T
Det debatteras mycket om vad som är rätt och vad som är fel här. Med rätta .

Men vad är kvalitet? Jo, det kunden är villig att betala för.

Tar kunden in offeter med samma underlag hos t.e.x 5 olika företag och det skiljer på 40-50% så är inte det självklart att dom med högsta priset i offerten är "lycksökare".

Tar man referenser som är absolut det viktigaste, och accepterar att det kan vara mycket dyrare än än den där "billiga offerten".
 
Redigerat:
Jag brukar skilja på kvalitet och kvalite. Kvalitet är mer hårdvarumässigt typ det materialet i skruv, den tjockleken på skivor osv osv det har inget med hur bra något är utan bara ren och skär fakta. Kvalite för mig är t.ex hur man nyttjar kvaliteten i olika material för att få något som jag känner mig nöjd med eller en referens på en hantverkare, alltså kundupplevt...

För mig har det funkat bra att skilja på kvalitet och kvalite om jag tänker så här...
 
Kvalitet för mej är att jag får det jag förväntat mej för det priset och av utföraren, eller mer :) En hantverkare ska göra jobbet betydligt snabbare än jag själv och minst lika bra, helst bättre. Såna finns, jag känner 4-5 st :)
Motsatsen är lättare att beskriva, min gamla Jeep från 97 med 22000 mil på mätaren har ingen rost alls, svågerns Mercedes från 99 med 16000 mil på mätaren är redan åtgärdad för rost runt hela karossen, Mercedes är INTE kvalitet :D Jeep däremot ÄR kvalitet, där fick jag mer än förväntat :cool:
 
Man måste skilja på kvalitet och finish.

Ett badrum för 120.000:- kan hålla samma kvalitet som ett badrum för 150.000:-, men det sistnämnda kommer troligtvis att ha högre finish på det utförda arbetet.
Bättre fallspackling, snyggare plattsättning med jämnare fogar, snyggare skärningar och silikonfogar, platsmålade listverk, platsbyggd tröskel osv. tar mer tid att utföra och kostar därmed mer pengar.

Det billigare jobbet ser inte lika kul ut som det dyrare, men sett till funktionen är det likvärdigt, och det kan se bra risigt ut och ändå vara godkänt enligt alla normer (Hus-AMA, BKR's riktlinjer mfl.).

Alla är inte villiga att betala dom extra pengarna för att få den högre finishen, samtidigt som man gärna gnäller på detaljer efter att ha valt den billigare offerten.
 
Kvalitet brukar definieras på följande sätt:

En vara eller tjänsts förmåga att uppfylla eller överträffa kundens önskningar och förväntningar.
 
T
Jan-Å skrev:
Kvalitet för mej är att jag får det jag förväntat mej för det priset och av utföraren, eller mer :) En hantverkare ska göra jobbet betydligt snabbare än jag själv och minst lika bra, helst bättre. Såna finns, jag känner 4-5 st :)
Motsatsen är lättare att beskriva, min gamla Jeep från 97 med 22000 mil på mätaren har ingen rost alls, svågerns Mercedes från 99 med 16000 mil på mätaren är redan åtgärdad för rost runt hela karossen, Mercedes är INTE kvalitet :D Jeep däremot ÄR kvalitet, där fick jag mer än förväntat :cool:
Men jag har en grand cherokee -97 svensksåld som rostade sönder 1 månad efter garantin försvann. Men jag älskar bilen trots det..
 
T
ACME skrev:
Man måste skilja på kvalitet och finish.

Ett badrum för 120.000:- kan hålla samma kvalitet som ett badrum för 150.000:-, men det sistnämnda kommer troligtvis att ha högre finish på det utförda arbetet.
Bättre fallspackling, snyggare plattsättning med jämnare fogar, snyggare skärningar och silikonfogar, platsmålade listverk, platsbyggd tröskel osv. tar mer tid att utföra och kostar därmed mer pengar.

Det billigare jobbet ser inte lika kul ut som det dyrare, men sett till funktionen är det likvärdigt, och det kan se bra risigt ut och ändå vara godkänt enligt alla normer (Hus-AMA, BKR's riktlinjer mfl.).

Alla är inte villiga att betala dom extra pengarna för att få den högre finishen, samtidigt som man gärna gnäller på detaljer efter att ha valt den billigare offerten.
Kvalitet är ju även fallspackling, snyggare plattsättning , snyggare skärningar, platsbyggd tröskel.

Inte "finish"
 
Med avseende på material kanske man kan anse att man får vad man betalar för. Men att säga att kvalitet är lika med pris är helt fel. Det finns hantverklare med grym rutin på vissa jobb som gör att de springer 8:surprised:r runt mindre erfarna, men att en hantverkare anser att denna kan fuska bara för priset är lågt är oacceptabelt.
Jag håller med om att offertjakten ibland är lite konstlad, men det finns så mycket klåpare och de flesta konsumenter har inte en susning hur man skall känna igen dem. Branchen själv verkar ju inte vilja ta tag i problemet. Tror inte alls att kvaliten höjs om kunderna skall invaggas i att om man betalar ett högre timpris så blir jobbet bättre.
 
telabtelab skrev:
Men jag har en grand cherokee -97 svensksåld som rostade sönder 1 månad efter garantin försvann. Men jag älskar bilen trots det..
Ha ha de e en bil som är lätt att älska :D ber om ursäkt för att tråden inte handlar om husbyggen ;) E du me i JCS?
 
