för 13.5, monterade själv och den betalade sig på mindre än 2 år. Det borde redan vara en vinstaffär för TS.
 
Korvgubbe
Jag tror inte det är lönt att lägga ned allt för mycket energi eller pengar. Måla om till "ljust och fräscht" på sin höjd. Hur ska man kunna gissa köparens smak och preferenser innan man ens satt ut en annons?

Vad jag däremot tror är bra är att rensa undan ordentligt före visning. Låt bara en tredjedel av alla prylar vara kvar. Huset kommer se mycket öppnare och större ut utan alla saker man oundvikligen samlar på sig.
 
Tvätta gärna väggen REN innan du bemålar den med ny kulör ;)
 
Tror inte heller att man ska göra mer än att "piffa upp", dvs inget nytt kök eller badrum. Städa ordentligt istället, och kolla om det går att göra något som förbättrar känslan av läget (plank, häck osv osv). Någon skvätt färg här och där.
Gör man renoveringar med för enkla material så kommer förmodligen spekulanter ändå att räkna på att riva ut det. Är köket "friskt" men fult så fundera *möjligen* på att lacka om luckor, byta skiva osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.