Håller på och river lite i badrummet, hoppas kunna använda brunnen och ev bara byta klämring eller det som behövs. Men någon som kan denna modell på brunn, vad är klämring? Det enda jag ser är den översta muffen men nu ligger tätskiktet över denna ringen, är det helt rätt då? Ser skruvhål men finns inga skruvar i någon av dem. Kan klämringen ligga under denna ”muff”? Brunnen borde inte vara mer än ca 15 år så ska vara ok att använda den igen?
Avtäckt golvbrunn omgärdat av rivet tätskikt och betongbruk, är synlig i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet badrumsgolv med en synlig golvrännans övre del, omgiven av blått tätskikt och rivningsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Ser jag dårligt på telefonen.
Men ser det inte redan ut som att klämringen är borta?
 
Isf har det aldrig varit någon för jag som plockat fram detta... ja jag vet inte. Sllt känns snustorrt å fint så upplägget man användt verkar funkat iaf :) hade man bara vetat modell på golvbrunn kunde man ju kollat monteringsanvisning...
 
H
Klämringen ska väl sitta i det inre spåret.
 
Krilleman
Det är en Purusbrunn. Antagligen en ODEN.
https://www.purus.se/produkter/produkt/oden-oe150-mm/

Och klämringen skymtar man med blå kant enligt min bild. Fast Purus har bytt ut alla blåa/gula mot en universalvariant som är grå.

Purusbrunn med blå klämring synlig i betonggolvet, antydan om byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

csm_7141315_65ec3232d4.jpg
 
T
Som sagt, den blå klämringen sitter ju kvar i din brunn.

En ny brunn kostar förresten 300 kr, dumt att snåla in på en sådan viktig sak i badrummet........
 
T tank77 skrev:
Som sagt, den blå klämringen sitter ju kvar i din brunn.

En ny brunn kostar förresten 300 kr, dumt att snåla in på en sådan viktig sak i badrummet........
Det är bara att den är ingjuten så rätt segt bila upp den och gjuta ner ny. Skulle vara skönt att återvinna, vet inte om den översta delen är löstagbar på något sätt? Iom att man kan köpa förhöjningstillsatser osv?

Sen tycker jag det känns lite konstigt att klämringen är under en ”kant” eller vad man ska säga.. inga ritningar jag hittar ser det ut så på?

Den kanten jag markerat med rött menar jag, är det en viss brunn som har det på det sättet?
Gjuten brunn med markerad kant i rött och frågor om konstruktion och demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Det röda du har markerat är ju ovansidan på klämringen, städa rent så ser du det blåa uppe på. Stick ner en tunn spackel eller stämjärn mellan brunn och klämring och bänd bort den. Skulle den gå i sönder kostar en ny klämring runt 50 spänn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.