Hej!

Vi har ett trivselhus på 230 kvadrat, betongplatta nere, trä uppe, IVT 490 FLVP (för klen, jag vet), alla ventiler max öppna förutom sovrum där de är ½ öppna , golvvärme i hela huset, parkett överallt förutom badrum, hall, tvättstuga. Roth rumstermostater ställda strax över önskad temperatur, de lyser väl 90% av tiden. 2,2ton täljstenskamin i vardagsrummet plus stora fönster åt väster, relativt öppna ytor.
Generellt kan man säga att jag försökt laborera lite för att optimera elförbrukningen.
Har under ett par år försökt ställa om lite, började simpelt med värmekurvan.

På pannan kör vi idag kurva 2,5. Fin 0. Max tillgängligt eltillskott 2,2kW. 60 grader varmvatten. Ekonomiläge.
Vi har alltid varmt inne, trots det låga eltillskottet. Eldar en hel del.
Vårt problem är köket, de golvet är alltid ganska kallt.
Jag har provat lyfta av roth termostaten från mässingsåbäket i två dagar utan skillnad.
Allt annat fungerar klanderfritt.
Hur kan jag felsöka eller vad kan jag göra? Det är stor skillnad mellan hall och kök, om man står med en fot på var sida. Köket känns väldigt kallt.
Försökte kontrollera "antal varv" på mässingsåbäket, löft av de vred/plast-tjofräs som sitter på badrummets slinga och provade, men de går bara ett varv ca?
Är det ens rätt sätt att vrida på? Se bifogade bilder.
Hur kontrollerar man annars att de 1½ varv är injusterade korrekt?

Sista bilden är datat på övervåningen som bonus.
d^_^b
 
  • DSC02117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sen skulle jag också gärna ha tips på vad jag kan komplettera med för värme eller lösning.
Denna panna är ju ett skämt vad gäller effekt.
Ska man köpa en luft-luft pump? Finns många prisvärda vad jag kan läsa mig till och förstå. Någon som har tips på luft-luft pump om det är bra i mitt fall? Vart ska jag sätta den?
Eller går det att bara köpa en luft-luft "utedel" till befintlig panna? Säljer IVT sånt?
 
Thomas59
Principen för injustering av vattenburen golvvärme (det finns ju lite olika skolor men denna är ganska vedertagen om man har VP) är ju att reglera flödet i slingorna med fast strypning snarare än med rumstermostater.

Vill du testa ställer du först alla rumstermostater på max och sedan öpnnar du flödet i fördelaren så alla slingor är utan strypning.

En IR-termometer för några hundra kronor är en bra investering att göra medan du väntar. Pannan ska du inte röra förrän justeringen är klar. Justeringen syftar till att skapa en jämn värme i hela huset så den absoluta temperaturen är inte viktig just under justeringen. När justeringen är klar kan du börja laborera med faktisk temperatur och kurvlutningar.

Det är givetvis en fördel om utetemperaturen är jämn i samband med varje justering men det är ingen panik om den varierar lite.

Gör gärna ett litet protokoll där du skriver upp förändringar i flödet (grad av strypning) och temperaturer per slinga och dag. Då har du lite lättare att se vad som händer.

Nu får du vänta någon eller några dagar, pga värmetrögheten i golvet, tills temp har stabiliserat sig.

Kolla sedan vilket rum som är svalast och stryp de andra rummen en aning. Lika på alla. Vänta någon eller några dagar tills tempen har stabiliserat sig. Kolla vilket rum som är svalast och stryp de övriga, lika strypning på alla, tex ett kvarts varv eller vad du nu väljer. För stora steg och du får gå tillbaks, för små steg och du märker ingen skillnad. Det är lite trial and error.

Upprepa proceduren till du har jämn värme i hela huset. Många vill ha svalare i sovrum och varmare i badrum och det ordnar du på samma sätt med justeringen enligt ovan.

Det KAN TA TID. Injusteringen i vårt hus, som var helt åt pipan med iskalla rum blandat med supervarma rum, tog nog 2-3 månader men nu är justeringen perfekt. Jobbet behöver ju bara göras en gång.

Vill du göra en snabbjustering kan du justera genom att mäta temperarturen med IR-termometern direkt i fördelaren. Sätt en bit maskeringstejp på rören då du mäter så funkar temometern bättre. Justera sedan så du har ungefär samma returtemp på alla slingor. Då bör du få en ganska jämn värme i hela huset.

Angående ditt kalla golv så kan det ju ha flera orsaker. Testa att sätta alla andra termostater på min och det kalla golvets termostat på max och CP.n på 3:an. NU bör du få ut värme i golvet. Annars är det stopp på något ställe. Testa detta innan du gör justeringen ovan av hela systemet.

I mitt fall så började jag faktiskt med att kolla att termostaterna var rätt kopplade och att slingorn var rätt uppmärkta. Satte rumstermostaten på min och noterade vilken "hatt" som åkte ner samt kollade att märkningen på fördelaren stämde. Kollade sedan så att det rummet blev kallt. Upprepade sedan detta för alla rum. Visade sig att uppmärkningen av slingorna var felaktig vilket tydligen inte är så ovanligt. Vidare att en rumstermostat inte var inkopplad. Att två rumstermostater (i olika rum) var kopplade till samma "hatt" i fördelaren. Att vardagsrummet hade tre, istället för inritade två, slingor. Att skafferiet hade samma slinga som köket trots att det skulle vara separata slingor samt slutligen, vilket inte är så lyckat; slangarna kom inte upp parvis (fram/retur) ur golvet vid fördelaren utan lite hur som helst och var även inkopplade på detta sätt.

