Hej!


Vi står i begrepp att bygga nytt hus efter att vårt gamla brunnit. Det är försäkringsbolaget som ska bygga, men vi får skjuta till pengar för saker vi skulle vilja ha som inte fanns i det gamla huset. Min fråga till forumet är: vad är värt att satsa på vad gäller inomhusklimat?

Huset som ska ersättas var en enplansvilla på 120 kvm med frånluftvärmepump, radiatorer överallt utom i ena badrummet som hade vattenburen golvvärme, samt en centralt placerad fristående murspis.

Vi hade för det första tänkt att lägga golvvärme rakt igenom. Verkar det vettigt?

Sedan känns det som att bergvärme vore bättre än frånluft. Håller ni med?
Någon av hustillverkarna skulle ta 15,500 för bergvärmepump istf frånluft (såklart tillkommer själva bergvärmeanläggningen på det). Är det en rimlig siffra?

Sen har jag läst nåt om FTX.
Med FTX, om jag fattat rätt, är både till- och frånluft kontrollerade med fläktar, och så återanvänds värmen från frånluften via en värmeväxlare. Rätt så långt?
Hur högljudda är då fläktarna? Och hur mycket utrymme kräver allt maskineri? Syns det något av installationen i rummen?
Och framför allt: vad går det på, och är det värt pengarna?

Och så frikyla.
Hur mycket mer kostar det med frikyla i samband med att man anlägger bergvärme?
Ska man borra två olika hål?
Är det idé att försöka kyla alla rum, eller ska man satsa på bara några? Vad är rimligt?
Hur mycket plats tar anläggningen i huset?

Ska man tänka antingen FTX eller frikyla, eller är det en bra idé med båda?

Och så spisen. Är det värt att bygga en ny murspis, eller räcker det med en täljstenskamin? (Eller är täljstenskamin rentav bättre?)

All input välkomnas. Vi kan ingenting om att bygga hus, så om hälften av det jag skrivit bara är blaj eller att jag gått på ett säljsnack så säg gärna till. 😉

Tackar på förhand.
 
Ja.. borrar man ett hål å sätter in bergvärme så kan man göra frikyla för kåken. Beroende på planlösning så skulle jag sätta aggregatet central i huset kanske så nära sovrum som möjligt. Storleken på fläktelement å hur mycket borrhålet kan ge bestämmer hur mycket ni kan kyla. Kostad är svårt att gissa men då ni bygger nytt så blir ju kostnaden kanske lite humanare då det går att planera i tidigt skede. Vet av frikyleanläggning med 1st fläktelement på 6kw som kyler 120kvm helt ok
 
  • Gilla
BariOnBoard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.