Familjen Essius i Ljunghusen skulle bygga sitt drömhus med KarlsonHus, men nu står de med en platta på mark utan något hus trots att de har betalat 1,3 miljoner kronor redan. KarlsonHus underleverantör MM-hus vägrar leverera huset som Essius har betalat för eftersom KarlsonHus har skulder till dem och nu har KarlsonHus gått i konkurs. Låter det rörigt?

Du kan läsa blogginlägget här: Vad är KarlsonHus och MM-hus ord värt?
 
Hej Marléne!

Tack för att du skriver om detta!

Det är tyvärr värre än så. Vi har betalat knappt 2,14 miljoner. 1,3 miljoner har enligt KarlsonHus gått från dem till MM-hus för vårt hus. Av dessa är 800 000 öronmärkta och vi har kvitto på överföringen.
 
G
Ytterligare byggbolag som bekräftar min tes om att byggbranschen är rutten. Ytterligare byggbolagsVD;ar som inte har någon skam i kroppen!
 
Jag kan inte annat än att hålla med dig.
 
Vi har under flera år haft uppe dessa problem på Forumet, och bl a jag själv har skrivit; Betala inte förrän det som skall betalas finns på plats. Familjen Essius har ett avtal med Karlson-hus, inget med MM-hus, och kan därför inte ställa några krav mot MM-hus. Karlson.hus är i konkurs, och förmodar en konkursförvaltare är utsedd. Förvaltarens uppgift är att rädda/företräda de som står först i ledet till att få något av smulorna som finns kvar, läs, Staten, eller kanske det finns möjlighet till en rekonstruktion av bolaget, men detta kommer inte att leda till någon uppgörelse för Essius del. Kenneth Karlsson har inget att komma med, då det är denne som skapat problemen för Essius. Karlsson kände väl till bolagets ekonomiska förhållanden, då han ingick avtal med Essius, = ett bedrägeri kan tyckas.
Man kan undra, varför det ännu inte funkar med alla dessa garantier och försäkringar vi har i Sverige, när medborgarna utsättes för skojerier, tänk också på, att en stor del av de pengar som Essius erlagt, är moms och andra avgifter till Staten, utan att få något tillbaka. Här borde ske en förändring, att Staten avsäger sig dessa pengar, som då oavkortat går tillbaka till givaren.
 
KarlsonHus har alltså förskotterat pengar till MM-Hus för Essius bygge. Går det till så i den branschen?

Att staten skulle avsäga sig sin del av det Essius betalat är ju intressant. På samma vis kan man ju tycka att alla andra som KarlsonHus redan har utbetalat Essius pengar till också skulle avsäga sig sina delar. MM-Hus till exempel som fått betalt för något dom inte kommer att leverera, bara för att det finns andra skulder. Å andra sidan, kanske KarlsonHus tog Essius pengar för att betala andra skulder än just de som senare skulle komma för Essius hus, undantaget då de öronmärkta pengarna. Å så långt behöver inga olagligheter ha begåtts. Än en gång ser vi tråkiga och tragiska exempel på varför man som köpare måste vara mycket noggrann i sin kontroll av leverantörer och inte betala ut några förskott, utan på sin höjd ordna med garantier. En 1-minuterskoll på allabolag ger vid handen att KarslonHus gjort en förlust på närmare 12 mille de senaste tre åren, vilket motsvarar 10-20% av deras omsättning på 30-40 mille/år, det är ingen småpotatis. Essius litade säkert på KarlsonHus, som säkert var trevliga, och fina hus gör dom. Men det är inte sunt att förskottera flera miljoner till ett bolag med så stora förluster. Det misstaget kommer Essius helt säkert inte att göra igen. Byggförsäkringarna är inget annat än rent bedrägeri, IMO.
 
Men, om KarlsonHus var på fallrepet redan när tog betalt av Essius och de visste om att de med stor sannolikhet inte skulle kunna leverera det de tagit betalt för. Då kan vad jag förstår brott ha begåtts. På samma vis sitter allas vår vän och halvhjälte Victor Müller i kläm.
Någonstans kanske det är det vi ska hoppas på för Essius skull, då kanske dom på ett eller annat vis kan få tillbaka sina pengar.
 
G
Man kanske skulle införa lite moral och etik på byggarutbildningen...! Det verkar vara okända begrepp inom byggbranschen.
 
Jag förstår vad du menar. Jag känner en ung kille som går just en sådan utbildning och han har förklarat att de får lära sig att man inte tjänar några pengar om man är ärlig...
 
Men de kan ju inte starta något nytt KarlsonHus utan att ordna upp den här affären med dig, för deras rykte lär vara förstört för all evig framtid. Jag tror att det är att ge dig ett hus som gäller om de vill fortsätta verka i den här branschen.
 
Jag håller helt med dig, Marléne. Får vi inget hus kommer hela Sverige få reda på det. Får vi ett hus kommer KarlsonHus VD visa att det går att lita på honom när det blåser.
 
G
Chefer inom byggbranschen verkar vara ett eget släkte! Dom har ingen skam i kroppen! Så hoppas inte för mycket.
Med största sannolikhet så kommer han att skita i er och sen starta ett nytt företag i annat namn. Det är så det brukar gå till i byggbranschen. Ni som säger något annat är extremt naiva.
 
Jo, så är det Å-vrigt. Jag har inte följt ärendet från början, så jag vet inte vad som menas med Karlson-Hus, om det är mer än en dator, telefon och ett skrivbord. Men det är viktigt att Essius håller nära kontakt med konkursförvaltaren, för att få del i vad som händer, då det är mycket pengar, ovanligt mycket för deras del som står på spel. Det kanske inte är omöjligt, med hjälp av en smart advokat, att plocka tillbaka en del av de öronmärkta pengarna, som Karlsson slussat vidare till MM-hus. Men om MM-Hus har agerat målvakt i Karlssons konkurs, då blir det svårt att få någon rätsida på eländet. Med den här mängden pengar som utbetalats från Essius, kan man undra varför man inte har någon spärrförbindele i Bank för en sådan summa, vilket är normalt vid husaffärer. Innan en större summa utbetalas, kommer banken ut till byggarbetsplatsen för att förvissa sig om att det verkligen finns något byggmaterial där, innan man betalar ut pengarna, på uppdrag från deras kund.
 
Skandiabanken erbjöd ingen bankspärr och rådgivaren tyckte förskottsbetalningen var OK. Pengarna är inte lånade.
 
Klart banken tyckte de var ok med förskottsbetalning om de inte var deras pengar som riskerades. Banken skiter som vanligt i kunden och ser bara till sina egna intressen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.