Hej!

Behöver veta vad som är inlopp och vad som är utlopp på mina radiatorer. Vet inte om det är 1-rörs eller 2-rörs... På bilderna ser man radiatorn bakifrån. Inga märken eller pilar osv på själva radiatorrören. Ca 1990 är det ifrån med märket MMA. Tyvärr ger googling mest bilder på män i cykelbyxor som sparkas :). AB Markaryds Metallarmatur har inga liknande ventiler idag...


20111109094800.jpg

20111109094810.jpg
 
Ettrörs skulle jag tippa och utlopp till vänster.
 
Tack! Tror att det stämmer, känns logiskt att inloppet går raka vägen upp och sen utloppet så nära vänster som möjligt, överensstämmer, fast spegelvänt, mot mina nya element med 1-rör system.
 
Inlopp till höger, utlopp till vänster på bilden. Under den röda pluppen sitter en insexskruv som reglerar by-pass i ettrörsslingan. Om den skruvas in helt tvingas allt vatten via radiatorn och då ska den röda pluppen ersättas med en blå för att visa att den (egentligen) ska anslutas till ett tvårörssystem. Om inte radiatorn ger tillräckligt med värme i extrema fall kan man fuska och ändra bypass och samtidigt ta bort termostaten så vatten alltid cirkulerar genom till nästa radiator.
 
Wow, grymt svar! Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.