T
pbengtsson skrev:
Med avseende på material kanske man kan anse att man får vad man betalar för. Men att säga att kvalitet är lika med pris är helt fel. Det finns hantverklare med grym rutin på vissa jobb som gör att de springer 8:surprised:r runt mindre erfarna, men att en hantverkare anser att denna kan fuska bara för priset är lågt är oacceptabelt.
Jag håller med om att offertjakten ibland är lite konstlad, men det finns så mycket klåpare och de flesta konsumenter har inte en susning hur man skall känna igen dem. Branchen själv verkar ju inte vilja ta tag i problemet. Tror inte alls att kvaliten höjs om kunderna skall invaggas i att om man betalar ett högre timpris så blir jobbet bättre.
Jag är övertygad om att kvaliteten blir vad kunden betalar för.

Kunden är ju marknaden och väljer vart kvaliteten hamnar.
 
telabtelab skrev:
Jag är övertygad om att kvaliteten blir vad kunden betalar för.

Kunden är ju marknaden och väljer vart kvaliteten hamnar.
Så enkelt är det inte, kunden kan inte marknaden, de flesta gör bara en badrumsrenovering i sitt liv. Skall ni ta och bestämma kvaliten utifrån vad ni tycker att kunden betalar så har det gått snett. Någonstans borde det finnas en lägstanivå på utfört arbete, och det är därför man anlitar en hantverkare. Du kan inte applicera dessa princper på en överhettad plattsättarmarknad. Jag håller med om att det är orimligt att offerter kan diffa 40-60%, men det måste man nog tillskrivas att de flesta är bättre på plattor än att räkna och planera.
Jag har jobbat med mycket hantverkare och förvånas över att även klåparna lyckas få lika bra betalt för sina jobb efter 20 år och man undrar hur det gick till. Mitt förslag är att branchen själva tar tag i problemet och inte skjuter detta på konsumenten.
Så om vi pratar badrum borde priskillnaden i offerter handla om material och inte hantverkskicklighet. Hur svårt är det att göra ett bra jobb? Har man räknat fel får man väl lära sig detta till nästa gång.
 
Jag håller med tidigare inlägg om att det är fullständigt orimligt att en kund som anlitar hantverkare sällan ska kunna bedömma vad som är rimligt kostnad för en viss kvalitetsnivå på arbetet.

Om man pratar om kvalitet när man ska bygga exempelvis ett badrum så finns det flera aspekter på begreppet kvalitet. Först ska man bestämma sig för kvaliteten på materialet som ska användas och i nästa steg så är det kvaliteten på monteringen av materialet som är viktig, dvs hantverkarens kompetens.

Jag tycker att den definition som Gabbes1:s ger av kvalitet är rimlig "En vara eller tjänsts förmåga att uppfylla eller överträffa kundens önskningar och förväntningar." Beroende på vad man betalar för materialet eller hantverkartjänsten avgör vad man som kund förväntar sig av produkten eller slutresultatet. Men oavsett om materialet eller tjänsten är billig eller dyr så förväntas den i alla fall hålla sig till de normer och krav som gäller om inget annat avtalats.

Ofta så förväxlas standard med kvalitet. Om man tar exemplet med bilar som ofta kommer upp så behöver inte en vansinnigt dyr bil med väldigt hög standard eller många hästkrafter hålla en högre kvalitet än en billigare bil när det gäller hållbarhet eller funktion men uppenbarligen är ägarna ofta nöjda ändå beronde på att man anser att man fått det man betalat för (Märket, stor motor, ratt i trä etc)

Om man utgår från samma material och tar in offerter så förväntar sig nog de flesta att en firma klarar att leverera en godtagbar nivå på arbetet vilket många gånger tyvärr inte är fallet. Om man som kund samtidigt skulle fråga om de olika firmorna man tagit offert från om det utför arbetet fackmässigt eller levererar en bra kvalitet på arbetet så skulle nog även "klantskallarna" lova guld och gröna skogar så det hjälper nog inte heller.

Kvar finns då om man är riktigt lyckligt lottad att gå efter tillförlitliga referenser när man väljer vem som får utföra arbetet. I annat fall så kanske man kan resonerar så att den som begärt mest måste väl ändå vara bäst eller så hoppas man på att man råkat få tag på en hantverkare som är billig samtidigt som han ändå är väldigt duktig och mån om att lämna nöjda kunder efter sig.

Problemet som jag ser det är att man som kund i förväg inte får en möjligthet att i förhand välja vilken kvalitet på arbetet som man kan acceptera. Troligen så lovar alla en bra kvalitet på arbetet om man frågar och att då bara gå på de dyrare alternativen tror jag tyvärr knappast är särskilt säkert. Om hantverkarna själv kunde lämna en viss minimigaranti på arbetet, exempelvis hänvisa i avtalet (Alltid skriftligt avtal!) att de förbinder sig att följa tydliga branschregler så kanske det skulle göra att de seriösa skulle skiljas ut från de mindre seriösa. Tyvärr är det nog så att det är brist på duktiga hantverkare och de som är bra har fullt upp och därför så finns det inget stort intresse bland de seriösa att lägga ner energi på att få bort rötäggen från marknaden.
 
