Hej Jag har problem med ventilen som termostatvredet sitter fast på, det är värme i rören men inte i elementet och undrar om jag kan köpa och byta ut?
Vad heter det jag behöver?

Element är luftat och pannan kollad.

Tack/ Ricki
 
  • Termostatventil på ett element med vitt termostatvred och anslutande rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en radiatorventil utan termostatvred, visar tandade fästet och en del av elementet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som ventilen fastnat i stängt läge
Knacka lite försiktigt, med t.ex skaftet på en skruvmejsel, på ”piggen” som sticker ut.
Då brukar dom lossna och elementet kommer bli varmt.
 
S
Du får absolut inte dra i stiftet med en tång!
 
Staffans2000
Nja.
Funkar det inte med knackandet och att stiftet inte kan tryckas in mer, prova att dra försiktigt försiktigt. Men bara några mm.
 
För att undvika att det händer igen, kan jag rekommendera "DANFOSS ECO HOME" , har dessa själv.
Dessa termostater är batteridrivna och finns i olika prisklasser och med olika former av styrning, bluetooth via telefonen eller via danfoss egna styrsystem och paneler. Det som är inbyggt i dessa är att de motionerar radiatorns ventil med jämna mellanrum så att när kylan kommer så fungerar ventilen. En vanlig analog termostat står normalt stängd ett antal månader under sommaren och när kylan kommer och termostaten vill öppna så har ventilen kärvat.
Jag misstänker att Stegatorparn rekommenderar att inte använda tång pga att det får absolut inte bli märken på stiftet. Om det blir märken kommer ventilen kärva och i förlängningen troligtvis börja läcka. Innan jag började använda ovan nämnda termostater kärvade även mina ventiler ibland. Då använde jag mig av en plattång och tejpade "käftarna".
305813467_f00242ab-b169-4c08-9037-8c2e30b438c5.jpg
Därefter drog jag försiktigt i stiftet. Som sagt, det får absolut inte bli märken i stiftet!
 
Staffans2000
Greppar man längst ut, går det bra.
 
S
Stiftet sitter med en liten låsbricka innanför som hindrar att det trycks ut av vattnet.
Drar man i stiftet, kan man dra loss låsbrickan, få stiftet i tången och en liten vattenstråle ur hålet.
Jag har sett lägenhetsinnehavare göra det.
 
  • Gilla
pilen
  • Laddar…
Staffans2000
Jag vet. Jag har gjort det själv.
 
S Stegatorparn skrev:
Stiftet sitter med en liten låsbricka innanför som hindrar att det trycks ut av vattnet.
Drar man i stiftet, kan man dra loss låsbrickan, få stiftet i tången och en liten vattenstråle ur hålet.
Jag har sett lägenhetsinnehavare göra det.
Aha, då har man lärt sig något nytt, tack!
För att sammanfatta våra erfarenheter så är rekommendationen att man kan dra i stiftet om man är försiktig!
 
Men kan jag byta ut stiftet lr den ventilen?
 
Packboxen brukar gå att byta.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Packboxen brukar gå att byta.

Tänker ifall den kärvar det hjälper inte knacka osv... Tänkte jag byta den om det finns att få tag på men vet inte vad det är för sorts
 
Gäller att hitta rätt, det finns "ett antal" olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.