Frågade tidigare om kombi uttag tv/tele/data och har nu studerat vidare och såg att voltimums expertpanet rekommenderade ett komplett hemmanät för tv/data/tele och utesluta traditionellt telenät och antennät vid nybygge.
Kan man göra det utan att installera lexcom? Finns det speciella dosor eller måste man ha tre separata bredvid varandra?
 
Det "speciella" med lexcom är två saker, dels att kabeln är specad att ge vettig prestanda högre upp i frekvens, och dels att man har baluner/transformatorer som transformerar mellan impedansen 75 ohm som vanlit tv-koax-kabel använder och den impedans som TP-kabel har, och dessutom omvandlar mellan balancerad (TP) och obalancerad (koax) överföring.

När det gäller telefon så går det hur bra som helst att använda vilka tp-dataledningar som helst som telefonledning. Det är bara att klämma på RJ45-kontakter på telefonkablarna istället för de vanliga klassiska telefonjacken.


Frågan är om det är värt att använda en lexcomliknande lösning för tv. Det är ett dyrare kablage än vanliga koaxkablar och det klarar bara 'vanlig' tv, man kan vad jag förstått inte använda lexcomsystemet för att ansluta en parabols mikrovågshuvud till digitalboxen (eller analogbox) eftersom det är för hög dämpling vid dessa höga frekvenser och dessutom tror jag inte heller systemet skickar igenom likspänningen som matar mikrovågshuvudet.

Vem vet, kommer vi verkligen att titta på boxers utbud när analog tv släcks ned, eller tar vi SVT via parabol? (SVT finns redan idag både via boxers nät och via satellit/parabol, bara att välja).

Idag kan vi köra gigabit ethernet på enklare och billigare kablar än de som lexcom home använder (eller för den delen valfri kabel som duger till 'vanlig tv' rakt av). Vad kommer vi köra för nätverskablar i morgon? Kommer vi köra 10gigabit på bättre tp-kablar, kommer vi köra optiska fiber, kommer trådlöst vara det enda som gäller eller kommer vi kanske köra koaxkablar igen (fast då med en switch med en port till varje dator, så det gamla klassiska problemet med bnc-nät, att ett kanelknas sänker allt , inte finns med)?

Innan TP slog så var det väl många som tippade på att vi framöver skulle köra antingen fiber eller koaxkablar som klarar högre frekvenser och därmed högre hastigheter.


Det jag försöker säga är att framtiden ändå inte går att förutspå, så jag skulle dra in RJ45-uttag och tv-koax-uttag, och se till att ha tillräckligt många och/eller grova rör så att det lätt går att byta/komplettera.

I en "klassisk" installation med en satellitvmottagare idag så har man 1-2 koaxkablar till parabolen, en från analoga tv-antennen (TV4 har ju inte sagt att de ska sluta sända analogt när SVT slutar sända, och det är ju ett tag kvar till SVT slutar sända), och om man har flera tv-apparater i huset så har man sedan en koaxkabel till som skickar tv-signal till övriga apparater, för att de åtminstone ska kunna se samma satellitkanal som är påslagen i "huvud-tv-rummet". Summa summarum 2-4 koaxkablar till/från det rum man har en satellitmottagare i, varav bara hälften alls går att köra i ett lexcomsystem. Om det hade gått att köra alla signalerna i lexcomsystemet så hade det gåt åt två dubbeluttag bara för tv-signalerna i "tv-rummet", och då har man varken telefon eller nätverk, lägg på att man kanske vill ha en dreambox digitalmottagare med nätverksanslutning eller något liknande och en telefon så är man uppe i tre dubbeluttag, om man sedan vill ha nåt mer så verkar fyra dubbeluttag vara lagom.

Frågan är, ÄR dessa uttag verkligen vackrare än att låta fyra koaxkablar komma i två rör in i samma dosa, och sedan ha ett såntdär doslock med en "puckel" för att dra ut utanpåliggande kablage från dosa? Kablarna ska ju ändå gå till en burk, och om dosan nu råkar synas i den möblering man väljer så är det ju trevligt om den inte blir alltför synlig (det doslock jag pratar om, och även ledningarna, går att måla i samma färg som väggen, iofs kan man måla merparten av ett tp-uttag också, men frågan är hur bra det blir i slutändan, olika på olika uttag antar jag).

Jag tycker att lexcom home är lite av "male jewellery" som det tydligen kallas. :)
 
Varför trassla med att kontaktera om telefonerna? De flesta har rj11/12 pluggar och dessa passar utmärkt i rj45 jacken. Sen sätter man bara en snygg kk plint och patchar även telen
 
yxis skrev:
I en "klassisk" installation med en satellitvmottagare idag så har man 1-2 koaxkablar till parabolen, en från analoga tv-antennen (TV4 har ju inte sagt att de ska sluta sända analogt när SVT slutar sända, och det är ju ett tag kvar till SVT slutar sända), och om man har flera tv-apparater i huset så har man sedan en koaxkabel till som skickar tv-signal till övriga apparater, för att de åtminstone ska kunna se samma satellitkanal som är påslagen i "huvud-tv-rummet".
Tack för välskrivet och intressant inlägg. Några kommentarer bara: (1) När det analoga marknätet avvecklas försvinner både SVT och TV4. (2) Alla parabolboxar har inte modulerad tv-signal ut, vissa skickar bara videosignal, som dels är svårare att skicka någon längre sträcka, och som dels kräver flera skärmade ledare vid högre kvalitetskrav. Snart kommer HDTV dessutom...

Sammanfattningsvis: tomma extrarör, alltid tomma extrarör.
 
RilleRock
mats_o skrev:
Varför trassla med att kontaktera om telefonerna? De flesta har rj11/12 pluggar och dessa passar utmärkt i rj45 jacken. Sen sätter man bara en snygg kk plint och patchar även telen
rj11 har en tendens att förstöra stiften i rj45 uttag.
Fråga mig inte varför men har vart ute för det ett antal gånger och har fått byta uttaget till kund.
 
RilleRock skrev:
rj11 har en tendens att förstöra stiften i rj45 uttag.
Fråga mig inte varför men har vart ute för det ett antal gånger och har fått byta uttaget till kund.
Det stämmer. Vill du använda uttaget som datauttag efter att en RJ-11 har suttit där blir det problem. Bättre då att byta alla RJ-11 mot RJ-45. Kontakter och tång finns billigt på tex Clas Ohlson
 
Oki Jag har aldrig stött på det problemet än trots 10 år med rj11:surprised:r i rj 45 jacken på jobbet
 
Jag har funderingar omkring detta också  :-[ om mna har ett sånt häringa hemnätverk med data tele tv. Kan man då som jag behöver ha ett telenummer i garage/förrådsdelen och ett annat hemnummer?
Detta här övergår mitt förstånd... hela denna avdelning...  :-X
 
Ja om du har två abbonemang hos telia så får du två nummer. Sen använder du hemmanätet för att skicka signalen till det jack där du vill ha den. den stora fördelen med hemmanäten är att de är ruggigt flexibla och lätta att ändra. Ett telenummer kan flyttas genom hela huset på 10sek
 
Låter ju himla bra. :D
Nu när vi ska till å bygga i höst så är det alltså elektrikern som fixar detta för oss då förstår jag, å snackar med telia eller så om xnummer.

Är detta väldigt mkt dyrare om man jämför med standard el installering i ett nybygge tro?
 
Beror nog mycket på vilket matrial man använder. En kopplingspanel kan skilja mellan 300 och 3000. Uttag mellan 30 och 300 kr styck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.