Vi har idag ingen truck på bygget. Inom kort väntar vi ett antal olika leveranser som kräver sidoavlastning (lastbil utan kran eller bakgavellyft).

Det är pallar med lösullsisolering (350 kg/styck). Pallar med fönster i olika storlekar, liksom stora skjutdörrspartier. Senare kommer även innerdörrar, ytterdörrar m.m., allt på pall.
Framöver kommer vi även beställa solpaneler, acktank.

Har även ställt in allt skivmaterial på plattan innan stomresningen, och med en truck skulle jag nu kunna flytta runt lite på dessa högar.

Ytan utomhus är grusad med grovt grus/makadam, lutar ngt och är inte jättejämn.

Problemet är att leveranserna kommer totalt sett under flera månader, svårt att planera. Att be "någon med truck" hjälpa till är svårt då det är dagtid och precis när leveransen kommer. Att hyra blir svindyrt eftersom man också måste betala utkörningsavgit.

Jag kan alltså tänka mig att köpa nåt begagnat billigt som jag behåller några månader och sen säljer.
Ni som jobbar med truckar, vad ska jag leta efter?

Nåt sånt här:
http://www.blocket.se/goteborg/Allt_Truck_diesel_50165916.htm?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Stocka_truck_3_tons_50088236.htm?ca=15&w=2

Kanske finns ngn som vill låna ut sin truck för en mindre penning i Göteborgsområdet?
 
Tror mer på en traktor med lastare eller liknande.....
 
Håller med enk. Truckar fungerar inte på ojämnt underlag!
 
Nä precis, den sjunker som en gråsten och fastnar om det inte är rikigt hårt underlag, och hårda industridäck bara spinner om det kommer två snöflingor efter varandra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag håller med föregående talare, en truck är nog inte det bästa.
En traktor med lastare passar bättre, och kan kanske komma till användning när det är dags för trädgården?
Tyvärr kostar de ju oftast mer än det dubbla mot trucken du länkade till, men det är väl för att de är mer eftertraktade och mångsidiga.
 
Det kan fungera med en motviktstruck men den måste ha halvmassiva hjul eller luftfyllda.
Förbränningsmotor är nog att föredra framför eldriven.
Tyvärr kommer det nog att kosta ganska mycket att köpa en egen.
 
Kan man inte få det utkört av en sån därna lastbil med truck hängandes bakpå?

(Jo, jag inser svårigheterna med tillgänglighet och underlaget :))

Edit: Finns ju även lastbilar med kran med gafflar till. En sådan levererade våra pallar med sten.
 
Av dom 2 länkarna så är Stockan absolut bäst, den andra är en riktigt udda modell.

Men som övriga, satsa på en traktor istället.
En typisk truck är helt hopplös i snö då det bara spinner hejdlöst, och på grus sjunker bakdäcken om man svänger lite för mycket för snabbt (även om det är grovt och packat grus).

Det finns ju mer offroad stukade truckar men då kostar dom mer.
 
Kolla även på mindre hjullastare med gafflar och snöblad så kan du skotta med:)
 
M
...åsså en enkel pallyftare till plattan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Den där stockatrucken känns väldigt billig, säkert något som inte fungerar, men annars har den stora hjul och lyfter rätt mycket. Vore inte det nåt bra för mig?
 
Egentligen kan jag betala snuskigt mycket för en maskin, om jag bara vet att jag får lika snuskigt mycket när jag säljer den igen.
Men risken ökar ju om man köper en hjullastare för 100.000 istället för en liten truck för 10.000 kr... :)
 
Trucken är ok, men du kommer förmodligen att köra fast med den snabbt.
Det är bakhjulen som gärna vill sjunka då dom är smala och hela motvikten tynger ner dom när den är olastad eller har lättare last.
 
OSB-skivor ovanpå gruset att köra på?

Inser att det kanske inte blir så bra denna idé ändå. Men faktum kvarstår att jag måste lösa avlastningen på nåt sätt. Handlasta är kanske möjligt för vissa leveranser även om chauffören blir sur, men tyngre saker funkar helt enkelt inte på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.