För att göra en lång historia åtminstone lite kortare:
Jag har en luft/luftvärmepump centralt på nedervåning, kompletterat med vanliga elradiatorer i de flesta rum. Värmepumpen klarar inte själv att värma hela huset så elementen används (men så lite som möjligt såklart). Elementen styrs av ett förhistoriskt elektroniskt styrsystem med kabelanslutna tempsensorer i rummen.

Jag har normalt termostaterna ställda på 20.5 grader men vill kunna dra ner elementen vid höga elpriser och låta värmen sjunka men också för att vara säker på att luftvärmepumpen gör hela jobbet.

Mha HomeAssistant och ESP32 lurar jag vid högt elpris tempsensorerna att det är varmare i rummet än det i verkligheten är och på så vis stängs elementen av. Men jag har även tempsensorer direkt kopplade till HA för att elementen ska slå på igen, oavsett elpris, om temperaturen blir alldeles för låg i något rum.

Så frågan: Vid vilken temperatur bör jag säga till elementen att gå på igen, och vid vilken temperatur (förutsatt att elpriset fortfarande är "högt") ska jag återigen lura dem att slå av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.