I veckan troligen dax för ett spännande projekt, att dra igenom 50 grov jordkabel genom ett redan nedgrävt kabelskyddsrör. Hittade kabeln på blocket och den är kraftigt överdimensionerad, nämligen FKKJ 4x16/16. Jag har förberett med polypropylenrep som 'dragtråd' och inhandlat en vinsch. Röret är också försträckt så det är i det närmaste rakt. Men jag kommer säkert måsta ha en del smörjgucka på? Så vad är det för gucka man använder, och måste det till en massa specialjox (som är lite svårt att få tag i som konsument).

- Vad är det för innehåll i kabelsmörjmedel?

- Kan man ersätta det med t.ex. siliconsmörjmedel?

- Finns det någon risk att fel kemikalier skadar manteln på kabeln och man får långsiktiga problem?

Tacksam för svar
Norrbottenstorpet
 
Brukar använda teflon sprey
 
snaggletooth skrev:
Finns färdig kabelsmörja att köpa [länk]. Och silikonbaserat smörjmedel är inte tillåtet att använda!
Tack för svar!

Anledningen till att jag söker ett alternativ är främst att det tar ytterligare några dagar, upp till en vecka om man måste beställa särskilt smörjmedel. Därför tänkte jag mest på varför man inte får använda siliconbaserad smörj, och vad basen består av i det man köper?

Teflonspray är säkert bra, men jag tror mig behöva tjockare mängd än man applicerar med spray.

Har en flaska glidex (som används till VVS-arbeten, tror dock att den är just siliconbaserad) som jag gärna hade velat använda.
 
Ligger slangen i det närmaste rak så kommer det inte bli några problem om du kör utan klet.
 
Du kan givetvis använda din glidex, den angriper inte PVC, gummi, plaster odyl.
Viktigast är att du får till en bra övergång mellan din lina och kabeländen, så att den dels är hållbar dels inte har några vassa övergångar som kan haka i.

Vanligt vatten ska inte underskattas i de här fallen, några liter ev med någon matsked diskmedel gör nytta oberoende av övriga smörjor. Du verkar ju dessutom ha ovanligt bra förutsättningar så det kan inte gärna krångla.
 
Danne031 skrev:
Ligger slangen i det närmaste rak så kommer det inte bli några problem om du kör utan klet.
:) Blir spännande, det får vi se, man kan ju hoppas. Bara vikten av kabeln är drygt 80 kg så blir det extra friktion någonstans lär man får dra utav bara...*-*. Ska bara bulta fast vinschen och sätta igång.
 
Har du köpt vinschen bara för detta??? Som det låter lär du inte behöva något smörj alls, i med vatten och tryck!
 
Varför är silikonbaserat inte tillåtet?
 
Står så i elinstallationsreglerna under 522.8.1.
 
TLovskog skrev:
Varför är silikonbaserat inte tillåtet?
Man är rädd för att medel av silikontyp ska komma i närheten av kontakytor i brytare, säkringar o.dyl där gnistor, ljusbågar förekommer, då kan ju kisel i grundform återbildas. Som bekant är kisel en utmärkt isolator och kan därför ställa till oreda på fel ställe, dessutom kryper och sprids siliconbaserade produkter lätt.

Men i fallet glidex och dragning i markrör skulle jag inte se några problem förutom de rent formella som snaggletooth redan visat. Nu kommer troligtvis TS inte behöva några artificiella smörjmedel men ska man vara regelrätt är silikon felaktigt.
 
Med andra ord är det helt okej att använda diskmedel, eller finns det risker där också? Diskmedel är ju en grej som oftast finns hemma, och skulle det vara slut så är det ofta lättare att få fram än spezial-glidmedel...

(Annars kanske man kan höra med RFSU? :wow: d^_^b )
 
Såpa är ett ypperligt smörjmedel.
 
Diskmedel torkar och blir jobbigt om man behöver byta kabel (blir klister då).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.