Redigerat:
Bra inlägg av Mr Bygg. Problemet är i grunden att de som är duktiga har fullt upp, men när somliga dessa tycker att genvägar är OK för att tjäna mer pengar eller att jobba mindre, då är det inte OK för mig som konsument. Då skall dessa inte rida på andras yrkeskunskap utan få ett eget epitet: klåpare.
 
T
mr_bygg skrev:
Jag håller med tidigare inlägg om att det är fullständigt orimligt att en kund som anlitar hantverkare sällan ska kunna bedömma vad som är rimligt kostnad för en viss kvalitetsnivå på arbetet.

Om man pratar om kvalitet när man ska bygga exempelvis ett badrum så finns det flera aspekter på begreppet kvalitet. Först ska man bestämma sig för kvaliteten på materialet som ska användas och i nästa steg så är det kvaliteten på monteringen av materialet som är viktig, dvs hantverkarens kompetens.

Jag tycker att den definition som Gabbes1:s ger av kvalitet är rimlig "En vara eller tjänsts förmåga att uppfylla eller överträffa kundens önskningar och förväntningar." Beroende på vad man betalar för materialet eller hantverkartjänsten avgör vad man som kund förväntar sig av produkten eller slutresultatet. Men oavsett om materialet eller tjänsten är billig eller dyr så förväntas den i alla fall hålla sig till de normer och krav som gäller om inget annat avtalats.

Ofta så förväxlas standard med kvalitet. Om man tar exemplet med bilar som ofta kommer upp så behöver inte en vansinnigt dyr bil med väldigt hög standard eller många hästkrafter hålla en högre kvalitet än en billigare bil när det gäller hållbarhet eller funktion men uppenbarligen är ägarna ofta nöjda ändå beronde på att man anser att man fått det man betalat för (Märket, stor motor, ratt i trä etc)

Om man utgår från samma material och tar in offerter så förväntar sig nog de flesta att en firma klarar att leverera en godtagbar nivå på arbetet vilket många gånger tyvärr inte är fallet. Om man som kund samtidigt skulle fråga om de olika firmorna man tagit offert från om det utför arbetet fackmässigt eller levererar en bra kvalitet på arbetet så skulle nog även "klantskallarna" lova guld och gröna skogar så det hjälper nog inte heller.

Kvar finns då om man är riktigt lyckligt lottad att gå efter tillförlitliga referenser när man väljer vem som får utföra arbetet. I annat fall så kanske man kan resonerar så att den som begärt mest måste väl ändå vara bäst eller så hoppas man på att man råkat få tag på en hantverkare som är billig samtidigt som han ändå är väldigt duktig och mån om att lämna nöjda kunder efter sig.

Problemet som jag ser det är att man som kund i förväg inte får en möjligthet att i förhand välja vilken kvalitet på arbetet som man kan acceptera. Troligen så lovar alla en bra kvalitet på arbetet om man frågar och att då bara gå på de dyrare alternativen tror jag tyvärr knappast är särskilt säkert. Om hantverkarna själv kunde lämna en viss minimigaranti på arbetet, exempelvis hänvisa i avtalet (Alltid skriftligt avtal!) att de förbinder sig att följa tydliga branschregler så kanske det skulle göra att de seriösa skulle skiljas ut från de mindre seriösa. Tyvärr är det nog så att det är brist på duktiga hantverkare och de som är bra har fullt upp och därför så finns det inget stort intresse bland de seriösa att lägga ner energi på att få bort rötäggen från marknaden.
Dom seriösa företagen vill väl ha bort "rötäggen", självklart!

Det är ju kunderna som ser till att dom är kvar på marknaden. Varför är dom annars där?
 
Problemet är att mång bara anlitar en hantverkare ett fåtal gånger i livet så om en firma gör ett dåligt jobb hos en kund och den kunden inte är nöjd och inte kommer att anlita firman igen så finns det massor med nya kunder. En frisör exempelvis lever till stor del på återkommande kunder så där skulle det nog inte funka lika bra med ett dåligt utfört arbete eftersom kunderna snabbt skulle försvinna.

Att ett fåtal oseriösa hantverkare är klantiga, medvetet fuskar eller hekt enkelt utnyttjar många kunders dåliga uppfattning om vad man kan förvänta sig för kvalitet och vad det ska kosta förekommer tyvärr. Att det sedan skulle vara kundernas fel att företagen trots allt klarar sig är ett dåligt argument. Bara för att det går att komma undan med slarviga eller ofackmässiga jobb gör det inte mer acceptabelt eller tillåtet.

Det ligger både i kundernas och de seriösa hantverkarnas intresse att mindre seriösa företagare inte klarar sig. Det som är intressant att diskutera är hur man lyckas med detta på bästa sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.