Såg att en av dina hattar var stängd och du säger att du ställt ner termostaten i ett av rummen samtidigt som du har ett rum som är kallt eller hur? Kan ju vara så att termostaten sitter fel och att du istället sänkt värmen i just det rummet som du nu upplever som kallt?

Testa att öppna den termostaten på fullt och se om du får värme i slingan som är kall idag.

Har du ingen IR-termometer kan du känna med handen direkt i fördelaren.
 
Redigerat:
Om jag lyfter av den hatten som du kallar dom, ägg har jag hört talas av andra, blir de korrigerat av antal varv antar jag?
Hur ställer jag antal varv? Är ratten jag visar på bilden rätt? Jag kan bara vrida ett varv med den...

Har du något förslag hur jag kan råda bot på min på tok för liten panna?
Går det att komplettera med något? Gärna som inverkar på golvvärmen... annars är de väl luftluft.
Finns det utedelar motsvarande luftluft som jobbar ihop med min panna?
Annars får man väl köpa till 495 twin om det går att modifiera och lägga jordvärme..
 
Thomas59
johnnieb skrev:
Om jag lyfter av den hatten som du kallar dom, ägg har jag hört talas av andra, blir de korrigerat av antal varv antar jag?
Hur ställer jag antal varv? Är ratten jag visar på bilden rätt? Jag kan bara vrida ett varv med den...

Har du något förslag hur jag kan råda bot på min på tok för liten panna?
Går det att komplettera med något? Gärna som inverkar på golvvärmen... annars är de väl luftluft.
Finns det utedelar motsvarande luftluft som jobbar ihop med min panna?
Annars får man väl köpa till 495 twin om det går att modifiera och lägga jordvärme..
Har inte samma fördelare/termostatventiler som dig så jag vet faktiskt inte men min gissning är NEJ, det är inte där du ska justera men jag kan ha fel. I min fördelare sitter termostatventilerna på den ena förgreningen och flödesjusteringsventilerna på den andra (dvs termostat på framledning och strypning på returen eller om det var tvärt om), typ där du har dom röda plastplupparna eller va det är man ser på bilden.

Det är inte säkert att du har strypning/justeringsventiler. Justeringsventilerna tror jag dock man kan köpa till. Mina justeringsventiler ser ut som små genomskinliga plaströr med flödesskala på och sitter på fördelararen ungefär på samma sätt som termostatventilerna. Ca 1,5 cm i diameter och ca 4 cm höga.

Man vrider på foten på röret när man justerar och kan då ser hur nivån i röret ändras och sedan avlösa flödet på skalan. Flödet ska vara uträknat att installatören/VVS-firman och jag gissar att någon av bilderna du la in tidigare visar på den beräkningen. Flödet beror på längden på slingan och av tryckfallet i densamma.

Min erfarenhet är att uträkningen sällan stämmer. Då grunden gjuts följer man inte ritningarna till 100% utan man lägger slingan lite på känn och sen får den bli så lång som den blir. Det tar antagligen alldeles för lång tid att göra rätt:mad:. Nu spelar det inte så stor roll. Med metoden jag redovisade ovan kan du bortse från slanglängd och tryckfall osv.

Ja en större panna löser nog problemet:D men frågan är ju om det är lönsamt. Det måste du räkna på. Investeringen avskriven på säg 10 år ställd mot kostnaden för eltillskottet. Pannan håller väl längre än 10 år men du vill ja ha lite vinst på investeringen också.

Känner du osäkerhet kan du be någon kunnig räkna på saken. Lägg upp dina förutsättningar på www.varmepumpsforum.com så får du säkert hjälp med kalkylen. Där finns experterna.

Har du fått värme i den kalla slingan?
 
Har inte vridit ner alla på min ännu.
Dock löft jag av hatten på den som du såg på bilden som var helt nere/stängd. Det var ena sidan i vardagsrummet, ska se om de blir värme i golvet o sen ska jag felsöka varför den inte fungerar, den hatten är inte ens varm som de andra är, dom verkar bli lite varma av sig själva.
Köket är ett mysterium, får kika vidare på de.

Ska titta under mina röda pluppar så det inte sitter någon form av skruv i dom.
 
Haha! Under de röda plupparna sitter det en insex skruv.
Ställde på ett halvt varv.
Däremot är de inte märkta, dock ser de ut som om man försökt dra dom ovan varann, så enligt bilderna är inkommande o utgående bakom varann.
 
Thomas59
johnnieb skrev:
Haha! Under de röda plupparna sitter det en insex skruv.
Ställde på ett halvt varv.
Däremot är de inte märkta, dock ser de ut som om man försökt dra dom ovan varann, så enligt bilderna är inkommande o utgående bakom varann.
Börja med att kolla att termostatregleringen i varje rum går till rätt slinga dvs dra ner en termostat i taget, i rummet, till min och kolla att golvet blir kallare. Det är lätt att "hattarna" hamnar på fel plats/fel slinga.

Insexskruvarna kan nog stämma, ser lite olika ut beroende på fabrikat. Öppna insexskruven för att öka flödet. Då du ska justera in golvvärmen ska ALLA insexskruvar stå fullt öppna till en början.

Det är helt riktigt att slangarna ska ligga parviss bakom varandra. Man ska dock inte ta något för givet. Mina satt lite hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.